En cyklist har precis samma skyldighet som en bilist att anpassa hastigheten på sitt fordon efter rådande förutsättningar.
Alltså om man tittar på bilden sett där cyklisten kommer så syns det klart och tydligt att vägen till vänster vid övergångsstället/cykelbanan är rejält skymd. Således kan jag ej komma på min cykel i full fart och blåsa rätt över utan att först försäkra mig om att det inte kommer några bilar.
Citat:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Citat:
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
Av det TS uppger så förefaller det som att han har stannat vid stopplikten och sen kört långsamt framåt. Cyklisten däremot har ju kört rätt ut i cykelbanan som korsar en väg så att en kollision har uppstått.
Jag vill påstå att det är cyklisten som har brustit genom att ej ha anpassat hastigheten på sitt fordon efter rådande förutsättningar.