2011-04-02, 16:40
Medlem
Ja.. Det r en gammal Fujitsu Siemens med 799 mhz processor och ett minne p 896 mb ram som skall piggas upp. Den skall ner till semesterhuset och inte behvas st fr ngra strre utmaningar n lite mail, internet surfande & Office arbetande.
Hur skall jag gra den s effektiv som mjligt? Funderar p ett Kubuntu OS istllet fr bugg XP som r p fr tillfllet..? Vad sgs om det? Har ingen erfarenhet av Linux baserat OS sedan innan s det blir helt nytt isf. Ska man satsa p det eller bara formatera och kra p XP igen? Vill att internet sidor ska ladda snabbare n vad det gr fr tillfllet tex, vilket r ett problem nu. Firefox? Opera? Safari? IE? Eller vad ska man vlja dr?
Lite tips p uppgradering av en gammal dator skulle uppskattas.. Tack!
Citera
2011-04-02, 16:44
Finns det ngon ledig plats att stoppa i mer minne? I s fall kan du med ett enkelt grepp trycka i mer minne fr ngon hundring bara.
Citera
2011-04-02, 16:44
Medlem
RandomAccs avatar
Ubuntu r ett vldigt enkelt och litet OS som borde passa bra, dock kan det bli svrare med spel och program, webblsaren som du borde ha r firefox som slppt nytt fr inte s lnge sen, har fr mig att de sa att den var 6x snabbare n tidigare verisionen.
Citera
2011-04-02, 16:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Xubuntu r nog ett bttre val n kubuntu.
Tror att det borde vara lite mindre prestandakrvande med xfce n kde i varje fall...men xcfe kanske har blivit vrre med ren?
Citera
2011-04-02, 16:49
Medlem
Har inte tnkt att slnga i mer minne d den bara ska st o dra t sig damm fr det mesta.
Angende Ubuntu s lste jag att Kubuntu ska vara det mer lttare OSet? Ubuntu hade requierments p 1ghz processor och 1 gb ram minne medans Kubuntu var mer runt 800mhz och 250 mb ram?
Okey, kan nog bli s att jag kr p Firefox d. Fr ge det ett frsk iaf, tack!

Ja, angende Xubuntu s frstod jag att det var fr extremt sega datorer? Eftersom denna laptopen har hyffsat med ram minne s tnkte jag att Kubuntu borde fungera bra nd? Eller r det helt slseri med tid att testa Kubuntu, borde man kra p Xu direkt kanske?
Citera
2011-04-02, 17:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zao-r
Har inte tnkt att slnga i mer minne d den bara ska st o dra t sig damm fr det mesta.
Angende Ubuntu s lste jag att Kubuntu ska vara det mer lttare OSet? Ubuntu hade requierments p 1ghz processor och 1 gb ram minne medans Kubuntu var mer runt 800mhz och 250 mb ram?
Okey, kan nog bli s att jag kr p Firefox d. Fr ge det ett frsk iaf, tack!

Ja, angende Xubuntu s frstod jag att det var fr extremt sega datorer? Eftersom denna laptopen har hyffsat med ram minne s tnkte jag att Kubuntu borde fungera bra nd? Eller r det helt slseri med tid att testa Kubuntu, borde man kra p Xu direkt kanske?

Jag hade fredragit xubuntu framfr kubuntu p vilken dator som helst s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in