2011-04-01, 10:37
Bannlyst
Det sägs ju att man kan äta insekter och att de är fulla med näring och vitaminer, men hur är det med våra husflugor?

Har vi någon insektsätare i forumet? Varför(inte)?
Senast redigerad av surreal.this 2011-04-01 kl. 10:45.
Citera
2011-04-02, 13:56
Medlem
Jag har förvisso ätit mopanelarver i Afrika och skorpion i Asien men husflugor tänker jag inte prova! De flyger runt och sätter sig på äckliga saker.
Citera
2011-04-02, 18:23
Medlem
Luismis avatar
En vän till mig hade en gång en bok om hur man tillagar diverse suspekta råvaror och hushåller med tillgångar... Tror att den var från 1889 eller något sånt, innehöll bland annat "skalbaggssoppa". Fast jag gissar på att flugorna är för små för att innehålla något av värde, larver och skorpioner i andra delar av världen är ju som bekant något större ^^

Hade nog kunnat tänka mig att testa (kanske inte husflugor..) om det inte hade varit för att insekter är djur
Citera
2011-04-02, 20:09
Medlem
Cantorass avatar
Around the lakes Victoria and Nyassa, huge swarms of Chaoborus edulis, a species of lake fly known as phantom midges, occur. The inhabitants of the area catch them by attaching baskets to long handles and running into the swarms. The midges are compressed into solid kungu cakes.

Lake fly are extremely nutritious, being high in protein and calcium and containing six times as much iron as ox liver. Ingredients and preparation: 1 cake dried lake fly; 1 tomato chopped; 1 onion chopped; salt; 1 cup ground nuts, fried and pounded; a little oil. Break the cake of lake fly into pieces and boil in a little salted water until soft. Add the tomato, onion, oil and groundnuts. Cook gently for a few minutes and serve with nsima or rice.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in