• 1
  • 2
2011-04-03, 11:04
Medlem
Hejsan, nu är det så att jag undrar hur farligt egentligen snuset är för magen? jag har snusat från och till i 3 år nu och på senaste tiden när jag har tagit en eller två någon kväll så har jag vaknat oerhört illamående, lös i magen och kan tillochmed spy då och då. Jag har aldrig varit en riktig morgonperson, men illamåendet måste sluta. Jag vet inte om detta beror på snuset ( göteborgs rapé ) men vill bara veta ifall det kommer gå över, ifall de inte beror på snuset, ifall jag ska sluta, för jag älskar att snusa, det gör jag verkligen. Jag dricker också ganska mycket läsk och kaffé. Nåt tips på att få bort illamåendet eller om det är snusets fel och om någon haft det liknande?
Citera
2011-04-03, 11:10
Medlem
potentials avatar
Jag snusade mestadels General Portion innan, för att sen ha ett litet uppehåll, och nu är jag tillbaka i snusberoendet, dock håller jag mig endast till white nu. Minns dock att under min General Portionsperiod så fick jag fruktansvärd magknip om jag tog mig en Rapé.

Testade aldrig att kombinera denna magknip med kaffe, men kan tänka mig att det hade sprutat rätt så friskt från aktern då. Fick dock aldrig svar på varför denna magknipen uppstod, och nu snusar jag oftast Rapé utan att märka av något.
Citera
2011-04-03, 12:21
Medlem
Magkatarr? Läste någonstans att fyra koppar kaffe ökar magsyreproduktionen med upp till 70%, lägg där till portionssnus som är sämre för magen pga att dom rinner mer så kanske du har svaret?

Drick mindre mängd kaffe och se om du blir bättre alt dra ner på snuset. Går även att testa omeprazol om man fortsätta misshandla magen...
Citera
2011-04-03, 12:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff-Jesus
Magkatarr? Läste någonstans att fyra koppar kaffe ökar magsyreproduktionen med upp till 70%, lägg där till portionssnus som är sämre för magen pga att dom rinner mer så kanske du har svaret?

Fast det kan väl i hög grad variera beroende på hur tolerant man är mot kaffe? Dricker oftast fyra-fem koppar kaffe på morgonen med en snus inne, blir bara lite lös i magen.
Citera
2011-04-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420mary
Hejsan, nu är det så att jag undrar hur farligt egentligen snuset är för magen? jag har snusat från och till i 3 år nu och på senaste tiden när jag har tagit en eller två någon kväll så har jag vaknat oerhört illamående, lös i magen och kan tillochmed spy då och då. Jag har aldrig varit en riktig morgonperson, men illamåendet måste sluta. Jag vet inte om detta beror på snuset ( göteborgs rapé ) men vill bara veta ifall det kommer gå över, ifall de inte beror på snuset, ifall jag ska sluta, för jag älskar att snusa, det gör jag verkligen. Jag dricker också ganska mycket läsk och kaffé. Nåt tips på att få bort illamåendet eller om det är snusets fel och om någon haft det liknande?

Jag hade precis samma problem som du, fast mitt var lite värre, jag mådde illa varje dag och kunde spy när som helst. Men nu har jag gått tillbaka till min gamla vana, Cigaretter, nu har jag inte alls samma problem så det måste vara snusets fel att du mår såhär.
Citera
2011-04-03, 13:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaaaax
Jag hade precis samma problem som du, fast mitt var lite värre, jag mådde illa varje dag och kunde spy när som helst. Men nu har jag gått tillbaka till min gamla vana, Cigaretter, nu har jag inte alls samma problem så det måste vara snusets fel att du mår såhär.

Låter väldigt mycket som att du drabbades av magkatarr, haft samma problem tidigare.
Citera
2011-04-03, 13:24
Medlem
howfows avatar
Började både röka och snusa när jag var ca 13 år, när jag var runt 18 så började jag få problem med magkatarr, illamående o sånt.
Gick till läkaren o fick höra att cigg jämfört med snus är mycket mer skadligare för magen, slutade röka och ¨magproblemen försvann!!
Det är väll bara att lägga ner snuset helt ett tag o se om problemen försvinner!?
Citera
2011-04-03, 13:52
Medlem
Tackar för alla svar, grejen är att jag verkligen älskar och snusa och jag slutade röka och började med det. Hur länge sitter nikotinet i kroppen? eller de kanske är snussaften i magen, hur länge är den i? tänkte ge de en chans och snusa ett par dagar, se över mitt illamående och sedan ta en paus tills de är ute och känna efter.
Citera
2011-04-03, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Fast det kan väl i hög grad variera beroende på hur tolerant man är mot kaffe? Dricker oftast fyra-fem koppar kaffe på morgonen med en snus inne, blir bara lite lös i magen.

Självklart, vissa kan ta mig fan äta vad som helst utan att magen säger ifrån. Men har man en taskig mage eller har problem med magkatarr så behöver man inte så mycket för att magen ska säga ifrån, man kan alltid testa dricka kaffe med mjölk men det smakar ju "röv".

Sen är det också vanligare att rökare som slutar får problem med magen så har TS slutat röka och gått över till snus kan magen också säga ifrån.
Citera
2011-04-03, 14:27
Medlem
Citat:
Tackar för alla svar, grejen är att jag verkligen älskar och snusa och jag slutade röka och började med det. Hur länge sitter nikotinet i kroppen? eller de kanske är snussaften i magen, hur länge är den i? tänkte ge de en chans och snusa ett par dagar, se över mitt illamående och sedan ta en paus tills de är ute och känna efter.

Har du nyligen slutat röka kan det vara av det som din mage är konstig, det du kan göra är att dra ner på kaffe och om problemen inte ger sig ta omeprazol mot katarren. Ibland får man svälja ståltheten och ta lite magmediciner för att må bra.

Nikotinet är väl ute ur kroppen ganska snabbt, det är då du får abstinens efter mer så risken är att det inte kommer att kännas bättre.
Citera
2011-04-03, 14:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff-Jesus
Självklart, vissa kan ta mig fan äta vad som helst utan att magen säger ifrån. Men har man en taskig mage eller har problem med magkatarr så behöver man inte så mycket för att magen ska säga ifrån, man kan alltid testa dricka kaffe med mjölk men det smakar ju "röv".

Har själv haft magkatarr då ja gick i gymnasiet men på den tiden rökte jag och drack svart kaffe, tror mycket berodde på det. Sen gick jag över till snus och kaffe med mjölk, inte känt av någonting efter det.
Citera
2013-12-19, 04:03
Medlem
Citat:

Här kommer ett sent svar, men om du fortfarande funderar över magen kanske detta kan hjälpa.

Jag snusade 3-4 dosor i veckan under gymnasietiden, varje dag vaknade jag upp illamående. Detta hindrade mig från att kunna äta och lektionerna var ett helvette ibland. Bestämde mig för att lägga av med snuset efter studenten - illamåendet gick över direkt.
Började snusa ett halvår senare igen, illamåendet kom tillbaka. Detta är magkatarr(i mitt fall), vilket kan leda till magsår om du är en stressad person(enligt min läkare).

Nu snusar jag inte längre. Har inte haft problem med magen sedan dess.

Älskade också snuset, mer än allt typ. Snusade rapé/general white.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in