Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-04-02, 00:21
Medlem
blommlsds avatar
Hej jag vill ha lite svar till varför jag ska välja dyrt kattfoder istället för de jag brukar köra med,

Provade och köpte en liten påse på 400g av märket Eukanuba , Dom på affären sa att detta skulle vara mycket drygare men jag har provat att ge exakt 50g av Eukanuba och 50g av Mjau torrfoder 3 gånger om och jag har inte märkt någon skillnad att Eukanuba fodret räckte längre, (Kanske för att de inte är så jätte mycket spannmål i Mjau?)

Men vad är dom andra skillnaderna mellan Eukanuba och Mjau då jag inte märkte något om drygheten.

Är inte skeptiskt till något av dom två fodrerna jag vill bara veta varför jag ska välja det dyra, Får jag några bra exempel så blir det att gå över till Eukanuba på heltid

Så motivera mig gärna till varför jag ska välja och lägga ut 249kr för 2kg när mjau 2kg kostar 50kr och räcker lika länge?

Eukanuba var även bäst i test enligt zoo personalen och ett oberoende test

Mvh
Senast redigerad av blommlsd 2011-04-02 kl. 00:24.
Citera
2011-04-02, 01:12
Bannlyst
Lär dig att kolla protenhalt istället. Ligga uppe på 12% e ganska bra, 18% e bra, mycket skitmat e nere på 4%. T.ex. så är mjau torrmat det vanliga skräpet, men deras små tetrapak grejor har iallafall 8% protein eller nåt, vilket e bättre än många andra skräpburkar.
Citera
2011-04-02, 08:04
Medlem
När man pratar torrfoder så är de billig klart sämre pga allt spannmål i billig mat kan ge allergier och pälsen blir trist.
Blötfoder kan man köpa billigare då det ofta är helt ok.

Lite info
http://www.catinfo.org/docs/Swedish%20translation%20new.pdf
http://www.djurskyddsportalen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=74:na eringslaera-hund-och-katt-kolhydrater-fetter-proteiner&catid=40:naeringslaera-katt&Itemid=25
Citera
2011-04-02, 11:51
Medlem
blommlsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
När man pratar torrfoder så är de billig klart sämre pga allt spannmål i billig mat kan ge allergier och pälsen blir trist.
Blötfoder kan man köpa billigare då det ofta är helt ok.

Lite info
http://www.catinfo.org/docs/Swedish%20translation%20new.pdf
http://www.djurskyddsportalen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=74:na eringslaera-hund-och-katt-kolhydrater-fetter-proteiner&catid=40:naeringslaera-katt&Itemid=25
Köpte eukanuba 4kg påse idag och har bestämt mig för att köra på den lite dyrare maten, Efter lite logiska tankar
Citera
2011-04-02, 17:04
Medlem
Det lönar sig i längden =)
Citera
2011-04-02, 18:29
Medlem
Mjau var väl förut i alla fall inte direkt dålig mat även om det finns bättre alternativ. Gav själv min katt Mjau under en period för att närmsta handlaren inte säljer Eukanuba och jag var lat. Gick dock tillbaka till Eukanuba och bums hade katten gått ned 3 hg i vikt och ser finare ut i pälsen... Bajsar trevligare också (det är i alla fall mer lättstädat).

När jag undersökte vilken mat jag skulle ge min katt som har vissa problem med vikten kom jag fram till att lightfoder är skräp och att Mjau är det som är ok att handla i en vanlig butik. Eukanuba Adult verkar vara det som fungerar bäst för oss. Om det inte vore för att katten väntar ut blötmaten till att den har torkat till hårda bollar skulle jag hellre ge foder med vatten i eller i alla fall komplettera med det. Jag tror att risken för urinsten minskar drastiskt då.

Det är rätt skönt att köpa hem en stor säck och alltid ha mat hemma också.
Citera
2011-04-02, 22:38
Medlem
Det är väl det att dyrare mat faktiskt är baserad på kött, till skillnad från de billigare som är baserade på spannmål. (Vågar inte svara på blötfoder, jag vet inget om det, mer än att de innehåller jättemycket vatten.)

Titta förresten inte enbart på proteininnehållet, utan titta också varifrån proteinet kommer. Om det är vegetabiliskt protein så är det enbart med för att det ska se "bra" ut, att proteinhalten höjs (nu snackar vi Royal Canin här), men katten kan inte tillgodogöra sig vegetabiliskt protein.
Citera
2011-04-04, 11:46
Medlem
Snurrens avatar
Särskilt när jag har kattungar (som nu, se min tråd om det) så brukar jag göra hemlagad kattmat ibland. Det jag har kommit på är att alla katterna föredrar mat med gele. Då köper jag gelatinblad och löser upp det i lite spad. Fisk köper jag oftast sej, för den är billigast och katterna gillar det. För att göra det ännu nyttigare löser jag upp en eller ett par omega 3-kapslar och blandar i (man kan köpa omega-3-olja för katter i zoo-butiker också).

Kyckling, eller fläskfilé (innehåller mycket taurin vilket är jättebra för katter) kan man också tillaga. Man kokar lätt och finfördelar sedan i matberedare, så blandar man i gelatinspad. Kycklinglever mosar man bara, men se upp med det - man ska inte ge för mycket kycklinglever. Tina en förpackning, koka upp och dela i mindre förpackningar som man kan frysa in igen. Vill katten äta den rå, så låt den göra det. Köttfärs kan man också ge rått. Jag ger alltid mina katter en klick när jag ändå lagar mat med köttfärs. Mina nuvarande katter är bara "sådär" intresserade, men min förra kisse var galen i det. En rå äggula är jättenyttig också (men skilj ur vitan, den ska inte ges!)

Det här har jag inte skrivit för att jag tycker att du ska laga all mat själv, men lite inspiration att någon gång ibland göra det. Det är kul när katterna går och sniffar i köket när man håller på, och sedan får en tallrik som de sitter och väntar på att det ska svalna.

Fast "torrisar" är ju bra för tänderna, och katterna brukar gilla att knapra på det, och det finns ju en massa näringsämnen i. Katter brukar inte på något vis vilja variera sin kost, men jag tror att det är bra ändå
Citera
2011-04-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Särskilt när jag har kattungar (som nu, se min tråd om det) så brukar jag göra hemlagad kattmat ibland. Det jag har kommit på är att alla katterna föredrar mat med gele. Då köper jag gelatinblad och löser upp det i lite spad. Fisk köper jag oftast sej, för den är billigast och katterna gillar det. För att göra det ännu nyttigare löser jag upp en eller ett par omega 3-kapslar och blandar i (man kan köpa omega-3-olja för katter i zoo-butiker också).

Kyckling, eller fläskfilé (innehåller mycket taurin vilket är jättebra för katter) kan man också tillaga. Man kokar lätt och finfördelar sedan i matberedare, så blandar man i gelatinspad. Kycklinglever mosar man bara, men se upp med det - man ska inte ge för mycket kycklinglever. Tina en förpackning, koka upp och dela i mindre förpackningar som man kan frysa in igen. Vill katten äta den rå, så låt den göra det. Köttfärs kan man också ge rått. Jag ger alltid mina katter en klick när jag ändå lagar mat med köttfärs. Mina nuvarande katter är bara "sådär" intresserade, men min förra kisse var galen i det. En rå äggula är jättenyttig också (men skilj ur vitan, den ska inte ges!)

Det här har jag inte skrivit för att jag tycker att du ska laga all mat själv, men lite inspiration att någon gång ibland göra det. Det är kul när katterna går och sniffar i köket när man håller på, och sedan får en tallrik som de sitter och väntar på att det ska svalna.

Fast "torrisar" är ju bra för tänderna, och katterna brukar gilla att knapra på det, och det finns ju en massa näringsämnen i. Katter brukar inte på något vis vilja variera sin kost, men jag tror att det är bra ändå
Intressant det där med att göra egen "gelémat", jag har själv funderat på detta. Vad menar du med "gelatinspad" - någon sorts fond, eller enbart den vätska som blir över när man blötlagt gelén?
Citera
2011-04-04, 18:41
Medlem
Snurrens avatar
Jag blötlägger 2-3 gelatinblad, kramar ur vattnet, smälter det i lite het vätska och blandar med mer kokspad. Sedan häller jag spadet över den kokta fisken och ställer kallt.

Kokar man hel fisk så blir det naturligt gele av ämnen i fiskbenen.

Helt klart föredrar mina katter gélémat framför annan. Det här kanske lät lite komplicerat, men det är det inte. Geleblad finns bland "bak-varor" i mataffärerna. Gelatin finns som pulver med, enklare men jag tycker bladen är bättre.
Citera
2011-04-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag blötlägger 2-3 gelatinblad, kramar ur vattnet, smälter det i lite het vätska och blandar med mer kokspad. Sedan häller jag spadet över den kokta fisken och ställer kallt.

Kokar man hel fisk så blir det naturligt gele av ämnen i fiskbenen.

Helt klart föredrar mina katter gélémat framför annan. Det här kanske lät lite komplicerat, men det är det inte. Geleblad finns bland "bak-varor" i mataffärerna. Gelatin finns som pulver med, enklare men jag tycker bladen är bättre.

OK. Det var nog ungefär så jag tänkte också. För övrigt; klarar gelén en infrysning?

Och apropå ingenting:

-Har du sett de?
Nej, dem har inte kommit ännu
.
Citera
2011-04-05, 11:30
Medlem
Snurrens avatar
"-Har du sett de?
Nej, dem har inte kommit ännu."

Den var kul...

Jag tror jag har frusit in fiskmat med gelé, i alla fall vet jag att när jag kokat mat själv av hela fiskar och det bildats gelé så gick det utmärkt. Det var tider det, när mina föräldrar gav mig hinkvis med mört som fångats i nät (men inte är något vidare att äta för människor).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in