• 1
  • 2
2011-04-01, 20:30
Medlem
Hej, för ca 5 år sedan köpte jag en Ikea byrå som heter Malm, den såg snygg ut i affären. När jag började använda den så kände jag en stark äcklig lukt på kläder som legat för länge i byrålådorna. Lukten kändes helt enkelt torr och träig eller något liknande. Jag förstod att det handlade om de spånskivorna som är bottnen på varje låda. Jag vet inte namnet på denna typen av trä, men det luktar ganska mycket och har en sida som är relativt slät och en sida som är "luddig".

Jag fick till slut slänga byrån och har förvarat mina kläder i plastpåsar istället, vilket inte heller gör att dom luktar 100% gott efter ett tag.

Nu fick jag en annan byrå (hemnes) av min mamma från Ikea för hon hade en likadan och sa att det inte luktade etc. Men nu när jag öppnat paketen och kollat igenom de olika delarna så återigen får jag den känslan av en ultimat äcklig lukt från dessa spånskivor som ser precis likadana ut som första byrån jag hade.

Jag är för övrigt ganska känslig mot olika lukter och försöker vara fri från damm och ibland pollen för jag har lite allergi.

Nu känner jag denna torra trästanken hela tiden och jag blir torr i halsen och torr i ögonen, får även t o m lite ont i magen, även om jag har öppnat mina fönster. *edit* (Denna är dock helt ny, fick den idag, och lukten kanske är temporär?)

Vad är fel? Vad ska jag göra? Ska jag försöka plasta in spånskivorna innan jag sätter in dom i byrålådorna? Det kanske inte går, bara en tanke.
Senast redigerad av probo 2011-04-01 kl. 20:33.
Citera
2011-04-01, 20:33
Medlem
Powens avatar
Kan det vara kiss lukt från barnarbetare från Bangladesh?

Ingen aning vad som kan vara fel faktiskt, hört att en kompis gnällt om samma sak.
Citera
2011-04-01, 20:41
Medlem
Snurrens avatar
Jag har också känslig näsa och när vi flyttade in i en ny lägenhet så hade jag problem med att öppna köksskåp och garderober, tyckte lukten vällde ut och det stack i näsan. Vi hade ständigt fönsterna öppna på vädringsläge i flera år, även under vintern. Jag var förundrad över att ingen annan tycktes känna av detta. Dock känner jag inte av en Malm-byrå eller en Hemnes som vi skaffade för några år sedan. Jag har antagit att lukten från skåpen kommer från formaldehyden som avsöndras från spånskivemöbler, men jag vet inte säkert.

Edit: vädra vädra vädra... http://www.kemi.se/templates/Page____4733.aspx
Senast redigerad av Snurren 2011-04-01 kl. 20:44.
Citera
2011-04-01, 21:14
Medlem
Har ställt ner skivorna i källarförrådet tills vidare. Kan känna ifall det luktar om vecka igen eller nått. Får väll eventuellt försöka skicka tillbaka det till Ikea, vet dock inte om öppet köp gäller när man öppnat skiten, det lär väll dock vara en helt annan topic det!

Men tack för länken, det är säkert formaldehyd som du sa. Läste på länkarna att man kan få cancer av det också, jag känner mig redan helt fuckad i slemhinnesystemet, men men..
Citera
2011-04-01, 21:49
Medlem
toby79s avatar
Det brukar lukta ikea om grejerna en tid. Själv tycker jag det luktar rätt okej, men är man känslig så kanske det är ett problem. Nu känner jag bara nydoften väldigt svagt om jag luktar nära. Du kan inte ställa ut grejerna på balkongen eller nåt så att de verkligen vädras?

Du kan även torka ren alla delar då det ofta finns tillverkningsrester kvar.
Citera
2011-04-01, 22:10
Medlem
Minardis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Kan det vara kiss lukt från barnarbetare från Bangladesh?

Ingen aning vad som kan vara fel faktiskt, hört att en kompis gnällt om samma sak.

Eller en fånge på någon av våra anstalter de brukar även de tillverka grejer åt IKEA.
Citera
2011-04-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det brukar lukta ikea om grejerna en tid. Själv tycker jag det luktar rätt okej, men är man känslig så kanske det är ett problem. Nu känner jag bara nydoften väldigt svagt om jag luktar nära. Du kan inte ställa ut grejerna på balkongen eller nåt så att de verkligen vädras?

Du kan även torka ren alla delar då det ofta finns tillverkningsrester kvar.

Kan bli sabbade utomhus tror jag, om det regnar? Tror att regnet kan blåsa in på dom. Och jag är inte hemma eller vaken hela tiden för att ta in dom

*edit* fast det låter som en bra idé ändå, jag tror dom kan tåla lite vatten. och jag testar detta sen kanske.
Senast redigerad av probo 2011-04-01 kl. 22:29.
Citera
2011-04-01, 22:34
Medlem
Kanske vore värt att lacka insidan eller dylikt?
Citera
2011-04-01, 23:28
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probo
Kan bli sabbade utomhus tror jag, om det regnar? Tror att regnet kan blåsa in på dom. Och jag är inte hemma eller vaken hela tiden för att ta in dom

*edit* fast det låter som en bra idé ändå, jag tror dom kan tåla lite vatten. och jag testar detta sen kanske.

Om du ställer något lite framför så grejerna inte har direkt kontakt med vädret så är det lugnt. Det hade jag gjort. Malm är en grymt bekväm byrå och jag är riktigt nöjd med min, bortsett att jag då och då får dra åt en del skruvar.. Vad de nu kallas,, försvann från tungan precis.
Citera
2011-04-02, 10:27
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Spånskivor innehåller förutom träspån och annat biologiskt material en massa kemikalier. Formaldehyd är en inte särskild trevlig kemikalie som används som bindemedel. Orsakar utöver en stickande lukt
förhöjd risk för cancer.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/f...orsakar-cancer
Citera
2011-04-02, 14:15
Medlem
Payneliciouss avatar
Masonit heter materialet du pratar om! Jag har också känt att de brukar lukta illa, har dock aldrig sett det som nåt problem. Men pröva att torka av dem & vädra osv, i värsta fall kan du ju pröva att lacka/olja in skivorna!

Lycka till!
Citera
2011-04-02, 22:36
Medlem
Snurrens avatar
Hm, nu tänker jag till... ibland använder jag vanligt bakpulver i en skål för att absorbera dåliga lukter, t ex i kylskåp, eller strött i kattlådan. Man skulle kunna testa det i en låda som luktar illa. Bakpulver kanske absorberar gaserna också, inte bara lukten.

Jag brukar hävda att man inte ska köpa nya spånskivemöbler och ställa in i barnrum, utan att ha dem i "karens" först någon annanstans, detta p g a kemikalierna. Jag tycker också att bara det kan vara ett bra skäl till att köpa begagnat. Så ska man vädra mycket när man har nya möbler eller ny dator (!!!). Även TV-apparater avger mycket flamskyddsmedel i början, så låt gärna den nya TV:n gå ett antal timmar när man inte är i rummet, och vädra samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in