Citat:
Ursprungligen postat av koffex
Han har bott här under det senaste året, han har dock egen lägenhet tvärs över gården.
Lägenheten är inte hans dvs.
Ok, anledningen till att jag undrade var då jag funderade kring nödvärnsrätt pga. "
olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg." som det sägs i 24:1 BrB men han har ju inte varit där olovligen då han de facto bor där (trots egen lägenhet i närheten).
Vad du har att vänta påföljdsmässigt blir svårt att säga när vi inte ens kan vara säkra på rubriceringen samtidigt som mer info behövs vad gäller just påföljdsbestämningen (se första inläggen). Vad gäller rubriceringen är misshandel inte uteslutet (även om jag tror att den rubriceringen är lite långsökt) och inte heller vållande till kroppsskada, allt beroende på de närmare omständigheterna och hur det gick för gubben osv (kanske t.o.m. olaga tvång). Min gissning lutar åt ofredande, om det blir något alls. Ett inte alltför allvarligt brott, men som sagt, krävs mer info för att kunna göra en påföljdsbestämning och är lite svårt att överhuvudtaget vara säkra på rubriceringen.