2011-05-14, 19:40
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merpomerpo
Vet inte, slippa rättegång, undvika bli åtalet för medhjälp eller liknade?

Risken är väl snarare att om du ljuger förlorar du i trovärdighet och åklagaren kommer tro att du är skyldig. Lägg korten på bordet, om du nu inte är skyldig till brott.
Citera
2011-05-15, 22:14
Medlem
ztrykjerns avatar
Hej!
I förrgår ringde en polares polare mig och frågade om jag kunde köpa ut alkohol till honom. Jag skulle ändå in till stan så jag tänkte att jag kan göra det snabbt om jag ändå ska in. Vi möttes vid gullmarsplan och han gav mig pengarna (260 kr, han ville ha ett flak starköl). Han gick iväg några kvarter bort där vi bestämde att vi skulle mötas senare.

Jag gick in på systemet, köpte det han skulle ha, gick till platsen vi bestämt och precis när jag ger han påsarna kommer det fram två civare, helt ur ingenstans.

Jag blir förhörd av den ena och snubben jag köpte åt blir förhörd av den andra.
Polisen börjar helt plötsligt fråga om droger, speciellt cannabis, om jag testat det eller håller på med det. Faktum var att jag precis hade haft en ca 2 månadersperiod av halvt regelbundet rökande. Hade rökt min sista spliff samma morgon. Först när han frågade så ljög jag och sade att ja, jag har testat det för något år sedan. Varpå han sade att vi kommer att kräva ett pissprov, och om du vägrar nu så får du följa med till polisstation.
Då erkände jag att jag hade ljugit och pissade där på plats ändå.

Som jag fattade det, kommer det komma hem böter med posten om några veckor.
Boten för 'eget bruk' tror jag kommer hamna någonstans mellan 800-1500 kr
Det som oroar mig är vad boten för alkohollagning kommer att hamna på.
Killen som jag köpte ut åt var 17 år. Jag är tidigare ostraffad.
Som jag fattat det är alkohollagningen i jämförelse med det narkotikabrottet jag begick MYCKET grövre.
Någon som har någon aning om vad det skulle kunna hamna på?

Tacksam för svar!
Citera
2011-05-20, 23:13
Medlem
Alexej112s avatar
Straffet för Grov haschsmuggling?

Tja. Vet inte om det är på rätt ämne, kanske borde vara på drogsidan, men i alla fall.

skulle som sagt gärna vilja veta vad straffet för haschsmuggling är. Anledningen är för att jag och min familj just fått reda på att en väldigt nära vän till familjen för närvarande sitter häktad. för vad vet vi inte, och kriminalvården brukar ju inte vara gulliga nog att låta intagna ringa sina polare.

Vi misstänker dock att det är för haschsmuggling i stora mängder, efter som att hans medarbetare/polare, några vi också känner just blivit dömda för det. Personen i fråga har blivit dömd och suttit ett flertal gånger för grova brott, så han han kommer nog inte få något milt straff. Någon som vet ungefär hur många år han kan få?
Citera
2011-05-20, 23:26
Medlem
Om brottet är att anse som grovt, döms för grov narkotikasmuggling till fängelse, lägst två och högst tio år. Vid bedömningen av om brottet är grovt skall det särskilt beaktas om gärningen avsett en särskilt stor mängd narkotika, om gärningen ingått som ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, eller om verksamheten eller gärningen annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art.
Senast redigerad av Switchfoot 2011-05-20 kl. 23:28.
Citera
2011-05-20, 23:32
Moderator
blomvattnares avatar
B o B -► Juridik

/Mod
Citera
2011-05-21, 00:01
Medlem
beror på hur mycke det är med brukar ligga runt, 1kg/år ..
Citera
2011-05-21, 18:53
Medlem
Hade bråk med morsans gubbe nyligen.

Ord växlades och jag ville att han skulle gå ut från lägenheten pga hans betéende, då detta har pågått under en längre tid och jag aldrig sagt emot för än nu, jag kastade en pärm på hans glas med vin i så det förstördes, så jag fick hans uppmärksamhet, och bad han lämna lägenheten, han vägrade och fortsatte kalla mig en massa öknamn, så jag fick nog och fattade tag i soffan som han låg i, och gjorde ett typ av marklyft så han föll ner mot golvet, han reste sig och började gnälla en massa och hotade att ringa polisen, så gick han.

Jag rörde aldrig vid honom fysiskt under denna händelse.

Är rätt säker på att han har ringt polisen nu, vad kan jag förvänta mig av detta?
Citera
2011-05-22, 13:04
Medlem
Hur vet man vad "utgångsstraffvärdet" (långt ord) ligger på? Har pratat med några yrkesverksamma straffrättare och bett dem förklara på vilken nivå jag så att säga börjar när jag ska tillämpa 29:1 och de brottsexterna omständigheterna i 29:2 och 3. Deras svar tydde på att det är någonting man vet om man jobbar med det. En av dem jag pratade med drog något exempel beträffande sexuellt tvång han nyligen jobbat med. Han bara visste att straffvärdet "började" vid 4-6 månader och därefter kollade han på omständigheterna i 29:1-3. Hann inte få någon förklaring till vad hans vetande om utgångsvärdet baserade sig på i teorin.
Citera
2011-05-22, 14:21
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Hur vet man vad "utgångsstraffvärdet" (långt ord) ligger på? Har pratat med några yrkesverksamma straffrättare och bett dem förklara på vilken nivå jag så att säga börjar när jag ska tillämpa 29:1 och de brottsexterna omständigheterna i 29:2 och 3. Deras svar tydde på att det är någonting man vet om man jobbar med det. En av dem jag pratade med drog något exempel beträffande sexuellt tvång han nyligen jobbat med. Han bara visste att straffvärdet "började" vid 4-6 månader och därefter kollade han på omständigheterna i 29:1-3. Hann inte få någon förklaring till vad hans vetande om utgångsvärdet baserade sig på i teorin.

Bra fråga, något jag själv funderat över, det enda jag kan bidra med är att jag har fått för mig att det börjar i nederkant iaf.
Citera
2011-05-22, 14:21
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffex
Hade bråk med morsans gubbe nyligen.

Ord växlades och jag ville att han skulle gå ut från lägenheten pga hans betéende, då detta har pågått under en längre tid och jag aldrig sagt emot för än nu, jag kastade en pärm på hans glas med vin i så det förstördes, så jag fick hans uppmärksamhet, och bad han lämna lägenheten, han vägrade och fortsatte kalla mig en massa öknamn, så jag fick nog och fattade tag i soffan som han låg i, och gjorde ett typ av marklyft så han föll ner mot golvet, han reste sig och började gnälla en massa och hotade att ringa polisen, så gick han.

Jag rörde aldrig vid honom fysiskt under denna händelse.

Är rätt säker på att han har ringt polisen nu, vad kan jag förvänta mig av detta?

Bor han i lägenheten?
Citera
2011-05-22, 16:22
Medlem
Hej

Skapade en tråd tidiga men fick inte mycket svar. Har sökt men inte hittat en sådan här fråga.

A (20+) beställer 2-3 saker (värde ca 500kr) till B (20+). B får hem AVI, hämtar ej ut paketet och gör en polisanmälan.
Beställningen gjordes från A:s ip (dator hemma) men han har nu bytt internet leverantör. A har aldrig vart straffad tidigare.

Obs! A har INTE beställt saker hem till sig. Utan beställningen gäller saker hemskickade till någon annan, dvs B

Vad kan Peter få för straff?
Citera
2011-05-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Bor han i lägenheten?

Han har bott här under det senaste året, han har dock egen lägenhet tvärs över gården.

Lägenheten är inte hans dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in