• 1
  • 2
2011-04-01, 13:17
Medlem
firstdayatworks avatar
jag ska läsa en franskakurs på 7.5hp till hösten - som grundkrav är då steg 3 från gymnasiet men jag undrar (av nyfikenhet bara) ungefär hur många "gymnasiesteg" man hinner med på en sådan kurs? kommer jag komma upp i motsvarande steg 5 t.ex.?
Citera
2011-04-01, 13:24
Medlem
Ett gymnasie-/komvuxsteg är väl 100p, och en termin 400p.
Så 7,5hp (en fjärdedels termin) är lika mycket tidsmässigt som 100 gymnasiepoäng. Tempot är dock normalt sett betydligt högre på universitetsnivå, så det är inte riktigt jämförbart.

Edit: och det finns väl bara 3 steg på gymnasienivå?
Citera
2011-04-01, 13:25
Medlem
snilleochsmaks avatar
7.5hp motsvarar ungefär 1/4 termin på fullfart. Det innebär att ungefär varje vecka(40h) ger dig 1.5hp.
1.5x5=7.5
Alltså 7.5hp motsvarar 200h.

Steg 4+5=200 gymnasiepoäng och ungefär 200 timmar.

Alltså, rent tidsmässigt kommer det att innebära steg 4 och steg 5.
Citera
2011-04-01, 14:12
Medlem
Flera universitet ger nybörjarkurser i spanska som ger behörighet till högskolans spanska A. Kurserna motsvarar därmed minst det som kallas steg 3 i dagens gymnasium och är på 2*15 poäng (två terminer, halvfart).

Om 30 högskolepoäng är minst 3 gymnasiesteg borde 7,5 högskolepoäng vara ungefär, eller knappt, ett gymnasiesteg.

I vilket fall som helst en rätt "akademisk" fråga eftersom, som sagt, gymnasiets steg 3 räcker för behörighet till högskolans A-kurser i språk och du har ju redan steg 3.
Citera
2011-04-01, 19:43
Medlem
firstdayatworks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaewul
Flera universitet ger nybörjarkurser i spanska som ger behörighet till högskolans spanska A. Kurserna motsvarar därmed minst det som kallas steg 3 i dagens gymnasium och är på 2*15 poäng (två terminer, halvfart).

Om 30 högskolepoäng är minst 3 gymnasiesteg borde 7,5 högskolepoäng vara ungefär, eller knappt, ett gymnasiesteg.

I vilket fall som helst en rätt "akademisk" fråga eftersom, som sagt, gymnasiets steg 3 räcker för behörighet till högskolans A-kurser i språk och du har ju redan steg 3.

Jag ska inte läsa någon A-kurs - detta är inte en förberedande kurs - det är bara att jag aldrig studerat språk vid universitetet förut och jag försöker uppskatta arbetsbördan av den här kursen
Citera
2011-04-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firstdayatwork
Jag ska inte läsa någon A-kurs - detta är inte en förberedande kurs - det är bara att jag aldrig studerat språk vid universitetet förut och jag försöker uppskatta arbetsbördan av den här kursen

Arbetsbördan? Tja, ligger kursen under en läsperiod (en halv termin) så förväntas du lägga ned omkring 20 timmar i veckan, inklusive de schemalagda lektionerna, på kursen som systemet är definierat.
Citera
2011-04-03, 00:22
Medlem
Omöjligt att se själva arbetsbördan i att kolla på poäng. Vissa kurser är enklare än andra beroende på en massa olika anledningar. Jag har en del 7.5 ECTS kurser som jag knappt gjort ett skit på. Samtidigt har jag en vän som svär över en 2 ECTS kurs.
Citera
2011-04-03, 10:35
Medlem
firstdayatworks avatar
Citat:
Arbetsbördan? Tja, ligger kursen under en läsperiod (en halv termin) så förväntas du lägga ned omkring 20 timmar i veckan, inklusive de schemalagda lektionerna, på kursen som systemet är definierat.

det där kan inte stämma...

7.5hp/termin = 1/4-studietakt

om det motsvarar 20h/vecka skulle heltidsstudier (30hp/termin) motsvara 80h/vecka, eller ca 16h studier per vardag

nej.
Citera
2011-04-03, 15:15
Medlem
Citat:

om det motsvarar 20h/vecka skulle heltidsstudier (30hp/termin) motsvara 80h/vecka, eller ca 16h studier per vardag

nej.

7,5 poäng per _läsperiod_ (halv termin) blir 1/2 studietakt.

Och vad du än frågar om för kurs så kommer du att hitta någon som säger att man i verkligheten behöver eller inte behöver lägga ned si och så många timmar på att plugga. Poängen är i alla fall definierade så att 1,5 poäng = 1 veckas heltidsarbete (40 h).
Citera
2011-04-03, 22:12
Medlem
firstdayatworks avatar
Citat:
7,5 poäng per _läsperiod_ (halv termin) blir 1/2 studietakt.

Och vad du än frågar om för kurs så kommer du att hitta någon som säger att man i verkligheten behöver eller inte behöver lägga ned si och så många timmar på att plugga. Poängen är i alla fall definierade så att 1,5 poäng = 1 veckas heltidsarbete (40 h).

var fick du "läsperiod" från?
Citera
2011-04-04, 09:19
Medlem
Citat:
var fick du "läsperiod" från?

Det är etablerat att dela in terminen i två läsperioder.
Citera
2011-04-04, 10:51
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

nej.
Nej, du tänker fel här. Läser man 7,5hp över en hel termin blir det 1/4 studietakt. Läser man 7,5hp på 5 veckor blir det 1/1 studietakt under den tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in