2011-04-03, 19:25
Medlem
sprutaruts avatar
Jag r vldigt intresserad av astronomi och lser just nu lsa kurser i Uppsala i mnet.
Jag vill jobba med astronomi och har drfr kommit p 2 olika stt att utbilda mig p.
1. Kandidatprogrammet i fysik med inriktningastronomi + 2 r Master astronomi
2. Civilinjengrsprogrammet i rymdteknik i Lule.

Ngon som gtt ngon av dessa utbildningar och kan bertta lite?
Vilken har man strst chans att f jobb p? Vilka typer av jobb har ni ftt eftert?
Hur var utbildningen?
Citera
2011-04-03, 21:43
Medlem
lupozs avatar
En civ. ing i rymdteknik ser nog lite finare ut n en master i fysik.
You'll be a fricking rocket scientist, man!
Men inriktning astronomi lter mer som det du vill gra.
Citera
2011-04-03, 22:30
Medlem
Jag tror tvrtom! En master i fysik med inriktning astronomi ser nog bttre ut d jag skulle tippa p att astronomijobb ligger vldigt nra forskning!
Citera
2011-04-03, 22:35
Medlem
Finns det inte en rymdteknikinrikting p TF i Uppsala? Eller har de tagit bort den?
Citera
2011-04-03, 22:36
Medlem
CaptainCapslocks avatar
Satsa p kandidatprogrammet, p rymdteknik lser man "ondiga" mnen s som mikrodatorteknik och farkostteknik. Om du inte r sker p vad du vill gra kan du alltid lsa Civ.ing i Teknisk Fysik och ta ut en kandidatexamen i fysik efter tre r och lsa master inom astronomi.
Citera
2011-04-06, 11:07
Medlem
sprutaruts avatar
Tack fr tipsen.
Nej, det finns inte civ.rymdteknik i uppsala, bara i lule.
r det ngon p forumet som gtt den utbildningen?
Citera
2011-04-06, 11:30
Medlem
jomenvisst84s avatar
Jag gr i exakt samma tankar som dig! Vad jag lst mig till s r det oerhrd konkurrens p "astronomimarknaden". Vill man bli astronom s r det i alla fall en kandidatexamen fysik det du ska brja med.... Finns i Lund och Uppsala. Sen fr du doktorera i tv r och efter du disputerat bege dig it i vrlden p post doctorate jobb. Har fr mig dessa r tidsbegrnsade och konkurrensen stenhrd!

Civ.ing. i rymdteknik finns bara som sagt i Lule, och det blir du inte astronom av, dr blir du en ingenjr som med oerhrd tur kan f jobba med satelliter och liknande. Sjlv var jag helt inne p Lule i brjan, men brjar inse att det r nog astronom jag allra helst vill bli... synd, fr Lule verkar vara den perfekta studentorten fr mig.
Citera
2011-04-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutarut
Jag r vldigt intresserad av astronomi och lser just nu lsa kurser i Uppsala i mnet.
Jag vill jobba med astronomi och har drfr kommit p 2 olika stt att utbilda mig p.
1. Kandidatprogrammet i fysik med inriktningastronomi + 2 r Master astronomi
2. Civilinjengrsprogrammet i rymdteknik i Lule.

Ngon som gtt ngon av dessa utbildningar och kan bertta lite?
Vilken har man strst chans att f jobb p? Vilka typer av jobb har ni ftt eftert?
Hur var utbildningen?

Jag har inte gtt ngon av utbildningarna men som du intresserad av mnet och lser strkurser p UU. Jobba med astronomi innebr att forska, gissar jag? Dock har det brjat bli en kommersiell marknad fr det med att skicka upp raketer kostnadseffektivt och s. Om du vill forska just inom astronomi r kandidat fljt av master troligen bsta sttet. P Uppsala Universitet r det dessutom massor av forskargrupper som hller p med intressanta projekt. S r man en flitig student kan man under ren skert bygga upp bra kontakt med forskare, gra kandidatuppsats och masteruppsats inom ngot av aktuella mnen och efter examen f doktorandtjnst. Om inte p UU s har UU vldigt bra kontakt med massor av universitet ver hela vrlden.
Dock som civilingenjr i rymdteknik kan du f jobb p att utveckla bttre, effektivare stt att skicka upp saker i rymden och liknande. Civilingenjr r generellt en titel p de som applicerar naturkunskap p att lsa tekniska problem t industrin.

Fast om pengar och jobbskerhet r viktigast fr dig r det som ngon tidigare skrev tyvrr Civilingenjr i Teknisk Fysik det skrare kortet. Dr man dessutom relativt enkelt kan ndra inriktning efterhand.

Hoppas det hjlpte ngot,
Lycka till! o/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in