Citat:
Ursprungligen postat av simon_a
Snart drar det i gång !!
Jag är övertygad om att den här säsongen kommer bli extra intressant med alla hemvändningar och en ev. NHL-lockout. Kör mitt tips hur det hela kommer sluta
Serie-Spelet
1. Modo Ja, vad ska man säga. Foppa, Salo m.fl. kan inte annat en sluta väl för Örnsköldsvikarna
2. HV 71 Fjoll årets mästare kommer förmodligen lyckas bra även iår
3. Linköping Mitt kära Cluben ser intressantare ut en någonsin tidigare. Magnus Johansson och Ulf Söderström är definitivt klara och Husse, Knubble och Morrison kommer vid en ev. NHL-lockout
4. Frölunda Som "vanligt" ser Frölunda starka ut. Tror ändå inte det räcker hela vägen
5. Färjestad Ser ovanligt svaga ut i år. Räcker ändå till en 5:e plats
6. Djurgården Djurgården har stått för några intressanta nyförvärv. Men spelarmaterialet räcker ändå inte till i slut ändan
7. Timrå Imponerade i fjol. I år kommer det inte alls gå lika bra för dom
8. Luleå Har inte varit bra dom senaste åren. Kan dock släppa lite i år
9. MIF Efter fjolårets fiasko kommer skåningarna lyckas något bättre
10. Brynäs Brynäs kommer få det tufft i år. Har tappat enormt mycket
11. Södertälje Södertälje kommer inte gå bra i år. Kommer få slita rejält för att slippa kvalplats
12. Mora Har inga större förväntningar på lilla Mora. Årets Jumbo[/b]
Avaktar med mitt tips ang. slutspelet. Ett tag kvar, tyvärr.
Modo och Foppa = ÖVERSKATTADE
Hjärtat säger MODO men tyvärr är det så att det alldrig kommer räcka hela vägen. Grundserien tippar jag till MODO men dessvärre är det ett annat spel i Slutspelet som gör att MODO inte håller där.
Salle och Macke kommer att spela så snart försäkringsfrågorna(var det va?) är lösta, det är det inget snack om. Det gör att man har ett offensivt spelarmereriel som är si särklass i Elitserien och som också skulle räcka långt i NHL.
I media har det sagts att MODOs problem finns på backsidan. Detta påstående kan jag inte hålla med om. Visst i förhållande till forwards så bleknar backarna, men det betyder inte att man har dåliga backar tvärtom så finns det inte många lag i Elitserien som har bättre backuppsättningar (Färgestad och kanske något lag till). MODO har Timmander, Muir, Hedin, Jonsson och dessutom de två mycket lovande Enström och Hedman (Hedman är 86a!!). Man har ytterligare ett par stabila backar.
Nej MODOs spora problem och svaghet är DEFFENSIVA forwards. Två kedjor är i praktiken odisskutabla. 1. Forsberg/Näslund/Sundström 2. Sedin/Sedin/Weinhandel. En trolig tredje femma är Salomonson/Svartvadet/Warg där de två förstnämda är självklara med varg är mer osäker, någon annan kan få den possitionen. I villket fall blir det ytterligare en offensiv formation. Slutligen fjärdefemman med Steen som center, med vilka skall spela på kanterna? Steen är ingen deffensiv forward tvärtom och MODO är tvugna att låta honom spela offensivt vilket man har lovat. Frågan är vilka som skall spela brevid honom. Alltså FYRA mycket offensiva formationer.
Frågan är vilken kedja skall ta bort motståndarnas stjärnforwards? INGEN
Detta fungerar säkerligen i Grundserien men i Slutspelet blir det som sagt ett annorlunda spel som kräver ett annorlunda defensivt tänkande. MODO tar sig säkerligen till Semifinal kanske Final men där får man säkerligen möta lag som Frölunda, Färgestad, Lindköping eller kanske HV 71 eller Djurgården.
Notera att förstaformationen Forsberg/Näslund/Sundström är en formation som NHL lag bara kan drömma om med 1a och 3e rankade spelarna (Källa: en ansedd amrekansk hockeytidning, kommer inte ihåg vilken. Deras ranking brukar räknas som i praktiken offisiell) men också Niklas Sundström som är en av Sveriges mest underskattade spelare som ofta tråkigt nog hamnar i det defensiva spelet i NHL och kan inte göra rätt för sig.
Denna formation slog under JVM 93 i praktiken alla rekord som fanns. Forsberg gjorde 30 poäng på 7 matcher. Dock skall man inte vänta sig något liknande nu.
EDIT: Gräsligt många stavfel, jag orkar dock inte ändra. Ni får ursäkta.