2011-05-22, 19:18
Medlem
hej jag undrar om kan få ut polisraporten när jag är misstänkt för ett brott sprang ifrn vältare,dom fick det till våld mot tjänteman,samt hot mott tjänsteman,jag skulle vilja veta vad han har sagt till polisen,kan man ringa till polisen och fråga vad man exakt är misstänkt för,om jag ringer och säger mitt personummer får dom fram min misstanke då?
Citera
2011-05-23, 01:08
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffex
Han har bott här under det senaste året, han har dock egen lägenhet tvärs över gården.

Lägenheten är inte hans dvs.

Ok, anledningen till att jag undrade var då jag funderade kring nödvärnsrätt pga. "olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg." som det sägs i 24:1 BrB men han har ju inte varit där olovligen då han de facto bor där (trots egen lägenhet i närheten).

Vad du har att vänta påföljdsmässigt blir svårt att säga när vi inte ens kan vara säkra på rubriceringen samtidigt som mer info behövs vad gäller just påföljdsbestämningen (se första inläggen). Vad gäller rubriceringen är misshandel inte uteslutet (även om jag tror att den rubriceringen är lite långsökt) och inte heller vållande till kroppsskada, allt beroende på de närmare omständigheterna och hur det gick för gubben osv (kanske t.o.m. olaga tvång). Min gissning lutar åt ofredande, om det blir något alls. Ett inte alltför allvarligt brott, men som sagt, krävs mer info för att kunna göra en påföljdsbestämning och är lite svårt att överhuvudtaget vara säkra på rubriceringen.
Citera
2011-05-23, 01:28
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanaru
Hej

Skapade en tråd tidiga men fick inte mycket svar. Har sökt men inte hittat en sådan här fråga.

A (20+) beställer 2-3 saker (värde ca 500kr) till B (20+). B får hem AVI, hämtar ej ut paketet och gör en polisanmälan.
Beställningen gjordes från A:s ip (dator hemma) men han har nu bytt internet leverantör. A har aldrig vart straffad tidigare.

Obs! A har INTE beställt saker hem till sig. Utan beställningen gäller saker hemskickade till någon annan, dvs B

Vad kan Peter få för straff?

Uppenbarligen ville inte B ha de beställda varorna men var meningen ifrån A's sida att jävlas eller få tag på varorna själv? Är inte helt hundra på rubriceringen, vet att en del menar att ett sådant förfarande är bedrägligt beteende, andra urkundsförfalskning, jag själv säger instinktivt ofredande, hursom, behövs oavsett lite mer info än att A är 20+ (vilket i sig bör preciseras) och tidigare ostraffad. Men oaktat det nämnda och mer eller mindre oaktat rubriceringen är lite dagsböter en inte helt orimlig gissning.
Citera
2011-05-25, 00:02
Medlem
En langare blev tagen för ett tag sen och polisen hade fått ut SMS från en polares mobil. Polisen kom hem till min vän och sa att han var anklagad för innehav av cirka 11 g cannabis. Någon hade skickat från min väns mobil till kranen och frågat om han kunde köpa 11 g, vilket han kunde, men inte gjorde.

Det kan väl inte finnas NÅGRA som helst bevis mot min polare? VEM som helst kan ha använt hans mobil, vilket han sa också. Dessutom genomfördes aldrig något köp, så det borde vara Helt lugnt eller?

Han är ostraffad(förutom fyllecell förra året), 20 år, inget jobb, körkort med avklarad prövotid.

Vad kan han vänta sig? Pissprov? Förhör? Rättegång? Husrannsakan? Kan polisen göra något som helst egentligen? Det var för cirka en månad sen SMS:et hade skickats dessutom, så förstår inte riktigt hur dom tänker..

Om han pissar positivt, kan han bli fälld för innehavet då? EN MÅNAD sedan? Kan han göra något för att dra ut på pisstestet? Säga att han är sjuk, bortrest, whatever när polisen vill plocka in honom? Kommer de komma hem och hämta honom, skickar de brev/ringer innan, eller hur går det till?

Vad händer om han förstör testet, dvs dricker en sat*ns massa vatten innan tex? Ränkas det som avsiktligt förstört då, och därmed direkt positivt? Eller får han ta nytt test?

Kan han begära blodprov istället?

Allvar, kan husrannsakan förekomma EN MÅNAD efter ett köp av 11 g, som dessutom aldrig genomfördes? Vad fan lägger vi våra skattepengar på?

FLER TIPS! Ska han bo hos polare ett tag? Kasta mobil, simkort etc?
Citera
2011-05-25, 00:04
Medlem
Våldsam upplopp , försök till mordbrand

Hej !
Nu är det så att ja har vart misstänkt för 2 x skadegörelse , försök till mordbrand och våldsam upplopp har erkänt allt . Och allt det här hände under 5-6 v . har fått strafföreläggande en gång innan , har bara åkt fast för ringa misshandel och stöld innan o jag undrar vad för straff jag kan få för det ?
Citera
2011-05-25, 01:30
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politrikz
En langare blev tagen för ett tag sen och polisen hade fått ut SMS från en polares mobil. Polisen kom hem till min vän och sa att han var anklagad för innehav av cirka 11 g cannabis. Någon hade skickat från min väns mobil till kranen och frågat om han kunde köpa 11 g, vilket han kunde, men inte gjorde.

Det kan väl inte finnas NÅGRA som helst bevis mot min polare? VEM som helst kan ha använt hans mobil, vilket han sa också. Dessutom genomfördes aldrig något köp, så det borde vara Helt lugnt eller?

Han är ostraffad(förutom fyllecell förra året), 20 år, inget jobb, körkort med avklarad prövotid.

Vad kan han vänta sig? Pissprov? Förhör? Rättegång? Husrannsakan? Kan polisen göra något som helst egentligen? Det var för cirka en månad sen SMS:et hade skickats dessutom, så förstår inte riktigt hur dom tänker..

Om han pissar positivt, kan han bli fälld för innehavet då? EN MÅNAD sedan? Kan han göra något för att dra ut på pisstestet? Säga att han är sjuk, bortrest, whatever när polisen vill plocka in honom? Kommer de komma hem och hämta honom, skickar de brev/ringer innan, eller hur går det till?

Vad händer om han förstör testet, dvs dricker en sat*ns massa vatten innan tex? Ränkas det som avsiktligt förstört då, och därmed direkt positivt? Eller får han ta nytt test?

Kan han begära blodprov istället?

Allvar, kan husrannsakan förekomma EN MÅNAD efter ett köp av 11 g, som dessutom aldrig genomfördes? Vad fan lägger vi våra skattepengar på?

FLER TIPS! Ska han bo hos polare ett tag? Kasta mobil, simkort etc?

Du har PM.
Citera
2011-05-25, 23:09
Medlem
kimp4hs avatar
torskat på droger

tjena FB , jag torskade för ett par veckor sen när jag va med ett par polare och åkte bil , jag hadde 2 extasy,5 gram hasch,4 subuxone ,7 stycken iktrovil på mig när dom grep mig och jag var även possetiv på cannabis och möjligen benzo .. har inte hört någonting från polisen en men jag åkte iväg på en avgiftning dagen efter jag torskade .. och nu till saken va kan jag vänta mig för något nu jag är under 25 år och har 2 tidigare dommar en när jag pissat possetivt på thc och en på bilstölder som är ungefär 5 år gammal..
Citera
2011-05-26, 23:31
Medlem
LasseNorrs avatar
Bidragsfusk (fjantigt fall där det bråkas om samboförhållande) 110.000 som delats ut under 2år, personen aldrig dömd för brott innan eller ens varit misstänkt.
Citera
2011-05-27, 00:46
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseNorr
Bidragsfusk (fjantigt fall där det bråkas om samboförhållande) 110.000 som delats ut under 2år, personen aldrig dömd för brott innan eller ens varit misstänkt.
Bör vara bidragsbrott av normalgraden (< 200 000 kr) vilket har maxstraff på fängelse i 2 år. Villkorlig dom + ~100 dagsböter.
Citera
2011-05-27, 16:17
Bannlyst
om person A, ej 20 år, säljer hemmagjord alkohol till B, ej 20 år, vad kan straff för det bli?
Citera
2011-05-28, 09:36
Medlem
Sebzors avatar
"Misshandel" Vad får jag för straff?

Jag var ute på en krog i västerås inatt. Var smockat med folk, svårt att komma fram och jag vet inte riktigt vad som hände. Det är två killar på dansgolvet som puttar på mig lite då och då, för mestadels backar jag bara och skiter i vilket. Jag har en liten aning om att dem kännde brudarna jag dansade med och var avensjuka, men jag är inte helt säker.

Iallfall puttar jag tillbaka tillslut, efter det tar det ca en minut och jag får en riktigt hård lavett över örat samtidigt som dem går förbi. Jag ber min polare hålla min öl och vad jag minns så puttade jag bara tillbaka. (En tjej kompis till mig sa att jag slog han med en armbåge i huvudet, men minns ej detta själv)

Pussy som killen är så hämtar han vakten, så jag står kvar snällt och lugnt och följer med vakten och blir hämtad av snuten i piké bil. Först då ser jag att killen blöder utanför örat och säger att han vill anmälla mig. Polisen tar och förhör mig vilket tar hela natten, och dem tar även foto på mitt öra som är rött där jag fick en lavett.

Eftersom han blödde måste jag ha slått han med armbågen, om han inte redan blödde innan och letade efter nån att få skadestånd av. Vad vet jag lixom? Jag har två vittnen, han har minst två också.

Vad får jag för straff? Är det möjligt att dem släpper det helt?
Citera
2011-05-28, 10:03
Medlem
Jag har ingen aning. Så långt jag vet ligger ett knytnävs slag på 5000
Och jag tror inte du kommer sitta häktad eller något utan bara få böter antagligen, och betala killen under 10.000 så långt vet jag iaf. Har du en grym advokat kan du till och med bli fri släppt. Eftersom att jag fick 7.600 av att bara bli inkastad i en vägg och bli tvingad ta upp glas, Så borde inte ditt straff bli så stort med bara ett slag. Lycka till iallafall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in