2011-04-03, 18:34
Medlem
Håller på och experimenterar lite med olika wokrecept och undrar om vanlig vitkål går bra att woka eller om man måste ha någon annan typ av kål för detta.
Recept för hur man går till väga för att få fram relativt mjukt kål som inte är blaskigt uppskattas också.
Citera
2011-04-03, 18:39
Moderator
Allaballawallas avatar
Det funkar bra med vanlig vitkål.
Om du vill ha mjuk kål kan salta kålen så blir den lite "sladdrig", men skölj ur saltet innan du käkar den.
Citera
2011-04-03, 18:50
Medlem
sparrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannace
Recept för hur man går till väga för att få fram relativt mjukt kål som inte är blaskigt uppskattas också.

Tillagningsvärmen samt värmehållningen är det som bestämmer vitkålens spänst.

Vitkål är en vanligt ingrediens i wok.

värmen är allt för en lyckad wok. Lycka till
Citera
2011-04-03, 19:07
Medlem
dePauls avatar
Kineserna själva använder diverse varianter på inhemsk kål, typ mangold/pak choi eller kinakål. Dessa skiljer sig från vår vitkål både i konsistens (tillagad och rå) samt smak. Vanlig vitkål tenderar att bli ganska söt i samband med tillagning. Den enklaste metoden att handskas med detta problem är att använda den med måtta samt att finstrimla den och woka den på ganska brutal värme en kort tid.

Är du däremot ute efter den något sötare smakanstrykningen så kan du köra på lägre värme och större bitar och eventuellt större mängd.

~Paul~
Citera
2011-04-03, 19:10
Medlem
Det går hurbrasomhelst.
Citera
2011-04-03, 19:38
Medlem
Tack för svaren.
Jag har bestämt mig för att blanda olika tillagningssätt jag sett lite varstans och se hur det blir. Återkommer med resultat plus eventuell bild om någon är intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in