2011-09-28, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weeknd
precis
Finns det inga vittnen som hävdar motsatsen så är det nog lugnt. Du kan ju inte göra något åt att sikten är 0 (usel byggd korsning).
Citera
2011-09-28, 11:49
Medlem
soers avatar
Citat:
Men jag hade ingen möjlighet att se cyklisten, det var ingen där från och därför valde jag att forsätta!

Det är ju självklart att jag skulle stannat om jag såg cyklisten!

7 kap. Bestämmelser för gående på väg

4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

borde väl gälla samma för cyklister?

Ja men i det här fallet så borde din hastighet vara minimal eftersom du precis har stått helt stilla och nu ska ut i en korsning där det finns övergångsställe och en korsande cykelbana.

Frågan är ju; hur kunde du inte se cyklisten? En cykel rör sig inte särskilt fort, trots allt, så om du kollade åt båda håll på cykelbanan innan du korsade den så borde du ha sett cyklisten.

Sorry, men du kommer få ta på dig hela ansvaret för detta.
Citera
Medlem
Ace007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Tittade du verkligen på den andra bilden? Där ser man klart och tydligt att det är en gång- och cykelbana, inte ett övergångsställe.

Yes i did! kolla på skylten. ett övergångsställer för GÅENDE, annars hade skylten även visat en cyklist och då hade du legat illa till.
I detta fall är det cyklisten som skall kliva av sin cykel och leda den över på övergångstället

en gång och cykelskylt ser ut såhär. och där får cyklister cykla över
http://www.vagmarken.com/wp-content/uploads/d7.png
Citera
Medlem
soers avatar
Citat:
precis

Du krypkörde fram och ändå kör du in i en cyklist?
Citera
2011-09-28, 11:50
Medlem
simon556s avatar
Något ja reagera på är hur hög häcken är. Har för mig att häckar i korsningar inte får vara högre än 4dm. Kanske något du bör framföra till kommun där du bor(eller ägaren om det är privat mark).
Citera
2011-09-28, 11:50
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace007
Yes i did! kolla på skylten. ett övergångsställer för GÅENDE, annars hade skylten även visat en cyklist och då hade du legat illa till.
I detta fall är det cyklisten som skall kliva av sin cykel och leda den över på övergångstället

en gång och cykelskylt ser ut såhär. och där får cyklister cykla över
http://www.vagmarken.com/wp-content/uploads/d7.png

Ja men för helvete, det är ju exakt en sådan skylt om du tittar på ANDRA BILDEN. Har du inte vaknat än?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/39...sningCykel.jpg
Citera
2011-09-28, 11:52
Medlem
Ace007s avatar
Citat:
Men jag hade ingen möjlighet att se cyklisten, det var ingen där från och därför valde jag att forsätta!

Det är ju självklart att jag skulle stannat om jag såg cyklisten!

7 kap. Bestämmelser för gående på väg

4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

borde väl gälla samma för cyklister?

Inte cyklister som cyklar på ett övergångställe
Citera
2011-09-28, 11:52
Bannlyst
Citat:
Låter mer som att cyklisten kör in i bilen då. Svårt att göra något om man möter en Jihaddist-cyklist. TS kan dock få problem med att bevisa sin sak.
Citera
2011-09-28, 11:53
Medlem
Citat:

ja, även om jag hade kört 1km/h så är det möjligt att krocka!
Citera
2011-09-28, 11:54
Medlem
soers avatar
Citat:

Cyklisten cyklade inte på ett övergångsställe, hon cyklade på en cykelbana.
Citera
2011-09-28, 11:54
Medlem
Citat:

Så cyklister kan kolla rakt fram och mer eller mindre skita i om det kommer nån bil eller inte?
Citera
2011-09-28, 11:55
Medlem
soers avatar
Citat:
ja, även om jag hade kört 1km/h så är det möjligt att krocka!

Ja, naturligtvis, men om du kör långsamt så hinner du stanna när du ser cyklisten. Stoppskylten i det här fallet finns ju inte för att du ska stanna där, och sen köra vidare i full fart. Den finns för att du ska stanna helt, och sen försiktigt köra igenom korsningen i låg fart så att du hinner stanna om det kommer någon som korsar din väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in