Citat:
Ursprungligen postat av rubiks
Har nyligen börjat använda linser och ska för första gången köpa ett par. Det som gör mig förvirrad när det gäller månadslinser är hur länge de kan användas.
När det gäller
dessa så är det 6 st per förpackning. Innebär det att de sammanlagt kan användas i sex månader, eller att jag ska använda 6 st per månad?
Som student försöker jag klara mig undan så billigt som möjligt. Har sett andra trådar där det nämnts att det finns linser som totalt kostar 1 500 kr / år. Vilka linser är så billiga? Finns det risker med att använda billiga linser?
Jag har haft linser sedan 18 års ålder tills jag var 45 då jag slutligen laser opererade ögonen. Smärtsamt, dyrt men praktiskt.
Under dessa år har jag tagit ut och tvättat/bytt linserna totalt endast 100 ggr helt utan problem. Linserna satt i oftast tills jag tappade dom eller fick skräp i ögat, dvs 6-18 månader. Trots alla varningar och "hemska" historier så klara jag mig helt utan problem eller följder.
I början när jag bytte linser var jag tvungen att undersöka ögonen hos en optiker som pliktskyldigt frågade om linserna och hur mycket jag använde dessa. Jag bad alltid optikern berätta om han kunde se något spår av missbruk av linserna eller skador mm det såg alltid perfekt ut tills optikern fick veta hur jag använde linserna då kände dom sig oftast lurade och sålde motvilligt 10 nya linser.
Kan det vara en bluff att linser är farliga om dom inte rengöres enligt anvisningar ?
Optiker har mycket att förlora på minskad glasögon försäljning, hela optiker kåren skulle få svårt att överleva om alla hade i sina linser i 1 år. Inga nya linser och ingen vätska och synundersökning mm.
Företag some lensway, linser på nätet utan undersökning och kontakt med optiker, exploderar av framgång tycker jag bevisar bluffen.
Om detta verkligen var farligt skulle läkare på sjukhus reagera och firmor som lensway skulle stoppas, men i en internationell miljö skulle det förlöjligas om det inte fanns verklig grund.
Många yrkeskårer vill ha legitimation vissa borde bli av med den, det är bara upphov till monopol och falska skrämsel propagandor.
Att dagligen pyssla med linserna i ögat är en större risk för infektion i ögat än att låta linsen sitta i.
Mitt tips låt linsen sitta i tills det känns obekvämt, prova dig fram.