2014-05-19, 02:18
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzly97
Hejsan!
Jag torskade nyss då polisen tyckte jag såg "hög" ut, hade tidigare varit på reggae klubb och rökt med några snubbar.

Jag har aldrig brukat något annat än cannabis och är inte en varje dag rökare, snarare ett par gånger i månaden, knappt det.

Jag är tidigare ostraffad och är 29 år.

Det slutade med i "förhöret" att jag erkände att jag rökt marijuana, fick komma in på piss och där erkände jag "ringa narkotikabrott" har läst väldigt mycket om vad som händer, men inte just den situationen jag var i.

Nu inväntar jag brev om vad som kommer att hända, jobbar i mataffär och har aldrig tidigare straffats.

någon som varit med om samma situation, känner någon som vet vad som kommer hända med mig?

mina frågor är:

1, kommer det bli rättegång?
2. kommer mitt jobb på något sätt få reda på det här?
eller vad är det troligaste utlsaget?

Tack för svar!

1. Ja, troligvist. Ev. ett strafföreläggande.

2. Domen/strafföreläggandet kan det ibland stå om i tidningen. Den som vill kontaktar åklagarmyndigheten/domstolen för att få reda på vem det handlar om.

Dagsböter är troligt, förslagsvis 30 st.

Transportstyrelsen kan starta en utredning om ev. körkortsinnehav. Om återkallelse sker, så kan någon fundera om varför man inte kör motorfordon på ett tag.
Citera
2014-05-19, 20:04
Medlem
Driva butik i två år utan att ha någon bokföring öht annat än en påse kvitton i en kasse, inte redovisa moms under de två åren, omsättning ca 1 mille/ år. Tömma företaget på pengar så att konkursboet är tomt. Bedriva konsultverksamhet med anställda som betalas svart helt utanför företagets verksamhetsbeskrivning. Denna konsultverksamhet finns inte redovisad öht, men iom att den riktar sig mot seriösa aktörer, så går det att se intäkterna, om nån skulle . Ca 1 mille totalt på konsultverksamheten utslaget över tre år.
Citera
2014-05-20, 12:00
Medlem
cobhc87s avatar
mod kan radera.
Citera
2014-05-20, 13:08
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fubarkeff
Driva butik i två år utan att ha någon bokföring öht annat än en påse kvitton i en kasse, inte redovisa moms under de två åren, omsättning ca 1 mille/ år. Tömma företaget på pengar så att konkursboet är tomt. Bedriva konsultverksamhet med anställda som betalas svart helt utanför företagets verksamhetsbeskrivning. Denna konsultverksamhet finns inte redovisad öht, men iom att den riktar sig mot seriösa aktörer, så går det att se intäkterna, om nån skulle . Ca 1 mille totalt på konsultverksamheten utslaget över tre år.

Bokföringsbrott, Skattebrott, oredlighet mot borgenärer, Försvårande av skattekontroll. (Samt något mer kanske). Skatteverket vill nog förelägga att man kommer in med kontrolluppgifter för de utbetalda lönerna.

Skulle nog tipsa på att fängelse kan bakas ihop på detta. Möjligen även näringsförbud.
Citera
2014-05-21, 18:33
Medlem
codemeds avatar
Tidigare helt ostraffad.

Beställde stackers och två små joints som innehöll salvia divinorum som även fastnade i tullen och skickades på analys.

Nu, två och ett halvt år senare får jag en kallelse om ett telefonförhör.
Vad kommer straffet bli för detta?

Har läst lite om preskribitionstid och fått fram informationen att ett straff med högst ett års fängelse preskriberas efter 2 års tid. Gäller detta även mig? Om inte, varför?
Är det normalt att analys till förhör tar på pass lång tid?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av codemed 2014-05-21 kl. 18:38.
Citera
2014-05-22, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codemed
Tidigare helt ostraffad.

Beställde stackers och två små joints som innehöll salvia divinorum som även fastnade i tullen och skickades på analys.

Nu, två och ett halvt år senare får jag en kallelse om ett telefonförhör.
Vad kommer straffet bli för detta?

Har läst lite om preskribitionstid och fått fram informationen att ett straff med högst ett års fängelse preskriberas efter 2 års tid. Gäller detta även mig? Om inte, varför?
Är det normalt att analys till förhör tar på pass lång tid?

Tacksam för svar!

Ha ett telefonförhör fråga bara "när hade jag beställt detta sa ni"? sen frågar du straff värdet?

och sen säger du bara men ifall jag hade beställt detta är inte det preskiberat isåfall?
Citera
2014-05-22, 01:17
Medlem
Jag har hittat ett ställe där de säljs cyanid, men jag undrar vad det förväntas för straff för mig om jag skulle åka fast på det?
Citera
2014-05-22, 16:28
Medlem
Slagsmål mellan 2 grupper där de enda bevisen är ord mot ord, vittnen i båda grupperna och skador.
Hur troligt är det att ett sånt fall tas upp rätten?
Citera
2014-05-22, 20:39
Medlem
Vad ligger straffskalan på för den som försöker smuggla in max 100 limpor cigg till Norge men åker dit? Någon som har ett hum? Böter eller fängelse max 6 månader har jag läst nånstans, kan det stämma? En relativt ordnad och ostraffad person.
Citera
2014-05-23, 19:27
Bannlyst
Både jag och polaren blev släppna från anhållning precis. Vi satt där i 72 timmar.

Vi är misstänka just nu för 42 punkter och det är stöld/bedrägeri

Hon har stulit cyklarna ( just nu ) Vet polisen om 14 stycken
Jag har skrivit in ramnr osv på några av kvittorna. ( Varken hon eller jag har tillverkat falska kvitton, Utan vi har köpt av en annan person)

Jag la ut annons på blocket

Hon säljer

Rörigt men vad kan man räkna med för straff? Båda är tidigare ostraffade båda har erkänt vad vi har gjort.
Citera
2014-05-23, 19:53
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Både jag och polaren blev släppna från anhållning precis. Vi satt där i 72 timmar.

Vi är misstänka just nu för 42 punkter och det är stöld/bedrägeri

Hon har stulit cyklarna ( just nu ) Vet polisen om 14 stycken
Jag har skrivit in ramnr osv på några av kvittorna. ( Varken hon eller jag har tillverkat falska kvitton, Utan vi har köpt av en annan person)

Jag la ut annons på blocket

Hon säljer

Rörigt men vad kan man räkna med för straff? Båda är tidigare ostraffade båda har erkänt vad vi har gjort.

Ålder på er/totalt värde på cyklarna? Villkorlig dom och böter om inte straffvärdet drar iväg mot året (och ni inte har behov av övervakning).
Citera
2014-05-23, 20:01
Bannlyst
Grov stöld, häleri. Vad ger grov stöld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här