2011-04-01, 14:37
Medlem
Hej,

Pappsen fyller jämnt snart och han har önskat sig ett så kallat vertikalspö (ev med rulle) och ett mobilt/flyttbart ekolod, dvs inget fast monterat utan ett du kan ta med dig ur båten och flytta mellan olika båtar. Efter som jag inte är alls insatt i fiske själv tänkte jag höra med er proffs om ni har något klokt att säga som man ska tänka på när man köper detta, eller kanske rentav att ni har tips på specifika produkter som är bra? Även tips på bra seriösa online-butiker för dessa prylar uppskattas!

Tack på förhand!
Citera
2011-04-01, 16:43
Medlem
samuels avatar
Vad har du för budget?

Spö sticker ju snart iväg över 1000, rulle 1500 och ekolod 2000. Minst!
Citera
2011-04-01, 22:37
Medlem
Pja, pengarna är väl inte det viktigaste så länge det är bra (och prisvärda grejer). Nere i den lokala lilla fiskeaffären visade dom upp ett spö för 3600 (kommer dock inte ihåg om det var med eller utan rulle), men jag betalar vad ett bra kostar kort sagt Samma sak med ekolodet också, prisvärt och bra snarare än billigt även om de dyraste prylarna givetvis är onödigt sett till vad han använder grejerna till och i vilken utsträckning.
Citera
2011-04-02, 10:09
Medlem
samuels avatar
Jag kan inte så mycket om varesig vertikalspön eller ekolod, egentligen. Jag har själv ett Eagle Cuda 300 portable (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396519). Kolla på det om du tycker det är tillräckligt bra. Jag tror dock att du skulle behöva gå upp lite i prisklass för att få ett lod du har nytta av vid vertikalfiske.

Rulle skulle jag rekommendera en Ambassadeur Revo av något slag. De håller en livstid om du inte fiskar varje dag och är väl tillsammans med Shimanos grejer det bästa du kan få i lågprofilväg.
Citera
2011-04-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Jag kan inte så mycket om varesig vertikalspön eller ekolod, egentligen. Jag har själv ett Eagle Cuda 300 portable (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396519). Kolla på det om du tycker det är tillräckligt bra. Jag tror dock att du skulle behöva gå upp lite i prisklass för att få ett lod du har nytta av vid vertikalfiske.

Rulle skulle jag rekommendera en Ambassadeur Revo av något slag. De håller en livstid om du inte fiskar varje dag och är väl tillsammans med Shimanos grejer det bästa du kan få i lågprofilväg.

Tack för tipsen! Ska rulla ned till lokala sportfiskeaffären och se vad dom har att erbjuda, Ambassadeur Revo rullen (eller ja, någon i den serien) är ju ABU, och eftersom affären i byn är ÅF av dom borde dom åtminstone kunna fixa fram något dylikt.
Citera
2011-04-05, 15:38
Medlem
En vertikalrulle skall ha twitchbar.
Citera
2011-04-06, 09:50
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag vill hävda att Daiwa Megaforce och Viento är de rullarna som gäller. De har båda ovan nämnda twitch bar.

I spöväg kör jag ett Fox Luc Coppens som jag är tvärnöjd med. Kan inte komma på en grej jag inte gillar på spöt.

Ekolod bör du satsa på ett med färgskärm och realtidsdisplay i högerkanten. Jag har ett Eagle 350C som med enkla medel kan göras mobilt. Det kostade ca. 2500 på rea.
Citera
2011-05-01, 18:40
Medlem
Stort tack för svaren!

Twitchbar var ett nytt begrepp för mig, men det var bra att ni sa att det är en viktig finess så man kan se på rullarna man tittar på att den har den funktionen. Det blir till att kolla nere i fiskeaffären efter vad dom har för utbud eller kan beställa, men dom är ganska stora så det ska nog inte vara något bekymmer. Återkommer med resultat om vad det blev
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in