Citat:
Ursprungligen postat av Vladimirovac
1. Hur många sets och reps är BÄST för muskeltillväxt?
Jag vet att det är väldigt individuellt men det måste väl ändå gå att generalisera?
Vad säger era egna erfarenheter?
2. Hur bör veckans muskelgrupper vara indelade för bästa effekt?
Bör jag ändra mitt nuvarande?
Måndag: Bröst & Vader
Tisdag: Bak- & Framsida lår + Underarmar
Torsdag: Biceps & Triceps
Fredag: Axlar & Mage
Söndag: Rygg
3. Hur ofta ska man variera sitt schema? (Övningar/sets&reps)
Ska man variera från vecka till vecka, månad för månad eller kvartal för kvartal?
Jag ber om en generalisering eller era egna erfarenheter.
1: finns en lätt tum regeln: Desto mer vikt och mindre reps desto starkare blir du(högskade risk),
desto mindre vikt och mer reps desto större blir du.. sen är detta inte riktigt korrekt men de är en bra grund att stå och tänka på.
2: Jag hade gjort de så här:
Dag 1: bröst, triceps, axlar, främre lår(alt Knäböj), vader och avsluta med mage
Dag 2: Biceps, rygg, underarmar, bakre lår och avsluta med en mild rygglyft
De absolut viktigaste är att du tar en vilodag mellan dessa annars så går du ner i vikt pga du bryter ner kroppen innan den hinner repera sig.
3. Varje kvartal eller halvår beroende på motivation(eller brist av den), man ska tycka att de är kul men kroppen ska vara van vid övningarna innan man påbörjar nått nytt då blir kroppen mest överraskad och då brukar man känna av en träningsvärk igen

5x10 är bra för dem ska bulka upp sig men är man mer van så kan man göra som jag brukar göra på tyngre vikter 10/8/8/6/3 på den sista 3:an så ska du behöva hjälp annars så är de för lätt
en viktig sak också, drick aldrig alkohol, 2 stora starka öl tar bort en hel veckas träning dvs du förlorar en veckans träningsresultat på 2 sketna öl.
Kosten bryr jag mig inte ta upp(vad vad man ska och inte ska äta, de borde en vuxen man förstå) men de är 6 ggn om dagen som man ska äta(små måltider med en proteindrink på varannan) eller vart tredje timme.
Går du inte upp utav detta så har du helt enkelt inte gener eller så fuskar du