Citat:
Ursprungligen postat av plharmony
Klart det är så, men faktum är ju att mer än majoriteten av befolkning på jamaica -är- rasister. Även fall man kanske tycker att kanske vissa grenar är mindre rasistiska, så kvarstår det faktum att alla rastas ser gud som -svart- och -man-. Kanske inte alla ser detta som varken rasistiskt eller sexistiskt, men jag gör det.
Mm, de var dumt att namedroppa kristna. Det är såklart bara boken jag menar, bibeln och
the book of revelation(stavning?) som spelar roll inom rasta.
Mm, "att det redan är dött" skulle man kunna säga på en marknad i asien om någon asiat missförstått dig och hugger huvudet av en kyckling (rush hour

). Men, i det kapitalistiska samhället styrs dödandet genom efterfrågan, sålänge man köper köttet så ger man slakterierna efterfrågan. -Du- dödar det indirekt. Kapitalismen har bara skapat en fin ridå, en ridå som fått oss att sluta leva naturligt.
Ja, jag ser även det som rasistiskt. Och med tanke på budskapet kan man även se det som hyckleri. One people, one love - sålänge man är svart.
De flesta vita som blir accepterade som en rasta är musiker. Kallar man sig rasta utan att ha gjort en låt så blir det oftast svårare.
Visst, religionen kommer från Afrika och de svarta där men precis som med allt annat så förnyas även religioner. Sen tar jag väl min insipration från de som, i folkmun, inte kallas för riktiga rastafarIs. Marley bröderna, Albarosie, SOJA, Jah Roots, Uwe Banton osv. De som hellre koncentrerar sig på att sprida budskapet än är bokstavstrogna.
Kan väl inte kalla de kristna som super, röker och aldrig går i kyrkan för bokstavstrogna heller eller ''riktiga'' kristna.
Varje människa är en individ och, speciellt när det gäller religioner, tolkar vi saker på olika sätt och även prioriterar olika. Jag tror inte på någon svart eller vit gud utan på en gud. Gud bryr sig inte om vilken färg ditt fordon är på utsidan. Och h*n hade nog kunnat förlåta en själ för att inte ha läst bibeln eller tolkat den på ett visst sätt sålänge man gör något för att få förtjäna en förlåtelse.
Du har visserligen rätt där, men indirekt är skattebetalarna skyldiga till många liv. Skattebetalarna som betalar för både kulan och bränslet som dödar folk i världen. Vi som betalar för cb är indirekt skyldiga till den misär organiserade brottsligheter utgör. Hur många människor tror du dött eller blivit sjuka för att skapa den mobil du, jag eller h*n där borta använder?. Det är svårt att inte vara skyldig till något i denna värld. När den ser ut på detta sätt. Allt vi konsumerar har bidragit till någon misär, Svårt att inte vara indirekt skyldig till någons död, någonstans i denna värld.
Två fel gör visserligen inte ett rätt men är ganska säker på att om vi slutat äta djur så hade de kommit på ett sätt att tjäna lite extra pengar genom en människas misär.
Jag ser inget fel i att ta de delar man gillar från en religion för att försöka göra världen bättre i sina ögon. Vissa får mer än gärna se det som en hädelse gentemot religion i sig eller vad de står för själva, men genom att döma mig för det utan att ha hört hela min version eller sett saker ur mina ögon så dömer de bar sig själva.