Hej!
I förrgår ringde en polares polare mig och frågade om jag kunde köpa ut alkohol till honom. Jag skulle ändå in till stan så jag tänkte att jag kan göra det snabbt om jag ändå ska in. Vi möttes vid gullmarsplan och han gav mig pengarna (260 kr, han ville ha ett flak starköl). Han gick iväg några kvarter bort där vi bestämde att vi skulle mötas senare.
Jag gick in på systemet, köpte det han skulle ha, gick till platsen vi bestämt och precis när jag ger han påsarna kommer det fram två civare, helt ur ingenstans.
Jag blir förhörd av den ena och snubben jag köpte åt blir förhörd av den andra.
Polisen börjar helt plötsligt fråga om droger, speciellt cannabis, om jag testat det eller håller på med det. Faktum var att jag precis hade haft en ca 2 månadersperiod av halvt regelbundet rökande. Hade rökt min sista spliff samma morgon. Först när han frågade så ljög jag och sade att ja, jag har testat det för något år sedan. Varpå han sade att vi kommer att kräva ett pissprov, och om du vägrar nu så får du följa med till polisstation.
Då erkände jag att jag hade ljugit och pissade där på plats ändå.
Som jag fattade det, kommer det komma hem böter med posten om några veckor.
Boten för 'eget bruk' tror jag kommer hamna någonstans mellan 800-1500 kr
Det som oroar mig är vad boten för alkohollagning kommer att hamna på.
Killen som jag köpte ut åt var 17 år. Jag är tidigare ostraffad.
Som jag fattat det är alkohollagningen i jämförelse med det narkotikabrottet jag begick MYCKET grövre.
Någon som har någon aning om vad det skulle kunna hamna på?
Tacksam för svar!