Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson
Vilket jobbigt inlägg att läsa! Jag får känslan av att du blev så exalterad i och med trådstarten, att du helt glömde bort att andra människor ska läsa ditt inlägg. Nåväl.
Jag finner det fascinerande att du lyckas kalla svenskar för fjollor, men inte italienarna. Med tanke på att du nyss lyfte det italienska folket till skyarna, om jag nu inte missuppfattade ditt luddiga inlägg. Jag håller med dig om att svenskar är fjolliga generellt sett, men italienarna spelar i en helt annan liga. Fjolligare folkslag går nog inte att skåda, än Italienarna.
När jag tänker efter, så tror jag nog att du bara trollar. Eftersom du påstår att italienare och östermalmbor har hyfs. Clown!
Och nu kommer som vanligt dom djupa analyserna...
Folk vill inte tillåta möjligheten att det jag öser ur mig faktiskt har nån slags verklighetsförankring. Då snackar jag om en verklighetsförankring för människor i stort... inte verklighetsuppfattningen som svenskar (de oberesta) går runt och bär på. Svensken är fortfarande på största allvar fäst vid tanken att Sverige är föredömet med stort F i världen. Vi är bäst på det här o det där o det här oxo... ja nästan allt ju!
Men tyvärr... så finns det beresta och självkritiska svenskar eller framförallt dom som vågar ifrågasätta att vedertagna sanningar är sanningar och inga verklighetsfrånvarande illusioner.
Jag är en av dem. Och Marcus Birro, för att ta en publik person som exempel.. en klok och djup man som delar många verklighetsuppfattningar med mig. Har läst hans krönikor ett antal onsdagar nu senaste året. Han har landat i Rom och njuter av livet. Alltså LIVET. Inte det man kallar livet här hemma i vår lilla kommuniststat. Men så tror han ju på gud och sånt där förvirrat och vidskepligt... Så svensken litar nog inget vidare på honom trots att han gör allt vad han kan för att framstå som vilken svensk som helst.
1. Jag är alltid exalterad när jag snackar med människor eller skriver inlägg i angelägna ämnen som träffar mig personligen. Dessutom är jag medveten om att detta i många fall skapar texter som är som ett enda stort virr-varr... Men jag har haft trogna påhejare förut i diverse forum på nätet, alltså såna som uppskattat mig trots att jag skriver exalterat och snurrigt

Allt handlar inte om att få till diskussionsforumstexter på det mest läsbara sättet. Vi sitter inte och skriver uppsatser här, trots allt...
2. Fjollor och hyfs (orkade inte med det just nu, får ta det senare ikväll).
Ordet fjolla är ju ett slangord och såna uttryck är alltid mer eller mindre godtyckliga. Kanske betyder inte fjolla samma sak i dina öron som i mina.
Motsatsen till fjolla är för mig arketypen "en riktig man".
Nu är jag inte direkt på humör att börja räkna upp vad en riktig man är. Så vi tar Martin Beck. Och Salvo Montabano. Varandras motsvarigheter, mer eller mindre. Martin Beck - en osäker, töntig person. Saknar mer eller mindre helt auktoritet, mjäkig.
I kulisserna skymtar dock en man med åtminstone temperament som en man, chefen, spelad av Per Morberg. Dock är Per Morberg här en "bad guy", en maktfullkomlig och primitiv översittar-rövare som bara gormar för gormandets skull. Samt att Beck alltid kör över hans order i alla fall, trots att Beck är underordnad. Men Beck har "känslighet och intuition", han är den GODE svenske mannen. Det enda han saknar är manlighet. Och sensmoralen är att "känslighet och intuition" vinner mot testosteronet hos Per Morberg (trots att han ursinnigt sliter av sig glasögonen och visar vilket djur som lurar under människodräkten).
Sen har vi "12-åringen" Persbrandt som också doftar testosteron och heta känslor, på vissa sätt en riktig karla-karl. Men han är också en slags ociviliserad vilde, som förlorar på att han är som en 12-åring i en mans kropp. Som helt saknar impulskontroll och blir tjurig och grinig när han får order mot sig som han måste lyda (annars får han till slut sparken, det har varit nära vid flera tillfällen). Som just en 12-åring som får order av mamman att gå till sitt rum för att han varit olydig. En outvecklad man på sätt och vis.
Kvar står det bästa/vinnande alternativet. Svag, tråkig, omanlig, karaktärslös. Och helt utan anledning får han fullt stöd av den pilska Stina Rautelin (om någon, en person som skulle platsa vid Montalbanos sida).
Och Montalbano är det ju bara att titta på och njuta.
En man med lugn och sans. Med förfining. Med råa manlig djuriska kvalitéer, som kvinnor faller som käglor framför (och med full rätt dessutom).
Men framförallt, med en humanitär approach till moral och mänskligheten som saknar motstycke i hela världens kriminalserier. Mannen... polisen! som kör över rättväsendet rakt igenom varje program. Och kommer undan med det samt ständigt håller sina underordnade precis på rätt plats och VISAR vem som bestämmer. Gör Beck det? Nja han mer sätter igång ett upprört och ofta okontrollerat tjafs, med lätt gnällig ton, som en sur mamma ungefär. Man?
Nu har jag redogjort på mitt eget lilla sätt vad jag anser vara en man samt en fjolla. Montalbano är en man och Beck är en fjolla. Dessutom är männen runt Beck som åtminstone på ytan har manliga kvalitéer förminskade till förhistoriska vildar eller outvecklade män. Såna man inte behöver respektera alltså. Men en riktig man behöver respekt. Annars är han bara en halv man.