2012-05-08, 13:03
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men nu är det ju så att det ÄR staten som bestämmer vad det är för straff.

Och som sagt. Ekobrottslighet sänker hela länder. Ta en titt på Grekland.

Njaa inte riktigt. Staten får i uppdrag från folket att bestämma straffet. Så egentligen ÄR det folket som bestämmer... Trodde dom flesta visste att vi lever i en demokrati och inte diktatur.

Sen när har jag påstått att ekobrott inte sänker landet?
Snarare hur straffen ser ut i jämförelse till våldbrotten...
Smugglar jag tex lite hasch över från Danmark så kan straffet vara hårdare än våldbrott.. Anser vi det verkligen som rimligt?
Citera
2012-05-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Njaa inte riktigt. Staten får i uppdrag från folket att bestämma straffet. Så egentligen ÄR det folket som bestämmer...
Med andra ord är det också folket som har bestämt att det ska sitta personer i riksdagen som anser att ekobrott är värre än våldsbrott. Det är ju trots allt vi som röstat in dem.
Citat:
Trodde dom flesta visste att vi lever i en demokrati och inte diktatur.
Kom upp ur sandlådan. Du vet att det där argumentet var jävligt löjligt.
Citat:
Sen när har jag påstått att ekobrott inte sänker landet?
Ingenstans, men det är därför som man ser väldigt hårt på ekobrott.
Citat:
Snarare hur straffen ser ut i jämförelse till våldbrotten...
Smugglar jag tex lite hasch över från Danmark så kan straffet vara hårdare än våldbrott.. Anser vi det verkligen som rimligt?
Jag är visserligen för en legalisering av marijuana, men det har inte med saken att göra. Men har du några exempel här?
Citera
2012-05-08, 13:51
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Med andra ord är det också folket som har bestämt att det ska sitta personer i riksdagen som anser att ekobrott är värre än våldsbrott . Det är ju trots allt vi som röstat in dem.
Nigga please, både du och jag vet att det inte fungerar så i praktiken.

Citat:
Kom upp ur sandlådan. Du vet att det där argumentet var jävligt löjligt
Inse då hur löjligt ditt påstående var

Citat:
.Ingenstans, men det är därför som man ser väldigt hårt på ekobrott.Jag är visserligen för en legalisering av marijuana, men det har inte med saken att göra. Men har du några exempel här?

På rak arm har jag inga riktiga exempel att visa upp. Men det är bara att tänka lite, vanlig praxis på misshandel är 1 månads fängelse. Vad är praxis för smuggling?
Jag har inga exakta siffror, men hittade den här http://www.domstol.se/Domstolar/helsingborgstingsratt/Skanska_hovrattens_riktlinjer.pdf
Så den här att döma, så ligger praxis på 200 gram cannabis på 4 månader.

Edit: Eller ta bara LSD, mdma som bättre exempel. 250 trippar motsvarar 2 års fängelse i praxis.
Senast redigerad av Peyz 2012-05-08 kl. 14:02.
Citera
2012-05-08, 14:03
Medlem
Jag är ny här, men behöver ett svar, och antog att det var bäst att vända sig till er

I början på januari 2011 så fick en kompis till mig husranssakan, dom hittade en bit på 2 g, våg, pengar, och sedan en odling på 20-30 plantor, straffet för det blev 15.000 böter och sedan villkorligt..

I december fick han en till husranssakan, och då hittade dom ca 40g som var uppdelat och pengar.. Nu ska han upp i rättegång igen, och han har erkänt att han bjöd en kompis där hemma, då blev det ju överlåtelse.. Så det blev ringa narkotikabrott, överlåtelse och sen var det något mer, kommer tyvärr inte ihåg nu på rak arm.. Men till min fråga, vad TROR ni straffet för honom blir? Tacksam för svar
Citera
2012-05-08, 16:47
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Skadestånd och böter är två olika saker. Böter är ett straff, och anpassas därför efter din inkomst. Dessutom är det väl ganska självklart att de, när de ska fastställa böterna, inte snällt frågar dig hur mycket du tjänar och litar på ditt ord? Skadestånd är det du betalar för att ersätta skada du orsakat, och denna är såvitt jag vet inte inkomstberoende.

Ett klargörande här bara: domstolen litar i praktiken ofta på den inkomstsituation som den tilltalade påstår sig ha, om inte det finns skäl att kontrollera det.

skadestånd kan ev jämkas på grund av den skadeståndsskyldigas ekonomiska förhållanden, men den regeln tillämpas väldigt restriktivt.
Citera
2012-05-08, 16:49
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanbahhonbah
Jag är ny här, men behöver ett svar, och antog att det var bäst att vända sig till er

I början på januari 2011 så fick en kompis till mig husranssakan, dom hittade en bit på 2 g, våg, pengar, och sedan en odling på 20-30 plantor, straffet för det blev 15.000 böter och sedan villkorligt..

I december fick han en till husranssakan, och då hittade dom ca 40g som var uppdelat och pengar.. Nu ska han upp i rättegång igen, och han har erkänt att han bjöd en kompis där hemma, då blev det ju överlåtelse.. Så det blev ringa narkotikabrott, överlåtelse och sen var det något mer, kommer tyvärr inte ihåg nu på rak arm.. Men till min fråga, vad TROR ni straffet för honom blir? Tacksam för svar

säker på att det blev ringa brott senaste gången?

vad tror rätten om din kompis då? ses han hava missbruksproblem?
Citera
2012-05-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
1. Till polisen väljer du själv om du vill vara en god medborgare och berätta vad som faktiskt hände, till advokaten gör du bäst i att säga en liknande historia som till polisen.
2. Du kan inte hjälpa dem utan att själv ta på dig deras skit genom att erkänna deras saker.
3. Advokater har tystnadsplikt och får inte säga något som kan skada deras klient till någon annan. Advokater får inte säga något till åklagare och polis, advokaten står på din sida i det här. Det är deras jobb. De har långt mer att förlora på att läcka till åklagare (och bli utestängda ur advokatsamfundet och en paria bland jurister) än att låta dig bli dömd för något du faktiskt gjort.
4. Ni kan bli dömda för att allmänt ha klottrat, och då är det inte viktigt vem som gjorde vilken tag. Utan skadegörelsen i allmänhet.Om du inte gjorde något klotter så försök att få att du bara var vakt, du kanske kan få det till ringa (dvs åverkan) eller medhjälp (se RH 2005:56, en person dömdes för medhjälp när den filmade förstörelse av fönsterrutor. Det argumenterades att denne gjorde det lättare för skadegörelsen att ske)
5. Helt beroende på omkring. Bra att du skriver materialet, men det är en fråga om vad det faktiskt kostar att ta bort. I vissa fall så måste ett större område än bara just tagen saneras.

Tack för svar! tror du inte att jag kan komma undan helt med tanke på att inga vittnen sett mig orsaka skadegörelse? de har ju faktiskt inga bevis alls på mig, hade inga sprayburkar på mig eller någon färg på händerna...Och vad hade skadeståndet legat på för medhjälp till skadegörelse? Och helt seriöst, jag kan ju säga att ett vittne misstolkade sitautionen? det var faktiskt inte så självklart att jag höll vakt, jag kunde lika gärna ha stått och vilat och rökt en cigg.

En annan sak, det är viktigt för mig att inte säga för mkt som negativt påverkar mina kompisars domar. de har varit igenom mycket tufft med sina familjer och jag tänker inte ge de mer skit
Senast redigerad av Serienumret 2012-05-08 kl. 21:25.
Citera
2012-05-08, 21:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serienumret
Tack för svar! tror du inte att jag kan komma undan helt med tanke på att inga vittnen sett mig orsaka skadegörelse? de har ju faktiskt inga bevis alls på mig, hade inga sprayburkar på mig eller någon färg på händerna...Och vad hade skadeståndet legat på för medhjälp till skadegörelse?
nej, du kommer inte undan. I domfallet jag hänvisade till, som är en väldigt liknande situation, så står det om att de som hjälper till / möjligör skadegörelsen är att anse som medverkande, och döms för medhjälp. Straffet blir som den som utförde skadegörelsen vad jag hittat. Vad gäller skadeståndet vid klottring så brukar det sluta i solidariskt skadeståndsansvar, ni får alltså tillsammans ett belopp och så ni tillsammans lösa vem som betalar, men det ska betalas. Om någon betalar mer än sin del så får den dra dem andra inför civilrätt och begära pengarna från dem.

så medhjälp till skadegörelse är att du får ett annat namn i belastningsregistret, men du får del av samma skadeståndskrav.
Citera
2012-05-08, 21:35
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Tack för svar! tror du inte att jag kan komma undan helt med tanke på att inga vittnen sett mig orsaka skadegörelse? de har ju faktiskt inga bevis alls på mig, hade inga sprayburkar på mig eller någon färg på händerna...Och vad hade skadeståndet legat på för medhjälp till skadegörelse? Och helt seriöst, jag kan ju säga att ett vittne misstolkade sitautionen? det var faktiskt inte så självklart att jag höll vakt, jag kunde lika gärna ha stått och vilat och rökt en cigg.

En annan sak, det är viktigt för mig att inte säga för mkt som negativt påverkar mina kompisars domar. de har varit igenom mycket tufft med sina familjer och jag tänker inte ge de mer skit
suck, editeringar... ändrar inläggn just när man skrivit sitt svar...

Du kan alltid påstå att ett vittne misstolkade situationen, men om det kommer fram att du var vakt så räcker det. Du behöver inte ha sprayburk, ingen färg, du behöver inte ha sprayat. Men genom att vara vakt så kan du anses som att du hjälpte till att möjliggöra för skadegörelsen. Du kan påstå vad du vill, vittnet säger vad den såg. Och visst, du kunde ha sått och rökt en cigg, men visste du om vad dina vänner gjorde? Kune du se vad de gjorde? Om de blir dömda så sitter du vädigt illa till just för att du var med dem.

För att inte ge vännerna skit så... tyvärr, den punkten är faktiskt förbi. Om du inte själv vill ta på dig allt och låta dem gå helt fria, vilket är ganska säkert att ud kommer misslyckas med. De skulle tänkt på det innan de klottrade, du skulle tänkt på det innan du hjälpte dem.
Citera
2012-05-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
nej, du kommer inte undan. I domfallet jag hänvisade till, som är en väldigt liknande situation, så står det om att de som hjälper till / möjligör skadegörelsen är att anse som medverkande, och döms för medhjälp. Straffet blir som den som utförde skadegörelsen vad jag hittat. Vad gäller skadeståndet vid klottring så brukar det sluta i solidariskt skadeståndsansvar, ni får alltså tillsammans ett belopp och så ni tillsammans lösa vem som betalar, men det ska betalas. Om någon betalar mer än sin del så får den dra dem andra inför civilrätt och begära pengarna från dem.

så medhjälp till skadegörelse är att du får ett annat namn i belastningsregistret, men du får del av samma skadeståndskrav.

Okej, skönt att veta iaf en annan grej, du sade innan att jag ska säga samma story till advokaten som till polisen. Men nu är det så att jag inte tänker säga nåt till polisen utan tänker låta det gå genom advokaten. Då ska jag väl säga som det är, att jag har orsakat skadegörelse. Advokaten gör väl sitt jobb bäst om han vet sanningen?
Citera
2012-05-08, 21:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Okej, skönt att veta iaf en annan grej, du sade innan att jag ska säga samma story till advokaten som till polisen. Men nu är det så att jag inte tänker säga nåt till polisen utan tänker låta det gå genom advokaten. Då ska jag väl säga som det är, att jag har orsakat skadegörelse. Advokaten gör väl sitt jobb bäst om han vet sanningen?
njae, i förhör så väger advokatens ord mycket lägre än ditt. Av det enkla att det är dig de förhör, inte din advokat. Den får vara med, självklart, men det är du som ska säga svaren på frågorna.

Jag vet inte. Tänk själv, gör advokaten sitt jobb bättre om han vet att ud är skyldig? Advokaten kan ha väldigt svårt att ljuga ihop ifall du faktiskt berättat att du visste vad som hände.
Citera
2012-05-08, 21:40
Medlem
felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här