2004-09-20, 19:40
Medlem
L0darens avatar
Jag har tänkt bygga upp någon slags grund till ett sydostasiatiskt kök.
Var inne idag och handlade kikkomansoja, sesamolja och teriyaki sås.

Är intresserad av tips om redskap, fler oljor och såser, och grönsaker. Vad ska man ha för att man ska få den där asiatiska smaken såsom på resturanger och dylikt. Är ganska trött på felix frysta wok, vill ha ett bättre alternativ. Vet att om man steker nudlar i sesamolja så får det samma smak som på resturanger. Vad finns mer som man bör veta?
Hajfenssoppa skulle t.ex. vara gott, samma sak med risbollar också.

Kanske blev lite luddigt, men ni förstår nog min andemening
Citera
2004-09-20, 23:43
Medlem
tuborgs avatar
Ostronsås, sweet chili, kokosmjölk, färsk riven vinäger, och en wok. Skit i felix, köp blandade grönsaker själv.
Citera
2004-09-21, 00:17
Bannlyst
Koriander, chili och citrongräs är bra kryddor. Dessutom fisksås, ostronsås, räkpasta och neutrala oljor. Grönsaker som vattenkastanjer, bambuskott, morot (vanlig och gul) och så vidare.

När jag lagar asiatiskt brukar jag använda mycket purjolök också.

EDIT: Glömde ju en hel del, som broccoli, blomkål och basilika. Dessutom finns det massor av goda currypastor man kan köpa. Strimla lite biff eller kyckling och fräs i olja, salta och peppra. Häll över en burk kokosmjölk, klicka i någon matsked currypasta och några matskedar mango chutney. Låt sjuda, och det är klart. Servera med ris och gärna wokade grönsaker.
Citera
2004-09-21, 00:34
Medlem
snapcases avatar
Kolla in din lokala thaihandlare och se om han inte har limeblad i frysen. Det ger en väldigt frisk limesmak till det du lagar.
Citera
2004-09-21, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuborg
Ostronsås, sweet chili, kokosmjölk, färsk riven vinäger, och en wok. Skit i felix, köp blandade grönsaker själv.

Riven vinäger ?
Citera
2004-09-21, 04:59
Medlem
Hagriddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Riven vinäger ?

Ja för fan! Riven vinäger är alla gånger bättre än riven ingefära. Glöm inte fisksåsen heller.
Citera
2004-09-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagridden
Ja för fan! Riven vinäger är alla gånger bättre än riven ingefära. Glöm inte fisksåsen heller.

Fan va det blir blött överallt

Kanske ska prova att frysa det först så det blir lättare att riva
Citera
2004-09-21, 23:45
Medlem
tuborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Riven vinäger ?

Vad fan skriver jag? Jaja, ni verkar åtminstone fatta vad jag menade.
Citera
2004-09-30, 20:38
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Koriander, chili och citrongräs är bra kryddor. Dessutom fisksås, ostronsås, räkpasta och neutrala oljor. Grönsaker som vattenkastanjer, bambuskott, morot (vanlig och gul) och så vidare.

När jag lagar asiatiskt brukar jag använda mycket purjolök också.

EDIT: Glömde ju en hel del, som broccoli, blomkål och basilika. Dessutom finns det massor av goda currypastor man kan köpa. Strimla lite biff eller kyckling och fräs i olja, salta och peppra. Häll över en burk kokosmjölk, klicka i någon matsked currypasta och några matskedar mango chutney. Låt sjuda, och det är klart. Servera med ris och gärna wokade grönsaker.

tack för de matnyttiga tipsen!
Ska iväg imorrn så jag har skrivit upp detta på en liten "komihåg" lapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in