• 1
  • 2
2011-04-03, 12:14
Bannlyst
Ska börja totalrenovera en kåk jag precis köpt, har googlat runt lite på billiga byggmaterial ifrån Polen, dock är dom flesta intressanta trådarna väldigt gamla.

Någon som vet om det fortfarande är värt att dra ner till polen och köpa byggmaterial, möjligtvis få det hemfraktat.

Saker som ska köpas är Takpannor, Kakel, klinkers, vitvaror, toaletter, fönster, dörrar, Kök.

VVS ska man visst hålla sig borta ifrån då deras rördimensioner är olika Sveriges?

Tackar på förhand!

Mvh
Citera
2011-04-03, 12:29
Medlem
Jag skulle rekommendera en mini semester

polen, estland, lettland, litauien å kika runt...

Finns bra arbetskraft där oxo. Främst murare.
Citera
2011-04-03, 14:02
Medlem
Storebrossans avatar
Absolut med tanke på att svenska kursen gått upp. Om du ska åka tar du färjan ner till Gdynia. Sedan checkar du in på nått hotell rekommenderar ett hotell som heter Hotel Faltom, 4 stjärnigt och ligger precis (200m) brevid ett ENORMT byggvaruhus som heter Castorama. Andra byggvaruhus är OBI och Nomi.
Lycka till på färden!
Senast redigerad av Storebrossan 2011-04-03 kl. 14:05.
Citera
2011-04-03, 17:03
Moderator
v50s avatar
Har aldrig köpt byyggvaror från polen men av vad jag har läst från andra forum så är det lönsamt, det kan även vara av intresse att kolla i tyskland efter vitvaror av vad jag har hört så är priserna på sånt lägre där, en annan fördel är att eluttagen är likadana som här i landet så det är bara att plugga in kabeln och man slipper byta kontakt som är aktuellt om man köper från tex england.

Om du har köpt hus som du ska renovera så lär du även behöva köpa en del elverktyg, dessa brukar vara betydligt billigare i tex tyskland och england jämfört med här i landet, för mer info och länkar till aktuella butiker kolla in www.byggahus.se/forum och då speciellt forumdelen som berör verktyg och maskiner, det finns klistrade trådar där om import från england samt en om import från länder utanför eu, sedan finns det trådar om import av verktyg från tyskland.
Citera
2011-04-03, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storebrossan
Absolut med tanke på att svenska kursen gått upp. Om du ska åka tar du färjan ner till Gdynia. Sedan checkar du in på nått hotell rekommenderar ett hotell som heter Hotel Faltom, 4 stjärnigt och ligger precis (200m) brevid ett ENORMT byggvaruhus som heter Castorama. Andra byggvaruhus är OBI och Nomi.
Lycka till på färden!

Tack för svaret!

Hur gör man angående frakt? Jag tänkte isf åka ner med familjen Torsd-Söndag och plocka ihop allt jag vill ha sen få det hemskickat till mig. Ordnar Byggföretaget med frakt fram till dörren eller får man hämta sakerna vid hamnen tex? Och vet ni vad kostnaderna är?

Jag kommer handla för över 100 000:-, så bör nog löna sig att åka ner.

Mvh
Citera
2011-04-04, 09:32
Bannlyst
Har kollat resa nu iaf. Torsdag-Söndag med fin frukost, lunch och ala carte på båten, 4stjärnigt hotell där nere. runt 10 000:-.

KOmmer nog lätt löna sig att dra ner, plus att man får en romantiskt weekend med tjejen
Citera
2011-04-04, 14:05
Medlem
Vi bygger hus i Sandviken och jag har några polacker som hjälper till med när det behövs.
När dom åker hem på besök brukar jag passa på att beställa med lite prylar.Sista vändan blev det gipsskivor och takpaneler för nästan halva priset mot här.
Citera
2011-04-05, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dången
Vi bygger hus i Sandviken och jag har några polacker som hjälper till med när det behövs.
När dom åker hem på besök brukar jag passa på att beställa med lite prylar.Sista vändan blev det gipsskivor och takpaneler för nästan halva priset mot här.

Skulle också behöva mig ett par Polacker som kan byta tak, dränera och byta fönster samt göra lite tegeljobb. Möjligtvis kakla lite också. Någon speciell site man kan hitta lite byggarbetare på?

mvh
Citera
2011-04-05, 01:40
Medlem
Har köpt mycket i Polen. Priserna börjar jämna ut sig ganska mycket. Det är inte lika lönsamt som för 5 -10 år sedan. Men lite finns fortfarande att hitta om man ska handla så mycket. Fönster med energiglas måttbeställde vi direkt hos tillverkare bra pris o inga djävla träfönster medevigt underhåll. Vitvaror om man vet vad man vill ha, köpte för några år sedan på IKEA i Polen. Kranar, toalettprylar. Ytterdörrar är ganska kassa i Polen. Räkna ordentligt o kolla kvalité innan du köper. Kakel o klinker ta lite extra, är inte lätt att komplettera om det saknas. Castorama har iallafall tidigare haft service att köra prylar till färjan så man hämtar ut i Karlskrona.
Har du några frågor skicka ett pm.
Citera
2011-04-05, 11:52
Bannlyst
Saker jag ska handla är tål ju att jämföras. Googlar lite på polska byggföretag just nu och kollar lite.

Takpannor
Kakel
Klinker
Kök
Fönster
Braskamin

Detta är väl det jag kommer lägga pengar på, möjligtvis köpa inbyggnadshällar när man är nere och lite verktyg, högtryckstvätt och annat.
Citera
2011-04-05, 17:05
Medlem
Storebrossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
Saker jag ska handla är tål ju att jämföras. Googlar lite på polska byggföretag just nu och kollar lite.

Takpannor
Kakel
Klinker
Kök
Fönster
Braskamin

Detta är väl det jag kommer lägga pengar på, möjligtvis köpa inbyggnadshällar när man är nere och lite verktyg, högtryckstvätt och annat.
Jag rekommenderar att köpa kör på Black Red White. Dem har de finste köken enligt mig. Nu så är det inte så mycket på hemsidan men kan garantera att det finns mer i butik. Här kan man även köpa möbler mm. Annars så är det Castorama, Obi och Noomi som gäller.

http://brw.com.pl/pl/kolekcje/11-Kuchnia
Citera
2013-02-05, 10:55
Medlem
då man köper byggmaterial i polen, hur fan blir det i tullen? jag och 3 polare tänkte byta kök nu och funderar på hur det blir om man måste betala tullavgift på sånt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in