2011-04-01, 17:14
Medlem
Hej!

Jag har ställt en fråga här tidigare idag, men eftersom jag bara har fått ett kort svar och inte får ordning på det så vänder jag på frågan och hoppas att någon kan hjälpa mig med denna fråga istället.

Det går inte att starta operativsystemskivan vid uppstart, har försökt med precis allt. CDn finns heller inte med i enhetshanteraren och hur jag ska fixa det vet jag inte. För övrigt så funkar enheten perfekt alltså spelar upp program och filmer och bränner osv.

Jag har flera olika operativsystem både på skiva och i datorn, kan jag på något sätt formatera datorn och lägga in ett nytt system från Windows eller kommandotolken? Jag har XP och tänkte fortsätta med det alternativt möjligen Win7, men tycker att min burk är för gammal för det.

Har för mig att jag någonstans har läst att man inte ska gå den vägen pga av att man sedan inte kan formatera HDD? Tja, jag vet inte..kankse va ngt jag fick för mig bara

Om det nu skulle gå, så behöver jag vägledning eftersom jag bara har installerat/bootat med skiva vid uppstart tidigare.

//Dettan
Citera
2011-12-23, 19:09
Medlem
Cates avatar
http://www.intowindows.com/how-to-in...working-guide/

?
Citera
2011-12-24, 06:52
Medlem
Varför är du ens i Windows när du ändå ska vill formatera och installera om allt?
Det är helt ointressant att CD/DVD läsaren inte finns i enhetshanteraren. Det är om den finns i bios som spelar roll.

Du ska ändra boot ordningen i bios så att datorn startar från Win CD/DVD. På stället där man väljer hårddisk tar man bort och skapar nya partitioner och fortsätter sen att installera om Windows.

Installerar du via USB minnen måste du leta efter en lista med märke modell på alla hårddiskar och USB minnen som du satt i datorn. Man måste välja EXAKT märke modell ur listan för annars fattar datorn inte vilken USB du vill starta från.
Senast redigerad av panpo98 2011-12-24 kl. 06:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in