2011-04-01, 21:22
Medlem
Hej,

Jag behöver få min C: större. Jag har windows 7 ultimate och det går inte använda windows diskhanterare, om jag krymper D: först så kan jag inte utöka C: sen. Det är gråmarkerat.

Jag har testat program som:
Paragon Partition Manager™ 11 Personal Demo
MiniTool Partition Wizard Home Edition

och de funkar inte heller.

Hjälp!
Citera
2011-04-01, 21:27
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketgirl
Hej,

Jag behöver få min C: större. Jag har windows 7 ultimate och det går inte använda windows diskhanterare, om jag krymper D: först så kan jag inte utöka C: sen. Det är gråmarkerat.

Hjälp!
Troligen är det så att windows skyddar den primära systempartitionen med näbbar och klor för att du som hafsig användare inte ska kunna fucka till installationen med en vårdslös ändring av partitionen.

Om det nu är ett jätteproblem kan du kanske försöka använda nån form av bootcd, hirens bootcd talar sej de flesta varma för här inne(har själv aldrig använt den), men på den borde det finnas verktyg som du kan mixtra med partitionerna utanför windows, då lär det kunna funka.
Citera
2011-04-01, 21:29
Medlem
Germanias avatar
skulle du kunna skapa en tredje partion, och flytta det du behöver på d: dit och sedan radera d: och se om det går bättre?
Citera
2011-04-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Troligen är det så att windows skyddar den primära systempartitionen med näbbar och klor för att du som hafsig användare inte ska kunna fucka till installationen med en vårdslös ändring av partitionen.

Om det nu är ett jätteproblem kan du kanske försöka använda nån form av bootcd, hirens bootcd talar sej de flesta varma för här inne(har själv aldrig använt den), men på den borde det finnas verktyg som du kan mixtra med partitionerna utanför windows, då lär det kunna funka.

Ok jag ska testa det, tack
Citera
2011-04-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
skulle du kunna skapa en tredje partion, och flytta det du behöver på d: dit och sedan radera d: och se om det går bättre?

Varför skulle jag vilja göra det?
Hur blir C: större för det?
Citera
2011-04-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton

Jag har testat alla partitionsprogram från Hirens boot cd, ingen funkar.
Är det ingen som vet hur man gör C: större i win 7?
Citera
2011-04-02, 10:28
Medlem
testa gparted borde klara av det http://gparted.sourceforge.net/

mvh
t
Citera
2011-04-02, 11:46
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketgirl
Hej,

Hjälp!

Ligger det lediga utrymmet alldeles bredvid din C: partition?
Annars måste du flytta det så det hamnar precis intill då ska det fungera.
Citera
2011-04-02, 12:32
Medlem
Håller X_surfer och Germania. Det är det vanligaste skälet till att det inte funkar. Utrymmet måste ligga direkt till höger om C: för annars går det inte. Nuvarande D: måste raderas.

Nästa fel är att i diskhanteraren ska det tomma utrymmet vara svart. Är den grön eller annan färg så väljer man att ta bort partitionen igen tills den blir svart.

Ge oss en bättre beskrivning om det inte ser ut som vi gissar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in