2011-04-01, 13:19
Medlem
Tjenare!

Jag sitter på jobbet och vi har snackat lite om att sätta upp en egen "Hosted Exchange", alltså där företag kan ha exchange konton hos oss och slipper ha en egen server.
Själv har jag bara hållt på med Linux och UNIX system men gick en Exchange 2010 utbildning i höstas som jobbet fixade. Min chef bad min fixa lite information om vad som behövs för att sätta upp Hosted Exchange osv. men lyckas in hitta något som verkligen förklarar.

Är det någon som har någon information om detta och/eller vet vad som behövs göras?
Jag frågar inte direkt efter en "howto/guide" utan mer om information inom ämnet. Vet ni dock en howto/guide så går det fint att länka så man kan se hur andra har gjort.

Finns det någon information Microsoft själva har skrivit ihop om Hosted Exchange? Jag lyckas banne mig inte hitta något iaf..

Tacksam för alla svar!
Citera
2011-04-01, 13:58
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Är inte Hosted Exchange bara ett namn för att hyra och låta någon annan sköta driften av Exchange-servern?
Jag har nämligen inte hört att man installerar en Hosted Exchange, om så är läget är det enbart att följa någon guide, exempel http://www.messagingtalk.org/step-by...er-2010-beta-p
Citera
2011-04-01, 20:11
Medlem
BPOS eller Office 365 borde det vara ni kollar på att sätta upp.
Citera
2011-04-01, 20:19
Medlem
pieces avatar
25kr månad tar MS för tjänsten Outlook ink Sharepoint.
Men ska du köra en sådan tjänst så kan du börja med att titta på DAG kluster, TMG och Forefront.
Citera
2011-04-14, 11:18
Medlem
Sorry för mitt sega svar och tack för svaren jag fick.

Jag har hittat information om Hosted Exchange/Multi-tenant och satt upp en labbmiljö där jag lyckats lägga till flera organisationer och användare utan problem

I labbmiljön har jag alltså då en AD server och en Exchange server med alla nödvändiga rollerna ClientAccess, HubTransport, Mailbox. Självklart kommer vi att bygga ut det när vi ska sätta upp en produktionsmiljö och sätta upp en DAG, DatabaseAvailabilityGroup.

Hosted Exchange är alltså när du kan lägga till flera orginisationer/domän-namn på en och samma server utan att dom "krockar" med varandra på något vis. När man installerar Exchange måste man alltså lägga till /hosting flaggan för att bygga upp AD-servern med de rätta inställningarna osv.
Det finns heller ingen tillgång till Exchange Managment Console utan man får använda sig utav Echange Managment Shell för att installera allt och sätta upp nya orginizationer. Det går dock att använda sig utav ECP, Exchange Control Panel för att tillåta administratören att lägga till/ta bort användare osv. om man inte vill göra en egen kontroll panel.

Jag kan skriva ner lite mer om det om folk vill efter jag är klar med det hela

Tack,
-k1piee
Citera
2011-11-21, 06:35
Medlem
ipostians avatar
Håller på med ett Exchange Server 2010 cert och all info är välkommen, så om du har lust får du gärna skriva lite mer om hur man sätter upp hosted exchange.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in