2011-04-01, 00:22
Medlem
TheGrims avatar
Jag har funderat på en sak.

Ponera att en person inte kan något språk överhuvudtaget.

Kan denna personen då tänka och föreställa sig saker lika bra som en språkkunig kan?

Detta låter lite konstigt men...
Inom programmering så skriver man "Dim *namn* as *sak*".

(Eftersom jag inte kan förklara riktigt så tar jag till hjälp av programmeringsspråk)

T.ex

Dim Tåg As Object
Tåg = Stort fordon som kan åka fort på spår och kan ha resenärer med sig. (Skriver så ni förstår bättre).

Sedan ska man tänka att Tåget åker i 150km/h och har 20 resenärer med sig, och tåget drar X mycket ström per timme.

Den språkkunniga förstår allting.

Men den icke-språkkunnige måste tänka jättemycket och det är liten chans att h*n kommer ihåg all information eftersom informationen ej har namngetts (som dim tåg as object).

Det blir då
Dim Tid as Time
Dim Ström As Integer (valör)
Dim Resenärer As Integer (valör)
Dim Hastighet as Speed

Den språkkunniga kan alla orden och dess betydelse, medans den icke språkkunnige inte förstår någonting utav detta.
Och därmed blir det försvårat att tänka.

Förlåt om jag är otydlig, jag är lagomt trött i skrivande stund
Citera
2011-04-01, 00:34
Medlem
Jag förstår precis vad du menar. Nej, jag upplever att tex nya begrepp kan ge en ny nivå av förståelse, orden målar upp bilder som jag alltså inte kunnat föreställa mig innan.
Senast redigerad av Brainspotter 2011-04-01 kl. 00:36.
Citera
2011-04-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGrim
Ponera att en person inte kan något språk överhuvudtaget.

Kan denna personen då tänka och föreställa sig saker lika bra som en språkkunig kan?

Den språkkunniga kan alla orden och dess betydelse, medans den icke språkkunnige inte förstår någonting utav detta.

Gör ett ytterligare parentesinlägg i väntan på diskussion då jag i skrivande stund inte kan bidra med annat än parenteser. Vill dock dra en parallell till mitt tillstånd för att kanske få igång diskussionen. Mitt tillstånd just nu kallas bäng och för er som inte varit här kan det vara svårt att föreställa sig, trots att ni har all övrig språkkunskap att associera detta med. En person utan erfarenhet av att vara bäng men med goda kunskaper i svenska språket kan ändock lätt men felaktigt byta ut detta adjektiv mot stenad, stukad, bränd, och hög, men för de som upplevt dessa tillstånd är det en ganska stor skillnad. Så skulle en person utan språk kunna föreställa sig saker lika bra som en språkkunnig? Det tror jag inte.
Citera
2011-04-04, 14:32
Medlem
TheGrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspotter
Gör ett ytterligare parentesinlägg i väntan på diskussion då jag i skrivande stund inte kan bidra med annat än parenteser. Vill dock dra en parallell till mitt tillstånd för att kanske få igång diskussionen. Mitt tillstånd just nu kallas bäng och för er som inte varit här kan det vara svårt att föreställa sig, trots att ni har all övrig språkkunskap att associera detta med. En person utan erfarenhet av att vara bäng men med goda kunskaper i svenska språket kan ändock lätt men felaktigt byta ut detta adjektiv mot stenad, stukad, bränd, och hög, men för de som upplevt dessa tillstånd är det en ganska stor skillnad. Så skulle en person utan språk kunna föreställa sig saker lika bra som en språkkunnig? Det tror jag inte.

Alltså tror du därmed att de icke språk-kunniga inte har lika bra fantasi och möjligheter att föreställa sig saker?
Citera
2011-04-04, 15:23
Medlem
Citat:
Alltså tror du därmed att de icke språk-kunniga inte har lika bra fantasi och möjligheter att föreställa sig saker?

Det är väldigt svårt att föreställa sig en person som inte kan något språk öht. Vi har väl bara ett par mänskliga exempel i historien...? Jag kan nog iaf gå så långt att jag vill påstå att språket hjälper oss utveckla vår fantasi. Nya begrepp och teorier ger oss ofta bredare och djupare förståelse och ny kunskap tar oss längre ut i fantasins gränsland. På samma sätt som jag kan uppleva att engelskan bättre beskriver tex ett tillstånd, ökar min fantasis möjlighet om jag också utvecklar ett annat språk än svenskan. Vad tror du?
Citera
2011-04-04, 15:28
Medlem
TheGrims avatar
Citat:
Det är väldigt svårt att föreställa sig en person som inte kan något språk öht. Vi har väl bara ett par mänskliga exempel i historien...? Jag kan nog iaf gå så långt att jag vill påstå att språket hjälper oss utveckla vår fantasi. Nya begrepp och teorier ger oss ofta bredare och djupare förståelse och ny kunskap tar oss längre ut i fantasins gränsland. På samma sätt som jag kan uppleva att engelskan bättre beskriver tex ett tillstånd, ökar min fantasis möjlighet om jag också utvecklar ett annat språk än svenskan. Vad tror du?

Jag håller helt med där!
Citera
2011-04-04, 15:39
Medlem
Citat:
Jag håller helt med där!

Skulle nog också gissa att analfabeter sannolikt inte har lika god fantasi som de skulle haft om de haft ett skriftspråk men det kanske är som att påstå att fantasin bara tar sig uttryck genom ett grammatiskt öga och så är det givetvis inte.
Citera
2011-04-04, 15:52
Medlem
TheGrims avatar
Citat:
Skulle nog också gissa att analfabeter sannolikt inte har lika god fantasi som de skulle haft om de haft ett skriftspråk men det kanske är som att påstå att fantasin bara tar sig uttryck genom ett grammatiskt öga och så är det givetvis inte.

Naturligtvis inte, men att kunna språk är dock en väldigt stor fördel när man fantiserar skulle jag tro då man har namn på allting i sin omgivning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in