2011-04-01, 09:45
Medlem
Hej!

Skulle verkligen uppskatta om jag fick svar omgående på min fråga, har suttit med detta i två dagar nu.

Jag ska in med ett nytt op.system eftersom datorn krånglar ganska mycket. Den är gammal, från 2005eller 2006, det är en extradator och vi använder den endast som filmdator i sovrummet och lite poker ibland.

CD/DVD funkar perfekt när Windows är igång, men går jag in i enhetshanteraren så finns den inte med där, den finns däremot med i BIOS under boot.

BOOT ordningen är inställd:

1. CD/DVD
2. HDD
3. Floppy

Startar datorn håller nere F8 och datorn talar om för mig att jag ska hålla ner valfri tangent för att starta med skivan. Har så gjort säkert 20-30ggr och den bara nochalerar det och kör igång Win som vanligt.

När jag går in under Boot och trycker enter på någon av dem(så att de kommer upp i en mindre ruta) så står där "Disable" under alternativen, ska det vara så? Har försökt ändra men det går inte. Disable är enda alternativet.

Vad fasen ska jag göra? Blir galen på detta nu för jag vet verkligen inte vad jag ska göra

Tack på förhand!

Dettan
Citera
2011-04-01, 09:54
Medlem
Ska kanske tillägga att jag har haft problem med CD/DVDn tidigare och inte hittat den i enhetshanteraren. Idag klurade jag fram att Alcohol hade skapat en virtuell sådan. Har därför tagit bort Alcohol nu, men CDn syns fortfarande inte i enhetshanteraren. Har sökt efter maskinvaruförändringar, men det finns inga.
Citera
2011-04-01, 15:57
Medlem
Vad tråkigt! Är det ingen som kan hjälpa mig?
Citera
2011-04-01, 16:07
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dettan
Ska kanske tillägga att jag har haft problem med CD/DVDn tidigare och inte hittat den i enhetshanteraren. Idag klurade jag fram att Alcohol hade skapat en virtuell sådan. Har därför tagit bort Alcohol nu, men CDn syns fortfarande inte i enhetshanteraren. Har sökt efter maskinvaruförändringar, men det finns inga.

Flytta fram floppy och låt HDD var längst.
Citera
2011-04-01, 16:59
Medlem
Pratar du om Boot i Bios nu? 1.CD 2.Floppy 3.HDD? Eller vad det något annat du menade?

Kan inte förstå varför inte CD syns i enhetshanteraren, spelar ingen roll vad jag gör. Jag kan bränna med den oxå, allt funkar utom vid uppstart.
Citera
2011-04-02, 13:59
Medlem
christerys avatar
Om boot ordningen i BIOS är ok så är antingen CD läsaren väck eller skivan. Prova boota skivan i en annan burk. Om boot ordningen är fel i BIOS så tar den efter den ordningen.
Citera
2011-04-02, 16:53
Medlem
Var i bios ser du CD/DVD?
Tex så syns Floppy i boot listan trots att de flesta av oss kastat bort den för länge sen. Den ska synas i bios där man ställer in datum tid.

Använder du USB tangentbord?
USB, trådlös, adaptrar och annat avancerat skräp funkar INTE när man ska installerar Windows. Bytt till vanliga (PS/2) tangentbord eller sätt på USB stödet i bios.
Citera
2011-04-03, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Om boot ordningen i BIOS är ok så är antingen CD läsaren väck eller skivan. Prova boota skivan i en annan burk. Om boot ordningen är fel i BIOS så tar den efter den ordningen.

Jag har även testat att byta ut min CD till en äldre som jag hade liggandes, fungerade inte heller. Jag har 3st systemskivor, ingen av dem fungerar och jag har använt vissa av dem tidigare. Jag har även en Win 7 systemskiva, den fick jag igång en kort stund vid ett tillfälle. Vill inte ha Win 7 i denna gamla burk.
Citera
2011-04-03, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Var i bios ser du CD/DVD?
Tex så syns Floppy i boot listan trots att de flesta av oss kastat bort den för länge sen. Den ska synas i bios där man ställer in datum tid.

Använder du USB tangentbord?
USB, trådlös, adaptrar och annat avancerat skräp funkar INTE när man ska installerar Windows. Bytt till vanliga (PS/2) tangentbord eller sätt på USB stödet i bios.

Jag har ett vanligt tangentbord med USB, har haft det länge(lika länge som datorn) och har installerat system tidigare med detta helt problemfritt.

Jag har bara satt ordningen i boot i Bios. Ska kolla om jag ser enheten i bios där man ställer in tid osv. Kanske att det felar här? Alla enheter verkar sammankopplade, alltså CD, HDD och floppy. Ska CD vara master då? eller slave?

Tack för hjälpen båda två!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in