2011-04-01, 16:17
Medlem
Poita_s avatar
Jag har precis sett p American history X och undrar lite vilka olika moraliska principer karaktrerna i filmen har. Derek till exempel lr vl klassas som pliktetiker som jag frstr det. De andra nationalisterna som etiska egoister.

Men till exempel Murray, mannen som deras mamma har p middag, vad kan han klassas som?

Och rektorn Sweeney, som hjlper Danny eller vad han nu gr, vad kan han klassas som?

Utg grna frn fljande teorier:

Pliketik, utilitarism, hedoism, etisk egoism.
Citera
2011-04-01, 16:48
Medlem
Betrffande skoluppgifter

Skicka PM nr du knner att du kan uppfylla bgge villkoren, s, ppnar jag trden t dig.

*Stngd*

/MOD

Trd numera ppnad

/MOD
Senast redigerad av Seburo C-X 2011-04-01 kl. 17:26.
Citera
2011-04-05, 09:07
Medlem
LucNNs avatar
Du har nog rtt i det, med att Derek (det r vl huvudkaraktren?) r pliktetiker. Men en mycket oortodox sn. De normativa teorierna brukar ju redan ha sina moraliska fakta klara, och inom pliktetiken brukar "man fr inte dda" lyftas fram som paradigmatiskt exempel. En pliktetiker skulle nog argumentera fr att Derek r omoralisk.

Mitt rd r att du lyfter fram exempel p pliktetisk adfrd. Det behver inte vara ngot specifikt. T.ex. kan du utesluta hedonism, d han avhller sig frn vissa njutningar som r "o-vita" - ngot snt hade inte spelad in som relevant i en (naiv) hedonistisk teori.

Ytterligare rimmar en sn mentalitet bra med pliktetik - hans lust kommer i konflikt med moraliska fakta, och sedan kan han vlja att bortse frn eller flja sin moraliska magknsla. En etisk egoist hade aldrig sttt i en sn sits. Han hade alltid gtt med sin "vilja". Nu kan man nog tolka scenariet med jointen (du vet, dr han tvingar nn att sluta rka) inom ramarna av etisk egoism, men d brjar begreppet om egoism att bli utvattnat och teorin blir triviell. Vi kan drfr utesluta etisk egoism.

Han hjer "mlet" (som inte r teleologiskt, men principiellt) ver sin grupps vlmende nr han tvingar dem att inte rka - han r sledes inte en utilitaristisk hedonist.

Sedan kan du fra liknande resonemang med de andra karaktrerna. Det spelar inte s stor roll om det du sger r sant, fr man kan alltid tolka en handling inom ramarna av de olika teorierna. Men var lite kritisk och visa p evt. oskerheter, s brukar det alltid g (antar att nivn r gymnasie eller introduktionskurs).
Citera
2011-04-05, 11:56
Medlem
Orakad-i-delphis avatar
Egentligen kan du vrida och vnda p begreppen hur du vill. I teorin s skulle man kunna antyda att Derek r en utilitarist om man utgr frn hans vrldssyn och moral. P samma stt skulle du kunna antyda att att rektorn r en etisk egoist till den grad att han har varit en ligist och vill botgra sig vilket i sin tur inte alls behver handla om ngon annan n han sjlv.

I grund och botten kan du skriva ngonting om alla begrepp p varje enskild karaktr.
Citera
2011-04-05, 12:56
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orakad-i-delphi
Egentligen kan du vrida och vnda p begreppen hur du vill. I teorin s skulle man kunna antyda att Derek r en utilitarist om man utgr frn hans vrldssyn och moral. P samma stt skulle du kunna antyda att att rektorn r en etisk egoist till den grad att han har varit en ligist och vill botgra sig vilket i sin tur inte alls behver handla om ngon annan n han sjlv.

I grund och botten kan du skriva ngonting om alla begrepp p varje enskild karaktr.

N, du, utilitarist blir han inte. Inte nr han skattar rasrenthet ver individens (eller gruppens) vlmende. Han vill att man ska offra sig fr ngot hgre.

Den med att rektor vill botgras, tyder p att han insett ngot som varande rtt, och samtidig sitt eget agerande som varande fel. Detta talar emot egoism, ven fast skuldknslor s klart kan ha varit det motiverande. Man fr skilja p moraliska fakta, som utgr grundar fr att agera, och sedan ens anledning att agera. Jag kan erknna att ngon handling r ond, och drfr ha en grund att handla annorlunda, men likvl handla i strid med den grunden.
Citera
2011-04-05, 14:17
Medlem
Orakad-i-delphis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
N, du, utilitarist blir han inte. Inte nr han skattar rasrenthet ver individens (eller gruppens) vlmende. Han vill att man ska offra sig fr ngot hgre.

Fast d kommer vi in p hans definition av vrde. Han kanske likstller de som inte r "rasrena" med vriga djur i naturen och p s vis inte applicerar mnskliga teorier p dessa.
Citera
2011-04-05, 15:21
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orakad-i-delphi
Fast d kommer vi in p hans definition av vrde. Han kanske likstller de som inte r "rasrena" med vriga djur i naturen och p s vis inte applicerar mnskliga teorier p dessa.

Jo, jag r med p att han kanske r ngon form av diskriminerande utilitarist (en sn tes m se mycket ad hoc ut!), men det frklarar inte att han anser att njutning i verenstmmelse med negerkultur r omoraliskt. Han anser, att man ska dricka, och inte rka cannabis, enbart fr att cannabis r en "negerdrog". Pliktetik. Det r nstan 100% skulle jag sga.
Citera
2011-04-05, 18:03
Medlem
Hller med LucNN att Derek r pliktetiker. Nu var det ett tag sen jag sg filmen men tycker alla r pliktetiker utom Dereks tjej som jag minns r ngon slags hedonist. Danny verkar, alla fall i brjan av filmen, ha nihilistiska tendenser.

Fan nu mste jag se filmen igen bara fr att kunna svara vettigt. terkommer snart.
Citera
2011-04-18, 00:48
Medlem
Poita_s avatar
Jag hade glmt att titta till den hr trden. Mycket bra svar srskilt frn LucNN. Jag frstr dock inte pliktetik helt och fullt ut. Vad r egentligen Dereks "plikt" i hans handlingar, varfr anser att han att det r fel att de andra nazisterna handlar med utlnningar? Och p vilket stt uppfyller han ngon slags plikt genom att sluta umgs med dem?
Citera
2011-04-22, 14:29
Medlem
Derek r klar pliktetiker. Han anser att man borde handla efter vissa plikter. Han ndrar inte sin position under filmen men dremot omvrderar han vilka plikter man borde flja. I brjan av filmen eller varfr inte sga hans nazistiska del s vrderar han ett bttre samhlle och strvar efter detta med en nationell/"vit" politisk ideologi. Han gr det med sin uppfattning att den vita rasen r bttre fr samhllet, denna uppfattning vilar p svaga grunder. Han bygger denna uppfattning p naiv tolkning av statistik men man ska nmna att faderns missnje mot svarta spelade en stor psykologisk roll. Han ser det helt enkelt som sin plikt att vrna fr den vita rasen.

Hans omvrdering symboliseras av hans svarta kollega han blir i fngelset tvingad att arbeta med. Han inser d att det inte handlar om raser utan att gemensamt frska hjlpa varandra till ett bttre samhlle. Speciellt familjen d det r ens familj som fr strst konsekvenser av ens handlingar. Han frstr att hat bara leder till nnu mer hat och samtidigt att ven hjlpsamhet sprider sig som ringar p vattenytan.

Hans teleologiska uppfattning ndras inte men hur man ska uppn detta ml r kontrasten stor mellan hans tv olika delar. Det r hur man nr detta ml som han deriverar han sina plikter ifrn.

Danny
Danny verkar vara moralisk nihilist eller tminstone relativist i brjan av filmen. Det enda han verkar bry sig om r sin bror. Ja Derek har stort inflytande p honom. Han fljer Dereks fotspr genom hela filmen och lter sig enkelt vertygas av honom. Det r frst i slutet man brjar se att han brjar bry sig om saker utan Dereks inflytande. Skulle vilja sga att han i slutet blir en pliktetiker precis som Derek men filmen tar inte upp mnet tillrckligt fr en bra bedmning.

Rektorn
Dr. Sweeney r en renodlad pliktetiker. Han r pliktetiken personifierad. Hela tiden fljer han sina plikter. Han har inget problem att utstta andra och ven sig sjlv fr fara och krvande uppgifter fr att flja sina plikter. Han r vad mnga anser att vrlden behver.

Dereks tjej
Hedonist, man mrker att hon inte gr vad hon gr av ngra strre politiska skl. Istllet frsker hon bara ha kul.

Resten av karaktrerna fick fr lite utforskning av personligheterna fr att man ska kunna gra en vettig bedmning. Klaga inte p att jag bumpar trden, fick en anonym begran om det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in