2011-04-02, 13:57
Medlem
Coccosbolls avatar
Idag hände det igen. Det kom två flickor som båda är 11 år gamla och frågade om de fick gå ut och gå med min hund. Såklart svarade jag nej då jag älskar min hund tillräckligt mycket för att inte låta barn ta hand om henne. Min hund är en tollare vilket innebär att den är energisk men inte speciellt stark men om jag så vore skulle ha en minihund skulle jag inte låta barn gå ut och gå med den.

Min fråga är om ni skulle låta er hunds välmående placeras i ansvaret av barn utanför familjen?
Citera
2011-04-02, 13:58
Medlem
Bamsetramses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coccosboll
Idag hände det igen. Det kom två flickor som båda är 11 år gamla och frågade om de fick gå ut och gå med min hund. Såklart svarade jag nej då jag älskar min hund tillräckligt mycket för att inte låta barn ta hand om henne. Min hund är en tollare vilket innebär att den är energisk men inte speciellt stark men om jag så vore skulle ha en minihund skulle jag inte låta barn gå ut och gå med den.

Min fråga är om ni skulle låta er hunds välmående placeras i ansvaret av barn utanför familjen?

Nej, även om det är en liten hund så kan den dra rejält. Speciellt om den skulle få för sig att jaga något eller så.
Citera
2011-04-02, 14:00
Medlem
eXtremos avatar
Hade jag en hund skulle ingen utanför min bekantskapskrets få min tillåtelse att ta hand om hunden, hunden skall självklart bli väl omhändertagen och därför ger jag ej min tillit till okända människor, barn likaså vuxna. Mina barn (duh), mina vänners barn eller syskonbarn skulle självklart få ta hand om hunden, om jag skulle ha en kännedom om dess barn så att de inte lever rövare tillsammans med hunden.

Att helt okända barn vill ta hand om djur är ett oskick.
Citera
2011-04-02, 14:03
Medlem
Myx0x3s avatar
Ett problem är väl andra hundar också?

Om en större hund sticker ifrån en gammal tant mot småbarnen med din hund, vad kommer dom göra då?

Tkr du borde kontakta barnens föräldrar och be dom sluta gå till dig och fråga om dom får låna hunden.

Om du känner:

Klart ungarna ska få leka med hunden, så följ med ut på gården och var i närheten, om du älskar din hund så mkt kan du nog ta ut honom och leka med han ^^
Citera
2011-04-02, 14:05
Medlem
Mr.Gagas avatar
de kan väll få leka med hunden utanför ditt hus under din uppsikt? Jag skulle lätt låtit min hund leka lite med lite barn som ville leka med den om jag hade en...
Citera
2011-04-02, 14:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Gaga
de kan väll få leka med hunden utanför ditt hus under din uppsikt? Jag skulle lätt låtit min hund leka lite med lite barn som ville leka med den om jag hade en...
Även med barn som du inte vet hur de behandlar djur?
Citera
2011-04-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Jag fick leka med min grannes hundar. Samt andra barn i området fick det också, dock så hade han uppsikt på oss så klart (ibland). Men allt funkade fint fint. Fullt med energi hade hundarna när de såg oss små barn komma.

Jag var runt ~9 år gammal då.
Citera
2011-04-02, 14:41
Medlem
Mr.Gagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
du får väll berätta lite sunt förnuft, och så har du ju lite koll så allt går bra...
Citera
2011-04-02, 15:00
Medlem
Zanizailas avatar
Nej, det finns så många situationer som kan hända och som barn inte kan hantera.
Citera
2011-04-02, 15:07
Avslutad
Morsan har en liten knähund. Och under mitt senaste besök hos föräldrarna var det två ungar som ville gå ut med honom. Vilket de fick av morsan. När han kom hem hade stackarn röven och all päls runtomkring anus fylld med bajs. Ungjävlarna hade troligtvis dragit i kopplet när han skulle skita. Dagen efter knackade ungarna på dörren igen, då sprang hunden och gömde sig.

Nej, jag skulle aldrig låta min hund gå ut med främmande ungar.
Citera
2011-04-02, 15:33
Medlem
charkovs avatar
Främmande ungar, ALDRIG I LIVET!. Grannens barn är en annan sak, dom känner man och vet hur dom är!.
Citera
2011-04-02, 15:55
Medlem
MisterToms avatar
Möjligtvis kan ett äldre barn (14+) med geniut hundintresse få gå ut med min blandras om barnet visar sig ha mycket vettig syn på hundträning, god praktiska kunskaper om hundar och om jag får följa med de första gångerna och om jag har en god kontakt med föräldrarna. Det vill säga minimal chans.

Rottisen dock... aldrig i livet. Det finns inte många vuxna som får gå ut med honom heller.

Små barn får hälsa på mina hundar om de frågar först, och lyssnar på mina instruktioner. Det tycker jag är viktigt, för det underlättar om barn tidigt lär sig lite vett kring hundar. Om det går riktigt bra kan de kanske få hålla i kopplet eller leka en stund, men det är under sträng övervakning. Jag är aldrig längre än några meter bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in