Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Ja, naturligtvis, men om du kör långsamt så hinner du stanna när du ser cyklisten. Stoppskylten i det här fallet finns ju inte för att du ska stanna där, och sen köra vidare i full fart. Den finns för att du ska stanna helt, och sen försiktigt köra igenom korsningen i låg fart så att du hinner stanna om det kommer någon som korsar din väg.

Jag körde inte i full fart, det är p.g.a att jag hade mitt huvud vänt mot vänstra sida först och sen höger sida som jag "missade" cyklisten!
Citera
2011-09-28, 11:58
Medlem
Ace007s avatar
Citat:
Ja men för helvete, det är ju exakt en sådan skylt om du tittar på ANDRA BILDEN. Har du inte vaknat än?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/39...sningCykel.jpg

ser du den skylten från den sidan billisten kom ifrån? NAÄÄÄ.....såvida du inte har "vinkelsyn" och kan se runt hörn.
men du får gärna peka ut på denna bild VAR DU SER DEN SKYLTEN om du kommer körande
http://data.fuskbugg.se/skalman02/e32fbd2d_Korsning.jpg
den bilden är den TS visade i sin första post, den skylten gäller för TS eftersom det är den skylten han ser! Han kan ju inte gissa vilka skyltar det sitter på andra sidan...eller hur
Citera
2011-09-28, 11:58
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeknd
Jag körde inte i full fart, det är p.g.a att jag hade mitt huvud vänt mot vänstra sida först och sen höger sida som jag "missade" cyklisten!

Bra, då är vi alltså överens om att du inte var tillräckligt uppmärksam.
Citera
2011-09-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ace007
ser du den skylten från den sidan billisten kom ifrån? NAÄÄÄ.....såvida du inte har "vinkelsyn" och kan se runt hörn.
men du får gärna peka ut på denna bild VAR DU SER DEN SKYLTEN om du kommer körande
den bilden är den TS visade i sin första post, den skylten gäller för TS eftersom det är den skylten han ser! Han kan ju inte gissa vilka skyltar det sitter på andra sidan...eller hur

Du har rätt där!
Citera
2011-09-28, 12:01
Medlem
Citat:
Bra, då är vi alltså överens om att du inte var tillräckligt uppmärksam.

Nej, det är vi inte... det är inget som säger att jag ska kolla på höger sida först och sen vänster eller tvärtom!
Citera
2011-09-28, 12:01
Medlem
Gubbkepsens avatar
En cyklist har precis samma skyldighet som en bilist att anpassa hastigheten på sitt fordon efter rådande förutsättningar.

Alltså om man tittar på bilden sett där cyklisten kommer så syns det klart och tydligt att vägen till vänster vid övergångsstället/cykelbanan är rejält skymd. Således kan jag ej komma på min cykel i full fart och blåsa rätt över utan att först försäkra mig om att det inte kommer några bilar.

Citat:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Citat:
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,

Av det TS uppger så förefaller det som att han har stannat vid stopplikten och sen kört långsamt framåt. Cyklisten däremot har ju kört rätt ut i cykelbanan som korsar en väg så att en kollision har uppstått.

Jag vill påstå att det är cyklisten som har brustit genom att ej ha anpassat hastigheten på sitt fordon efter rådande förutsättningar.
Citera
2011-09-28, 12:02
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace007

Har du körkort? Jag hoppas inte det.

1. TS hade stopplikt i korsningen. (Det är den stora röda skylten om du inte visste det.) Det innebär att han ska stanna helt och därefter lämna företräde på samma sätt som om det var en väjningspliktskylt i korsningen.

2. Man kan se vägmarkeringen som visar att det är en cykelöverfart man måste över för att komma ut på den korsande gatan.

3. Hur hade du tänkt att gång- och cykelbaneskylten som du länkade till skulle placerats så att TS ser den?

Skärp dig nu.
Citera
2011-09-28, 12:03
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeknd
Nej, det är vi inte... det är inget som säger att jag ska kolla på höger sida först och sen vänster eller tvärtom!

Nej, du ska kolla BÅDA sidor innan du korsar cykelvägen eftersom det är en dubbelriktad cykelbana och det kan komma cyklister från båda håll. Det räcker inte att kolla ena sidan och sen kolla den andra när det redan är för sent.
Citera
2011-09-28, 12:04
Medlem
Vad jag kan se är det en cykelöverfart (se vägmarkeringen), dessa har ingen skyltmarkering. Det finns även en stoppskylt innan överfarten vilket i sin tur innebär att TS i detta fall har väjningsplikt.
Citera
2011-09-28, 12:08
Medlem
ubersantas avatar
skulle någon vilja posta bilderna på annat ställe än fuskbugg eftersom sidan är blockerad för mig. tackar vänligast.
Citera
2011-09-28, 12:09
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbkepsen
En cyklist har precis samma skyldighet som en bilist att anpassa hastigheten på sitt fordon efter rådande förutsättningar.

Alltså om man tittar på bilden sett där cyklisten kommer så syns det klart och tydligt att vägen till vänster vid övergångsstället/cykelbanan är rejält skymd. Således kan jag ej komma på min cykel i full fart och blåsa rätt över utan att först försäkra mig om att det inte kommer några bilar.

Av det TS uppger så förefaller det som att han har stannat vid stopplikten och sen kört långsamt framåt. Cyklisten däremot har ju kört rätt ut i cykelbanan som korsar en väg så att en kollision har uppstått.

Jag vill påstå att det är cyklisten som har brustit genom att ej ha anpassat hastigheten på sitt fordon efter rådande förutsättningar.

Cyklisten kanske saktade ner, det vet vi inget om. Vi vet däremot att TS inte såg cyklisten eftersom TS inte tittade åt det hållet (det medger ju TS). Om TS då kör långsamt och cyklisten saktar in så tror ju cyklisten att TS kommer titta åt både höger och vänster innan han kör och därför trampar hon vidare utan att stanna. Det är bilisten som har ansvaret i den här situationen, det kommer man inte ifrån.
Senast redigerad av soer 2011-09-28 kl. 12:11.
Citera
2011-09-28, 12:10
Bannlyst
Till TS, berätta gärna om facit när lagen haft sin gång. Jag utgår ifrån att du kommer ses som vållande (då du är bilist), oavsett rådande omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in