• 1
  • 2
2011-04-01, 10:31
Medlem
ChrisOs avatar
Hej.

Jag undrar om man kan starta ett långkok (grytbitar) på morgonen, för att avbryta över natten. Sen fortsätta dagen efter igen.

Några tips? Jag vill inte gärna låta spisen gå över natten, sen kan jag inte sätta in den stora grytan (eventuellt varm) i kylen, för den får inte plats.

/ C

Ps. har letat på FB, men inte hittat något som adresserar denna frågan.
Citera
2011-04-01, 10:33
Medlem
dePauls avatar
Visst kan du göra det. Eller så stoppar du grytan i ugnen och sätter den på låg värme över natten.

~Paul~
Citera
2011-04-01, 10:35
Medlem
ChrisOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst kan du göra det. Eller så stoppar du grytan i ugnen och sätter den på låg värme över natten.

~Paul~

Gott mos!

Tack för hjälpen! Enastående, nu ska det kokas.
Citera
2011-04-01, 10:35
Medlem
ChrisOs avatar
Citat:

~Paul~

Tack för svinsnabbt svar! Måste vara världsrekord!! / C
Citera
2011-04-01, 10:40
Medlem
Nobheads avatar
Det är lugnt, dra ner värmen och låt grytan stå på eftervärme under natten.
Citera
2011-04-01, 10:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisO
Tack för svinsnabbt svar! Måste vara världsrekord!! / C
Ingen orsak att tacka. Tänk på att om du kör på ugnsmetoden att inte överdriva tempen. Nu vet jag inte vilken köttsort du ämnar att använda men låt oss anta att du tänker laga grytbitar av nöt.

I så fall kan du köra på kanske 85 g ugnsvärme över natten. Förmodligen är grytan inte färdig nästa dag, varför du återigen kan fortsätta på plattan eller höja tempen i ugnen.

~Paul~
Citera
2011-04-01, 11:03
Medlem
ChrisOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nobhead
Det är lugnt, dra ner värmen och låt grytan stå på eftervärme under natten.

Thnx!
Citera
2011-04-01, 11:07
Medlem
ChrisOs avatar
Citat:
Ingen orsak att tacka. Tänk på att om du kör på ugnsmetoden att inte överdriva tempen. Nu vet jag inte vilken köttsort du ämnar att använda men låt oss anta att du tänker laga grytbitar av nöt.

I så fall kan du köra på kanske 85 g ugnsvärme över natten. Förmodligen är grytan inte färdig nästa dag, varför du återigen kan fortsätta på plattan eller höja tempen i ugnen.

~Paul~

Nu är det igång!

Det är grytbitar av oxytterlår.

Köttet fått ligga i en vinmarinad i ett par timmar

Nu så ha jag har startat med att bryna: Lök, svamp (champ), morötter, chili och vitlök i en smör och vitlöksolja.

Sen åker köttet i med marinaden, där har jag tillsatt rikligt med vin och lite vatten därtill.

Om ett par timmar kommer jag att slå i en mörk öl (bayerskt), sen får det mumsa ihop sig i måååånga timmar.

Så nu vet ni mina matplaner inför lördagen

/ C
Citera
2011-04-01, 11:39
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Nu är det igång!

Nu så ha jag har startat med att bryna: Lök, svamp (champ), morötter, chili och vitlök i en smör och vitlöksolja.

Sen åker köttet i med marinaden, där har jag tillsatt rikligt med vin och lite vatten därtill.

Om ett par timmar kommer jag att slå i en mörk öl (bayerskt), sen får det mumsa ihop sig i måååånga timmar.

/ C

Ååh! Smask! Serveras med fördel till kokt potatis och gärna någon inlagd grönsak såsom gurka! ^^
Citera
2011-04-01, 12:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nu är det igång!

/ C
Låter gott. Vi förväntar oss en rapport på dina stordåd!

~Paul~
Citera
2011-04-01, 22:28
Medlem
Var det för såna som dig,jag släckte ner på Earth-Hour,som kokar grytor i dagarna två! skäms!
Citera
2011-04-01, 22:44
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Var det för såna som dig,jag släckte ner på Earth-Hour,som kokar grytor i dagarna två! skäms!
Nej, det var för att du är ett tragiskt boskap som blint följer en jävla hype och tror att det gör dig till en bättre människa som du släckte ner under Earth Hour.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in