• 1
  • 2
2011-04-01, 22:17
Bannlyst
Blev utskrattad idag när jag berättade om mitt träningsupplägg för ett "proffs".
Jag sa att jag kör både ben,armar,rygg under samma träningspass.
Han menade på att man skall köra enbart armar ena dagen och ben en annan istället för att träna alla muskler under ett träningspass, stämmer det?
Citera
2011-04-01, 22:24
Om du ska bygga muskler mer effektivt, ja.
Citera
2011-04-01, 22:28
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Om man trycker och vill stå på scenen så förstår jag att han garvade.

Är du ren och tränar för sanningens skull så kan du skratta tillbaka åt honom.
Citera
2011-04-01, 22:30
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Om man trycker och vill stå på scenen så förstår jag att han garvade.

Är du ren och tränar för sanningens skull så kan du skratta tillbaka åt honom.
Kan du förklara vad du skrev i detta inlägg?

Ts, klarar du att hålla hög intensitet hela passet igenom? Då är det lungt, skulle själv aldrig klara rygg, ben och armar på samma pass.
Citera
2011-04-01, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nooneno
Blev utskrattad idag när jag berättade om mitt träningsupplägg för ett "proffs".
Jag sa att jag kör både ben,armar,rygg under samma träningspass.
Han menade på att man skall köra enbart armar ena dagen och ben en annan istället för att träna alla muskler under ett träningspass, stämmer det?
nej, jag tror det är mer effektivt, jag tränar varje dag och många muskelgrupper på samma dag, funkar bra
Citera
2011-04-01, 22:37
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Kan du förklara vad du skrev i detta inlägg?

Ts, klarar du att hålla hög intensitet hela passet igenom? Då är det lungt, skulle själv aldrig klara rygg, ben och armar på samma pass.

Att bara träna en muskelgrupp per pass lämpar sig åt folk som tävlar och vill inkludera 3-5 övningar per pass/muskel.
Citera
2011-04-01, 22:37
Medlem
MyBBes avatar
Jag kör 2-3 muskler/pass, dock enbart för att det tar sjukt lång tid att gå igenom allt samtidigt
Citera
2011-04-01, 22:41
Medlem
Det handlar om vad man får ut av passet jämfört med vad man förväntar sig att få ut av det.

Det viktigaste när du lägger upp ett träningsschema:
1. Du ska trivas med det! Är det inte ett roligt schema så följer du det inte...
2. Du ska, som jag redan nämnt, få ut det du förväntar dig få ut av det. Är din målsättning att bygga så stora muskler du kan så kan det kanske vara en idé att sortera lite bland muskelgrupperna, det kan vara svårt att köra så tungt du egentligen borde orka på exempelvis bröst om du redan tröttat ut musklerna genom att köra tunga triceps och rygg. Är din målsättning däremot bara att hålla dig "lite lagom i form" och röra på dököttet så finns det inget som hindrar att du kombinerar flera muskelgrupper.
3. Du ska låta musklerna få den vila de behöver för att kunna byggas upp. Det är inte under träning du bygger muskler, tvärtom, det är under vila. Normalt sett brukar man säga att musklerna behöver vila ungefär en vecka, dvs du kör igenom alla muskelgrupper en gång i veckan men uppdelat på flera olika pass. Det är i långa loppet inte så bra att köra igenom samtliga muskelgrupper 4 gånger i veckan om man förväntar sig att bli större och starkare... Exakt hur man lägger upp det är individuellt, finns lika många utseenden på träningsscheman som det finns tränande. Se punkt 1 och 2.

Tony_Tedeschi:
Vad har doping med saken att göra??
Citera
2011-04-01, 22:42
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Tony_Tedeschi:
Vad har doping med saken att göra??

För du växer mycket bättre och kan därför lägga in mer specifik träning på släpande muskelgrupper.
Citera
2011-04-01, 22:44
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Att bara träna en muskelgrupp per pass lämpar sig åt folk som tävlar och vill inkludera 3-5 övningar per pass/muskel.
Så folk som vill bli stora ska inte träna för att bli så stora som möjligt menar du?

Fö, jag som tränar ibland 6 övningar per muskelgrupp och tränar musklerna var 6e dag är jag helt åt helvete då?
Citera
2011-04-01, 22:47
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Så folk som vill bli stora ska inte träna för att bli så stora som möjligt menar du?

Fö, jag som tränar ibland 6 övningar per muskelgrupp och tränar musklerna var 6e dag är jag helt åt helvete då?

Just det du preppar ju. Då blev det mindre intressant.
Citera
2011-04-01, 22:48
Bannlyst
Tack för era svar, just nu tränar jag 3 gånger i veckan.
"Experten" sa att jag skulle köra 5 pass i veckan, det hade jag kunnat göra men vad anser ni är det för mycket ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in