• 1
  • 2
2011-04-03, 21:41
Medlem
Har nyligen börjat använda linser och ska för första gången köpa ett par. Det som gör mig förvirrad när det gäller månadslinser är hur länge de kan användas.

När det gäller dessa så är det 6 st per förpackning. Innebär det att de sammanlagt kan användas i sex månader, eller att jag ska använda 6 st per månad?

Som student försöker jag klara mig undan så billigt som möjligt. Har sett andra trådar där det nämnts att det finns linser som totalt kostar 1 500 kr / år. Vilka linser är så billiga? Finns det risker med att använda billiga linser?
Citera
2011-04-03, 21:44
Medlem
Rallarsvingens avatar
det är månadslinser du har antar jag? ett par i en månad. Och gör dig själv en tjänst - lockas inte att använda dem för länge, det kan få hemska konsekvenser för ögonen. (ja, jag talar ur erfarenhet)
Citera
2011-04-03, 21:47
Medlem
Kokken87s avatar
Jag har månadslinser, så kallade dygnetrunt-linser. Det går alltså att sova med.
Däremot plockar jag oftast ut dem under sömn, jag kan utan problem använda mina linser längre än 30dagar. Man känner ganska snart att dom blir strävare och skaver mer på ögat när man använt dem för länge.
Och köper du ett paket linser som ska räcka 6månader(oftast 2paket x6 linser) byter du ut ett par varje månad.
Citera
2011-04-03, 21:59
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiks
Har nyligen börjat använda linser och ska för första gången köpa ett par. Det som gör mig förvirrad när det gäller månadslinser är hur länge de kan användas.

När det gäller dessa så är det 6 st per förpackning. Innebär det att de sammanlagt kan användas i sex månader, eller att jag ska använda 6 st per månad?

Som student försöker jag klara mig undan så billigt som möjligt. Har sett andra trådar där det nämnts att det finns linser som totalt kostar 1 500 kr / år. Vilka linser är så billiga? Finns det risker med att använda billiga linser?
Månadslinser innebär att du ska byta linspar efter en månad. Fast man kan ha i dem längre, någon vecka eller så brukar jag ha i mina. De blir lite svårare att få i efter ett tag och sen börjar det skava lite, då är det dags att byta.
Citera
2011-04-03, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kokken87
Jag har månadslinser, så kallade dygnetrunt-linser. Det går alltså att sova med.
Däremot plockar jag oftast ut dem under sömn, jag kan utan problem använda mina linser längre än 30dagar. Man känner ganska snart att dom blir strävare och skaver mer på ögat när man använt dem för länge.
Och köper du ett paket linser som ska räcka 6månader(oftast 2paket x6 linser) byter du ut ett par varje månad.
Tror inte att det är så smart att använda dem längre än en månad. Även om de känns bra kan du få ångra dig bittert den enda gång det går fel. Och är det sådana du sover med är det nog ännu viktigare att vara noggrann.
Citera
2011-04-03, 22:06
Medlem
kaffekanons avatar
Vad händer om man använder dom för länge? Jag brukar göra det och byter när jag känner att dom är obekväma att ha i.. Vad har ni som avråder från detta varit med om?
Citera
2011-04-03, 22:14
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekanon
Vad händer om man använder dom för länge? Jag brukar göra det och byter när jag känner att dom är obekväma att ha i.. Vad har ni som avråder från detta varit med om?

Tja, ögoninfektion av svår variant. Bortsmält hornhinna och förstörd syn för livet kan vara en grej som kan hända. Lägg där till sjukhusvistelser, dels pga infektionen och dels pga omfattande laserop för att föröka rädda synen.
edit: och en jävulsk smärta.

Och vad du än gör, förvara aldrig linsvätska eller linsetui i badrummet (men det vet du väl redan hoppas jag)
Citera
2011-04-03, 22:21
Medlem
Kokken87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kowalzki
Tror inte att det är så smart att använda dem längre än en månad. Även om de känns bra kan du få ångra dig bittert den enda gång det går fel. Och är det sådana du sover med är det nog ännu viktigare att vara noggrann.

Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Tja, ögoninfektion av svår variant. Bortsmält hornhinna och förstörd syn för livet kan vara en grej som kan hända. Lägg där till sjukhusvistelser, dels pga infektionen och dels pga omfattande laserop för att föröka rädda synen.

Och vad du än gör, förvara aldrig linsvätska eller linsetui i badrummet (men det vet du väl redan hoppas jag)

Detta blir lite OT.
Det låter inget vidare alls faktiskt. Och du har själv upplevt detta förstod jag på din första post.
Det som är lite underligt är ju att min syn blivit gradvis bättre sista två åren, och jag har i princip alltid använt linserna för länge.
Men det krävs säkert bara en miss så kan man skada sig rejält.
Jag har i vart fall kastat de jag använder på övertid nu.
Citera
2011-04-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiks

Jag har haft linser sedan 18 års ålder tills jag var 45 då jag slutligen laser opererade ögonen. Smärtsamt, dyrt men praktiskt.

Under dessa år har jag tagit ut och tvättat/bytt linserna totalt endast 100 ggr helt utan problem. Linserna satt i oftast tills jag tappade dom eller fick skräp i ögat, dvs 6-18 månader. Trots alla varningar och "hemska" historier så klara jag mig helt utan problem eller följder.
I början när jag bytte linser var jag tvungen att undersöka ögonen hos en optiker som pliktskyldigt frågade om linserna och hur mycket jag använde dessa. Jag bad alltid optikern berätta om han kunde se något spår av missbruk av linserna eller skador mm det såg alltid perfekt ut tills optikern fick veta hur jag använde linserna då kände dom sig oftast lurade och sålde motvilligt 10 nya linser.

Kan det vara en bluff att linser är farliga om dom inte rengöres enligt anvisningar ?

Optiker har mycket att förlora på minskad glasögon försäljning, hela optiker kåren skulle få svårt att överleva om alla hade i sina linser i 1 år. Inga nya linser och ingen vätska och synundersökning mm.
Företag some lensway, linser på nätet utan undersökning och kontakt med optiker, exploderar av framgång tycker jag bevisar bluffen.
Om detta verkligen var farligt skulle läkare på sjukhus reagera och firmor som lensway skulle stoppas, men i en internationell miljö skulle det förlöjligas om det inte fanns verklig grund.

Många yrkeskårer vill ha legitimation vissa borde bli av med den, det är bara upphov till monopol och falska skrämsel propagandor.

Att dagligen pyssla med linserna i ögat är en större risk för infektion i ögat än att låta linsen sitta i.

Mitt tips låt linsen sitta i tills det känns obekvämt, prova dig fram.
Citera
2011-04-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokken87
Detta blir lite OT.
Det låter inget vidare alls faktiskt. Och du har själv upplevt detta förstod jag på din första post.
Det som är lite underligt är ju att min syn blivit gradvis bättre sista två åren, och jag har i princip alltid använt linserna för länge.
Men det krävs säkert bara en miss så kan man skada sig rejält.
Jag har i vart fall kastat de jag använder på övertid nu.

Dina linser kanske har skavt och jämnat till hornhinnan så att du får en bättre syn? Gratis ögonoperation!

Helt ärligt tror jag att användningstid på månadslinser är lite beroende av hur man sköter dem och hur länge de sitter i varje dag. En månad är en snittid som är säker för de flesta. Sköter du linserna bra går det säkert att använda dem en vecka längre utan att det är farligt, och vad jag minns känns det på linserna när de börjar bli sämre. Själv är jag dock inte så snål att jag tar några risker med linser utan kör med mina endagslinser för en månadskostnad av ca. 200 spänn plus synundersökning (beställer alltid där det är billigast på nätet). Och jag kör helst en linsfri dag per vecka för att vara extra säker, samt att jag ser till att varje dag är minst några timmar linsfri i vaket tillstånd (i snitt, det fungerar ju inte alla dagar).
Citera
2011-10-29, 17:10
Medlem
Aiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen

Vad gör det för skillnad om man har linsvätska badrummet jämfört med ett annat rum?
Citera
2011-10-29, 17:13
Medlem
Jag brukar ibland snåla och kanske ha månadslinser i 1,5 månader. Men det känns även på kvalitén efter ett tag. Inget är så skönt för ögonen som ett par nya linser.

Har väl gjort det i några år och inte fått försämrad syn än
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in