Citat:
Ursprungligen postat av plharmony
ja, det är det budet bob marley sände ut till västvärlden.
Men, rastafari är en religion duvet, baserad på bibeln.
Bibeln säger att man inte ska kuva sitt hår, bibeln säger att man inte ska spilla onödigt blod, inte göra abort, inte vara bög osv osv. Javisst, finns det rastas som äter kött osv, men deras -syn- på det är att det faktiskt inte är bra.
Klart man inte måste ha en svart hud för att vara rasta, men vita är fortfarande ofullständiga, gud är ju svart och svarta befinner sig närmare gud enligt dem.
Men,
jag bär inte jamaicas färger osv. Kallar mig inte rastafari just pågrund utav att den är kristen, och bibeln tycker jag i många avseenden inte om. Jag tar hellre till mig de budskap bob marley sänt ut om att älska i och i n i
tar även influenser ifrån buddismen och dalai lamaismens "kindness is my religion".
för att du skryta om att du röka hasch såklart
Beror helt på i vilken ''gren'' du pratar om.
Den som Bob Marley var med i (12 tribes of Israel) ser alla människor som en. Svarta, vita, gula osv.
där blir alla betraktade som jämlikar. Det finns inget som säger att de äkta rastas är de som är rasister, ty det finns inget rätt sätt att tolka bibeln eller RastafarI på. Alla tolkar allt olika.
Sen finns det även rasistiska grenar där, precis som du säger, de svarta är det utvalda folket. Där vita ses ner på och alla icke-svarta är baldheads och i de grenarna hade inte heller vi blivit accepterade, men i ttoI blir vi.
Man kan väl säga att rastafarI är kristet med modifikationer. Även som en annan sa så är det endel influenser från judendomen.
Gillar själv Ital men är uppvuxen med att äta kött och nog för att jag inte är helt nöjd med att äta det, ser jag faktiskt inget fel med det när djuret ändå redan är dött.
Skulle aldrig kunna döda något själv dock.
Jag säger helt enkelt som Ziggy Marley. ''Love is my religion''.
Min tolkning på det hela är att ge och visa kärlek och positive vibrations till omvärlden, och göra detta till en bättre värld. Steg för steg. Det är det viktigaste för mig.