2011-04-02, 16:40
Medlem
Ja.. Det är en gammal Fujitsu Siemens med 799 mhz processor och ett minne på 896 mb ram som skall piggas upp. Den skall ner till semesterhuset och inte behövas stå för några större utmaningar än lite mail, internet surfande & Office arbetande.
Hur skall jag göra den så effektiv som möjligt? Funderar på ett Kubuntu OS istället för bugg XP som är på för tillfället..? Vad sägs om det? Har ingen erfarenhet av Linux baserat OS sedan innan så det blir helt nytt isf. Ska man satsa på det eller bara formatera och köra på XP igen? Vill att internet sidor ska ladda snabbare än vad det gör för tillfället tex, vilket är ett problem nu. Firefox? Opera? Safari? IE? Eller vad ska man välja där?
Lite tips på uppgradering av en gammal dator skulle uppskattas.. Tack!
Citera
2011-04-02, 16:44
Finns det någon ledig plats att stoppa i mer minne? I så fall kan du med ett enkelt grepp trycka i mer minne för någon hundring bara.
Citera
2011-04-02, 16:44
Medlem
RandomAccs avatar
Ubuntu är ett väldigt enkelt och litet OS som borde passa bra, dock kan det bli svårare med spel och program, webbläsaren som du borde ha är firefox som släppt nytt för inte så länge sen, har för mig att de sa att den var 6x snabbare än tidigare verisionen.
Citera
2011-04-02, 16:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Xubuntu är nog ett bättre val än kubuntu.
Tror att det borde vara lite mindre prestandakrävande med xfce än kde i varje fall...men xcfe kanske har blivit värre med åren?
Citera
2011-04-02, 16:49
Medlem
Har inte tänkt att slänga i mer minne då den bara ska stå o dra åt sig damm för det mesta.
Angående Ubuntu så läste jag att Kubuntu ska vara det mer lättare OSet? Ubuntu hade requierments på 1ghz processor och 1 gb ram minne medans Kubuntu var mer runt 800mhz och 250 mb ram?
Okey, kan nog bli så att jag kör på Firefox då. Får ge det ett försök iaf, tack!

Ja, angående Xubuntu så förstod jag att det var för extremt sega datorer? Eftersom denna laptopen har hyffsat med ram minne så tänkte jag att Kubuntu borde fungera bra ändå? Eller är det helt slöseri med tid att testa Kubuntu, borde man köra på Xu direkt kanske?
Citera
2011-04-02, 17:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zao-r
Har inte tänkt att slänga i mer minne då den bara ska stå o dra åt sig damm för det mesta.
Angående Ubuntu så läste jag att Kubuntu ska vara det mer lättare OSet? Ubuntu hade requierments på 1ghz processor och 1 gb ram minne medans Kubuntu var mer runt 800mhz och 250 mb ram?
Okey, kan nog bli så att jag kör på Firefox då. Får ge det ett försök iaf, tack!

Ja, angående Xubuntu så förstod jag att det var för extremt sega datorer? Eftersom denna laptopen har hyffsat med ram minne så tänkte jag att Kubuntu borde fungera bra ändå? Eller är det helt slöseri med tid att testa Kubuntu, borde man köra på Xu direkt kanske?

Jag hade föredragit xubuntu framför kubuntu på vilken dator som helst så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in