Citat:
Ursprungligen postat av Bakelawaa
Hej!
Har nyligen hört talas om PIL, en annan väg för att nå in till läkarutbildningen. På en hemsida stod det att det hela består av flera steg. Det första steget är en rangordning efter resultaten man fått på högskoleprovet. Jag gjorde mitt högskoleprov igår. Jag är 17 år. Kommer alltså mina chanser att nå in till PIL bero på det resultat? Det låter ju inte rimligt alls!
Du kan använda gårdagens HP resultat till PIL-antagningen i höst.
Angående om det är rimligt så kan man ju fråga sig hur rimligt det är att ett prov man gör på en dag motsvarar 3 års studier?
PIL antagningen består av ett par delar ja.
1: uttag bland de sökande urvalet görs med hjälp av HP resultat, senast var gränsen för att garanterat komma vidare 1.5
2: Begåvningstest och levnadsbeskrivning. Är precis vad det låter som. Det är endast dock begåvningstestet som avgör om man går vidare till intervjuer, levnadsbeskrivningen kommer att utgöra en grund till intervjuerna.
3: Intervjuer. Man får prata med dels med en psykolog och med en läkare som är lärare på KI dessa kommer att bedöma en efter en poängskala och får man tillräckligt höga poäng så blir man antagen i PIL-kvoten.
Edit. upptäckte att vi syns om ett år.
Citat:
Ursprungligen postat av Bakelawaa
Hej!
Har nyligen hört talas om PIL, en annan väg för att nå in till läkarutbildningen. På en hemsida stod det att det hela består av flera steg. Det första steget är en rangordning efter resultaten man fått på högskoleprovet. Jag gjorde mitt högskoleprov igår. Jag är 17 år. Kommer alltså mina chanser att nå in till PIL bero på det resultat? Det låter ju inte rimligt alls!
18 års gräns här.