2011-04-01, 13:30
Medlem
moonkeyasss avatar
Nu är det så att min sytersson har varit och knappat på stereon och bytt LW Och MW frekvensen eller vad det nu står för. så vill jag lyssna på 105.9 tex så hör jag flera olika kanaler samtidigt. Någon som vet vad dessa saker ska stå på . LW går från 153-281 Och MW 522-1620 Hur skall dessa vara inställda så att jag kan lyssna på radio med min stereo igen ? Ber om ursäkt ifall det känns lite rörigt..
Citera
2011-04-01, 13:31
Medlem
moonkeyasss avatar
Kanske ska säga att jag bor i Göteborg och det är FM radio. Kanske inte har någon betydelse alls men som ni märker är jag helt jävla värdelös på detta.
Citera
2011-04-01, 15:18
Medlem
Gabriel Knights avatar
Om du vill lyssna på FM bandet så trycker du på FM knappen om den finns annars provar du att trycka på MW knappen igen så att den klickar i "uppläge" igen och den går till FM läge om det är en sådan knapp som "klickar" i två lägen.

Vad gäller frekvensinställningen så är enda skillnaden att man ser på annan skala än FM skalan som går till 108 MHz FM eftersom MW och LW skalorna är i KHz.

I Sverige har man olika frekvenser på de 4 SR kanalerna på FM bandet över hela landet för att inte störa ut andra frekvenser i närheten på bandet som tex närradiokanaler och kommersiella kanaler vilket brukar ske, som du redan märkt, på mellanvågs och långvågsbandet samt även på kortvågsbanden.
Citera
2011-04-17, 10:26
Medlem
moonkeyasss avatar
Tror inte ni förstår vad jag menar? För att lyssna på radion så måste ju dessa stå på speciella frekvenser eller vad nu heter. För som det är nu har jag typ 3 radiokanaler på samtidigt.. ändå så står det på 104,8 .. Riktigt svårt att förklara.
Citera
2011-04-17, 15:12
Medlem
Knarkboxs avatar
Ställ radion på 105,9 om du ska lyssna på 105,9?
Citera
2011-04-17, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
I Sverige har man olika frekvenser på de 4 SR kanalerna på FM bandet över hela landet för att inte störa ut andra frekvenser i närheten på bandet som tex närradiokanaler och kommersiella kanaler vilket brukar ske, som du redan märkt, på mellanvågs och långvågsbandet samt även på kortvågsbanden.

Anledningen till att SR sänder på olika frekvenser på olika platser är för att det inte ska bli interferens där sändningarna överlappar varandra.
Citera
2011-06-01, 19:05
Medlem
Tallefjant007s avatar
Lyssnar knappt på FM, det är roligare att lyssna på MW, LW och SW. Kan hitta kanaler med bra musik. Synd bara Radio Luxemburg är nerlagd. Det fanns mycket bra musik där.
Citera
2011-06-01, 21:47
Medlem
konstigkonsts avatar
Problemet är och har alltid varit ljudkvalitén. Jag älskar när man lyssnat på MW ett tag och slår på FM. uppskattar man ljudet
Citera
2011-08-03, 12:09
Medlem
Tallefjant007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkonst
Problemet är och har alltid varit ljudkvalitén. Jag älskar när man lyssnat på MW ett tag och slår på FM. uppskattar man ljudet

Ja, men det finns mer och lyssna på. Ganska mycket kanaler som kan spela bra musik.På dagarna är det för mycket störningar.
Citera
2011-08-03, 23:48
Medlem
Jadebusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallefjant007
Lyssnar knappt på FM, det är roligare att lyssna på MW, LW och SW. Kan hitta kanaler med bra musik. Synd bara Radio Luxemburg är nerlagd. Det fanns mycket bra musik där.

Har du några bra tips på MW- och SW-sändare som är värda att lyssna på? Jag är främst ute efter talradio eftersom ljudkvalitén på musik inte är mycket att hurra för på dessa våglängder.

Mina tips är:

MW/873 kHz - Armed Forces Network En sändare i Frankfurt som reläar radiosändningar från USA till beväringarna i Europa. Sänder National Public Radio (rekommenderas varmt) på kvällarna, Rush Limbaugh (för den som är lagd åt det hållet), sport och underhållning. Man bör dock ha en bra mottagare och/eller en extern antenn om det ska gå att lyssna i Sverige.

MW/1269 kHz, SW/6190 kHz - Deutschlandfunk Kultur, reportage, samhällsprogram och nyheter på tyska. Här räcker den billigaste mottagaren för att lyssna.

Jag saknar BBC World Service på MW/648 kHz som lades ner i mars i år. Antagligen den bästa radio som någonsin sänts.

Vad har du hittat för godsaker på LW? Deutschlandfunk sänder på LW/173 kHz men annars är det inte mycket i etern på det bandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in