2011-04-03, 09:12
Medlem
Hej!

Har nyligen hört talas om PIL, en annan väg för att nå in till läkarutbildningen. På en hemsida stod det att det hela består av flera steg. Det första steget är en rangordning efter resultaten man fått på högskoleprovet. Jag gjorde mitt högskoleprov igår. Jag är 17 år. Kommer alltså mina chanser att nå in till PIL bero på det resultat? Det låter ju inte rimligt alls!
Citera
2011-04-03, 09:35
Medlem
dont_blame_mes avatar
om jag inte minns fel måste du ha fått minst 1,5 på HP för att ens få göra PIL
Citera
2011-04-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakelawaa
Hej!

Har nyligen hört talas om PIL, en annan väg för att nå in till läkarutbildningen. På en hemsida stod det att det hela består av flera steg. Det första steget är en rangordning efter resultaten man fått på högskoleprovet. Jag gjorde mitt högskoleprov igår. Jag är 17 år. Kommer alltså mina chanser att nå in till PIL bero på det resultat? Det låter ju inte rimligt alls!

Du kan använda gårdagens HP resultat till PIL-antagningen i höst.

Angående om det är rimligt så kan man ju fråga sig hur rimligt det är att ett prov man gör på en dag motsvarar 3 års studier?

PIL antagningen består av ett par delar ja.

1: uttag bland de sökande urvalet görs med hjälp av HP resultat, senast var gränsen för att garanterat komma vidare 1.5

2: Begåvningstest och levnadsbeskrivning. Är precis vad det låter som. Det är endast dock begåvningstestet som avgör om man går vidare till intervjuer, levnadsbeskrivningen kommer att utgöra en grund till intervjuerna.

3: Intervjuer. Man får prata med dels med en psykolog och med en läkare som är lärare på KI dessa kommer att bedöma en efter en poängskala och får man tillräckligt höga poäng så blir man antagen i PIL-kvoten.

Edit. upptäckte att vi syns om ett år.

Citat:
Hej!

18 års gräns här.
Citera
2011-04-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Du kan använda gårdagens HP resultat till PIL-antagningen i höst.

Angående om det är rimligt så kan man ju fråga sig hur rimligt det är att ett prov man gör på en dag motsvarar 3 års studier?

PIL antagningen består av ett par delar ja.

1: uttag bland de sökande urvalet görs med hjälp av HP resultat, senast var gränsen för att garanterat komma vidare 1.5

2: Begåvningstest och levnadsbeskrivning. Är precis vad det låter som. Det är endast dock begåvningstestet som avgör om man går vidare till intervjuer, levnadsbeskrivningen kommer att utgöra en grund till intervjuerna.

3: Intervjuer. Man får prata med dels med en psykolog och med en läkare som är lärare på KI dessa kommer att bedöma en efter en poängskala och får man tillräckligt höga poäng så blir man antagen i PIL-kvoten.

Jaha, så alltså har dina gymnasiebetyg ingen betydelse alls? Oavsett hur bra dom är?
Citera
2011-04-03, 09:47
Medlem
Citat:
Jaha, så alltså har dina gymnasiebetyg ingen betydelse alls? Oavsett hur bra dom är?

Inte i den kvoten, på samma sätt som att dina gymnasiebetyg inte har någon betydelse alls om du söker in via HP kvoten, förutsatt att du uppfyller särskild behörighet.
Citera
2011-04-03, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Inte i den kvoten, på samma sätt som att dina gymnasiebetyg inte har någon betydelse alls om du söker in via HP kvoten, förutsatt att du uppfyller särskild behörighet.

Så om jag snittar ungefär 20,0 med mina betyg, men inte har motsvarande betyg i högskoleprovet, hur tkr du jag ska göra då?
Citera
2011-04-03, 09:57
Medlem
Citat:
Så om jag snittar ungefär 20,0 med mina betyg, men inte har motsvarande betyg i högskoleprovet, hur tkr du jag ska göra då?

Du kommer automatiskt att söka via både betygskvoten och HP kvoten om du gjort HP. Det är väl bara att söka PIL också det värsta som kan hända är att inte bli antagen.
Citera
2011-04-03, 09:59
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Hej!

Du kan väl alltid skriva provet igen? Eller menar du att de går på alla resultat man fått på HP? det brukar väl ändå alltid vara bara det senaste de går på.
Citera
2011-04-03, 10:13
Medlem
Citat:
Hej!

Det finns ett begränsat antal platser till provet, omkring 600 kallas som det var tidigare.
Vilka som får komma bestäms av bl a HP.
Citera
2011-04-03, 10:31
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte
Det finns ett begränsat antal platser till provet, omkring 600 kallas som det var tidigare.
Vilka som får komma bestäms av bl a HP.
Bestäms det av annat också, eller?

Jag antar att man kan söka flera gånger till både PIL och TAPIL. Men föredrar de människor som har söker för första gången eller spelar det roll om man har sökt in för tredje gången?
Och föredrar de människor som endast söker till antingen PIL eller TAPIL?
Citera
2011-04-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Bestäms det av annat också, eller?

Jag antar att man kan söka flera gånger till både PIL och TAPIL. Men föredrar de människor som har söker för första gången eller spelar det roll om man har sökt in för tredje gången?
Och föredrar de människor som endast söker till antingen PIL eller TAPIL?

Förut fick de 200 första reserverna i betygskvoterna komma till PIL men numera är det endast via högskoleprovet.
Citera
2011-04-03, 11:09
Medlem
Behöver inte vara en nackdel att söka en andra gång.
Senast redigerad av gultomte 2011-04-03 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in