Citat:
Ursprungligen postat av lazyjones
Har precis kpt en Spring Wind -09 eu-moped som jag vill f att g lite snabbare. Motorn r en 1P39QMB. Samma motor som sitter p Baotia Classic verkar det som.
Jag skulle vilja veta om det finns nt enkelt trim som kan f den att g i typ 70km eller nt. Jag vill inte hlla p att byta cylindrar o grejer, det r fr mycket strul.
Jag har inte tummen mitt i handen men orkar inte lgga ner fr mycket jobb p det. S finns det typ nn strypning eller nt man ltt kan ta bort?
DISCLAIMER: Ja jag har redan testat o ska s alla besserwisser kommentarer om att ska i trden undanbedes. Tack p frhand!
CDI Strypning
Dom flesta kinamopederna har en cdi strypning som hller i varvtalet s den inte gr ver det lagliga. Fr att strypa av cdin plockar du ur den . Och letar dig fram till en bl liten ggla.
Den kan vara ibland gmd under gummi som du fr peta fram. Nr du hittat den s r det bara att knipsa den sen isolera den med eltejp s den inte ligger mot ngot.
Resultat : Din moped kommer att kunna komma upp i hgre varv. Och kommer ge dig hgre toppfart.
Variatorstrypning 1
Dom nya kinamopparna frn -05 har en elektronisk variatorstrypning.
Om du har en elektronisk betyder det att du INTE har cdi strypt.
ppna variatorkpan och kolla om det r en brytare i hra hrnet av variatorn.
Lokalisera den rosa sladden som gr ut frn variator/motorblocket.Flj den till under sadeln, Skuva bort skruvarna frn sadeln och lyft ur sadeln.
Nu r det bara rycka loss den rosa sladden. Isolera den med eltejp .S den inte ligger i mot ngot.
Variatorstrypning 2
Om du INTE har en rosa sladd frn variatordelen. Betyder du att du har den vanliga variatorstrypningen.
D har du samma som minarelli och piaggio. En ring som sitter bakom remmen och framfr variatorn. Plocka av variatorkpan, Ta en mutterdragare och dra av muttern.
Lyft bort flkt hjulet och remmen ta bort ringen och stt dit allt igen.
Bild: Dra av muttern med mutterdragare, Sen r det bara lyfta ur flkthjulet och remmen. Och plcoak av ringen.
Mssingskruven
Dom flesta kinamopederna har en mssingskruv som sitter under flottr locket. Skruven hindrar dig fr att kunna gasa fullt.
Skruva av sadeln och lyft ur den. Skruva av stora plast locket p frgasaren (flotttrlocket). Skruva loss mssingskruven som sitter fast skruvad under locket.
Bild: Mssingskruven sitter under flottrkoppen som r p bild
Blandningsskruven
Blandningskruven kan du justera s du fr bttre lgfarts egenskaper.
Det r en liten mssing spr skruv. r ganska liten och underlttar om du har en smal plattmejsel till hands. Placera moppen p tomgng, Skruvar du utt blir blandningen fetare skruvar du utt blir den tunnare. Skruva skruven s du fr s hgt varv p motorn som det gr.
Sedan skruvar du frsiktigt in skruven fr snka den. Skruven och justeringen ska vara i ngonstans mitt emellan. Nr du hittat en bra s gasar du med moppen s instllningen stter sig.
*OBS* om du ndrar p blandningsskruven fr man justera tomgngskruven ibland.
Anvnd en stjrn mejsel och leta dig fram en bra tomgng nr moppen str sjlv p tomgng.
Luftpluggen
Luftpluggen r en plugg i luftburken som hindrar att luftburken fr all luft.
r en liten smalt rr som plugg som sitter i ingngen till luftburken. Bara dra bort den frn fstet.
Gr du detta mste du g upp i huvud munstycke strl 90-100. *
Hr kommer lite tips. Tips p vad du kan gra fr att din moped kan g nnu bttre.
Byt grna till hrdare kopplingsfjdrar till din kines. Original fjdrarna r alldeles fr mjuka.
Vid byte till hrdare kopplings fjdrar.
Byte av hrdare kopplingsfjdrar, Ger dig btre kcik och utvxling. Resultat : Detta gr att din moped kommer f bttre acceleration, Och kicka ifrn vi start.
Samt kommer lttare vxla ut mera vid hgvarvning.
Vikterna i original variatorn r alldeles fr tunga.
Viktmttet r 16x13 och jag rekommenderar man ska ha mellan 4-5 g.
5 gram fr folk ver 80 kg + . Annars 4-4.5 gram.
Membranet
Ett tips r att byta membranet efter ett tag. D gummit som membranet r gjort av tl inte ett medel i bensin. Detta gr att gummit spricker. Och gr moppen gr allmnt dligt p gas.
Skruva av flottrlocket och kontrollera om membranet r sprucket eller slappt.