Citat:
Ursprungligen postat av Terapeuten
Om du inte klarar av att prata med läkaren så nästa besök kan du i förväg skriva ner det du tycker är viktigast att berätta och lämna över en lapp eller brev när du kommer dit. Det är viktigt att läkaren får veta hur du mår och att du inte känner dig hjälpt. Sen är det nog så att med tanke på det du skriver så behöver du mer hjälp än medicin så be om en samtalskontakt i någon form så att du kan få stöd och hjälp vidare till terapi mot den sociala fobin, ätstörningarna och måendet i allmänhet.
Du har varit med om en del i livet och det finns inga snabba genvägar till lycka och välmående men definitivt kan du nå dit med rätt hjälp. Lycka till!
Håller med!
Ibland kan även byte av medicin vara aktuell (vilket är jobbigt bara det) men ge inte upp för
det blir bättre även om det kan ta tid.
Tror att du måste ta oss på orden när det gäller detta då det verkar som att många här faktiskt
har tagits sig igenom kriser och depressioner. Utan att lämna ut mig för mycket så kan jag av
egen erfarenhet rekommendera samtalskontakt. Hittade en tjej som var så fantastisk att prata
med och med hennes hjälp tog jag mig igenom en livskris (med långvarig depression) och sen
några år tillbaka äter jag noll mediciner trots att jag har en diagnos som gör att min behandlande
läkare önskar att jag medicinerar. Läkaren är jättebra och stöttande i mitt val men orolig att jag
dippar igen.
Jag har kämpat som ett djur mot sorg, uppgivenhet och även starka självordstankar genom åren.
Får du en samtalskontakt som inte funkar KRÄV att få byta, funkar inte kontakten med läkaren så
BYT LÄKARE, hjälper inte medicinen så BE OM EN ANNAN MEDICIN!
Det är ett omänskligt hårt jobb men det lönar sig tillslut.
Att få vakna en dag och kunna känna lite hopp om en bättre dag och lite glädje över nåt man
varit likgiltig för eller känna fnittret bubbla igen över nån liten löjlig sak är den största belöningen!
Kämpa, vännen, det går att vända det mest eländiga liv ett liv som kanske först bara är ok till att
sen tycka att det är härligt att få vara med en dag till.
När jag dippar numera fokuserar jag på morgondagen.
"Idag mår jag skit men jag ska göra allt för att i morgon ska bli en bättre dag!"
Så småningom kan man leva IDAG och känna att det är bra. Solen skiner trots allt på skit också
Ge inte upp, ge dig fanken på att komma ut på andra sidan med liv och lem i behåll.
Min samtalskontakt lärde mig uttrycket "Good enough!" och det lever jag efter.
Inget måste vara perfekt! Bara Good enough!
När man sen blir lite starkare kan man sikta lite högre för man får inte sluta drömma eller hoppas.
Jag ser fram emot att sikta högre men jag tänker passa mig noga för att låta det gå ut över den
lycka jag känner idag. Det finns inga rosa moln i mitt liv ännu men jag är nöjd.
Nöjd över att inte vara uppgiven.
Min sisu har återvänt efter många års lidande och det var tufft att komma tillbaka men jag vägrade
att ge upp. Jag menar, hell no att det här ska vara slutet på allt!
Blås liv i glöden och ta oss med dig i din kamp!
Släpp dödsgreppet om ångest och lidande och ta emot hjälp, för det finns verkligen hjälp att få!
Ditt liv är inte slut och du måste inte må dåligt. Vi är tydliga bevis för det!
Stor stöttekram sålänge!
Syster Jane
...