2011-04-01, 19:26
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Folk som inte kan hantera pengar (80% av svenska befolkningen) blis såklart glada när pengar kommer in på kontot. Men dom går lika fort ut till alla skulder och utgifter..
Så det är nog mer eller mindre kortvarig lycka, låter det som, på dig.

Jag hade redan pengar sen tidigare, men jag gillar alltid när jag får ett tillskott. Lever inte speciellt extravagant men unnar mig sake roch det finns ändå kvar en hel del som går att stoppa undan. När jag tänker efter så är det mest till festande pengar går, ja och lite nya skjortor och kostymer och sånt skit.
Citera
2011-04-01, 19:30
Medlem
WardenMcCluskys avatar
De säger ju att gener är det som styr lyckan som mest.

Men att man blir lyckligare av pengar vet jag inte. Det blir mer bekvämt i alla fall. Sen tycker jag själv att lycka är grymt överskattat...
Citera
2011-04-01, 19:35
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag tror det är skitsnack, ju mer man har desto lyckligare blir man, då slipper man tänka på skiten. Jag blev så jävla förvånad och glad idag att jag direkt gick ner och köpte en flaska vodka, så nu sitter man här och groggar och är glad, blir krogen sen.

Meningslost att tycka nar det som sagt finns ganska bra empirisk data.
Citera
2011-04-01, 19:47
Medlem
Fris avatar
Verkar vara lämpligt att länka till Fransisco d'Anconias money speech här:
http://www.youtube.com/watch?v=7GK_fRM8SO0

Pengar är bra!
Citera
2011-04-01, 20:38
Medlem
Har också tänkt på det, det är SÅ osant. Det är ju självklart att man blir lyckligare av pengar (till en viss gräns då. När jag kan köpa Taj Mahal kanske jag inte tycker att det är så spännande längre), eftersom man blir så låst av att inte ha pengar. Det är få saker som är så psykiskt slitande som att ha en dålig ekonomi.
Citera
2011-04-01, 21:37
Medlem
Lycklig tror jag inte (hälsa, familj osv.. går före).. MEN klart att pengar får en att må bättre... Bara idioter tror annat!
Citera
2011-04-02, 00:21
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Fan vaknade idag och mådde som vanligt, neutralt så att säga, sen när jag kom hem så hade deklarationsbeskedet dimpt ner i brevlådan. Jag har hela tiden gått och trott att jag skulle få rest pga fel skattetabell. Haha men nu såg jag på beskedet att jag får tillbaka en jävla massa, jag blev jävligt glad då. Alltid när jag får pengar, när pengar dimper in på kontot etc så känns det så jävla bra. Men sen sitter det massa idioter och säger att pengar är inte allt, haha det där är bara rent skitsnack.

Vad kan man inte göra för pengar, man kan fan göra allt. Jag älskar pengar så jävla mycket, fan ville bara säga det. Men här kan ni ju diskutera i den här tråden, era ställningstaganden, motivera varför ni kanske inte blir lycklig av pengar. Om man har mycket pengar skulle man bli olycklig då om man förlorade alla pengar, ja förmodligen? Ja men då ska man förfan inte komma och säga att pengar inte är allt när man har pengar eftersom man hade sagt tvärtom om man inte hade haft pengar. Jävla dubbelmoral.
Läste precis ett citat i en bok:
Även om pengar inte kan köpa dig ett lyckligt liv, så kan dom i alla fall köpa dig just det olyckliga liv som du föredrar.

Det tycker jag stämmer rätt bra.
Citera
2011-04-02, 09:04
Medlem
fuskarens avatar
Pengar är allt. Man kan inte göra något utan att ha pengar, och man måste göra saker för att bli lycklig.
Citera
2011-04-02, 09:09
Medlem
Molkes avatar
Det är den enda som driver mig är pengar!
jag älskar pengar!

Det är nog min enda stora kärlek här i livet.

Mvh
Citera
2011-04-02, 09:14
Medlem
SparkMans avatar
Jag blir indirekt lycklig av pengar kan man säga.

Självklart gör framgång och familjen mig lycklig mer än något annat. Men genom god ekonomi så ökar möjligheterna som man har av livet. Man har inte det där tänket att "jag måste jobba varenda sekund för att överleva" eller "jag kan inte vara sjuk för då går inte ekonomin ihop".

Det är lycka för mig att kunna bestämma vad jag vill göra och vilka jag vill vara med, när jag vill. Sen tycker jag oftast att det är roligt att jobba, det gör mig också lycklig
Citera
2011-04-02, 09:30
Medlem
UniktFanskaps avatar
Pengarna i sig gör dig inte lycklig, oavsett belopp. Det handlar mer om vad dem kan ge dig för möjligheter. En trygghet att slippa ev oro för vad som kan hända vid t.ex. arbetslöshet. Eller att kunna genomföra någon av sina drömmar, ge sig iväg på den där långresan t.ex. Jag tror också att det är väldigt individuellt hur pengar påverkar en. Var man står i livet och vilka förutsättningar man har just då.
Fattige Farzid som levt på socialbidrag och helt plötsligt vinner ett par miljoner, jämfört med stekar Steffe, investment bank stjärnan som redan har ett creddit och gräddigt liv.

Lycka, riktig lycka är, även om det låter lite lame, sånt som hälsa, vänner, familj, kärlek. Inte en egen brygga till sommarhuset på Ringarö så att du kan ta ditt morgondopp i fred...som vissa verkar tro (enligt vissa tv-program...."Skärgårdsdröm").
Citera
2011-04-02, 14:59
Medlem
miqqqas avatar
När jag var yngre så trodde jag att pengar var viktigast. Med tiden har jag lärt mig att för mig är ett tillfredsställande liv viktigare. Så länge jag har så pass mycket pengar att jag inte behöver oroa mig över att ha råd med normala saker så kommer jag att prioritera annat högre!

Med detta sagt så kan jag ändå poängtera att jag blir också glad när får tillbaka pengar från skatten och liknande för pengar är kul, men också en säkerhet. Har jag pengar på sparkontot så behöver jag inte oroa mig över räkningarna om något skulle hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in