Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men är det inte bättre då att bara diskutera rakt av vilket samhälle man vill ha utan att åberopa vare sig naturen eller historien? Och låta zoologin stå för sig? För så fort man säger att naturen är patriarkal eller anser att svarta änkor gör "fel"* så har man uttryckt sig normativt och fallet med de där "otrogna" djuren visar ju att honor knappast är underordnade hanarna.
Det tror jag iof är det mest taktiskt och strategiskt korrekta att göra. Zoologin har visat sig (i vissa hänseenden) överbryggbar när det kommer till den mänskliga gemenskapen med individer och kollektiv vilka underordnar sig den nya upplysningen och rättat in sig efter matriarkala riktlinjer, även om de i grund och botten belönat de fåtal patriarkala män som blir kvar efter paradigmskiftet i den svenska könsutvecklingen. Med detta menar jag att det på ett övergripbart plan är möjligt att bryta ned traditionella maktstrukturer, och visserligen otillfredsställd leva under de, men samtidigt belöna och berika biologiskt det man bryter ned.
För att av taktiska och strategiska hänsyn diskuterar jag gärna effekterna av det matriarkala
samhället: icke-våld, sexuell frihet, icke-hierarki med konsesus-beslut som överordnat begrepp m.m. och de allvarliga konsekvenserna med detta jämte det patriarkala samhället med utgångsbas ifrån starka fundament som familj och gemenskapen och upplyfter dessa som riktlinjer för min vision.
Det är med andra ord ganska tydligt att kritiken mot utställningen är ett (ytterligt) taktiskt angrepp mot de starka fundamenten i det patriarkala samhället. Samtidigt är den också idiotisk eftersom stor möda läggs på att förklara att målningarna har utgångspunkt i en tidig sexuell upplysningsera när sexualiteten var djupt jagad och kritiserad av kyrkans företrädare. På ett sätt attackerar feministerna alltså grunden för sin
egna existens då sexualitet alltid är nödvändigt, naturligt och riktigt.
Citat:
Vad gäller katter så är det endast en tamkattsras (har glömt bort vilken) där hannen tar del i ungarnas uppväxt. Men det är ingen som åberopar tamkatter till stöd för "deadbeat dads", just för att det - för närvarande - inte är politiskt** korrekt med sådana män.
Förstår din poäng. Men det du påpekar om hannen är relativt vanligt överhuvudtaget om det rör sig om kastrerade hankatter, okastrerade beter sig i princip helt lika de super-patriarkala större katt-släktingarna. Den liknelsen blir ganska rolig när vi diskuterar och jämför med den politiska och ideologiska kastreringen av män bland oss.
Citat:
**) Och politik kan ju som sagt vara precis vad som helst. Faktum är att allting är politiskt. Att folk skriver i denna tråd är politiska handlingar.Tror du att det är en slump att Mussolini lät anlägga det magnifika museumet över staden Roms historia i sin satellitstad E.U.R.? Och hur många utställnigar öht har du hört talats om där Sveriges roll i att ca 20-40% av den tyska civilbefolkningen strök med under Trettioåriga kriget?
Nej, men det är faktiskt inte speciellt förvånande att det inte skett. Sant är att det skulle fungera utmärkt som måltavla för att anlägga en ytterligare dimension på det dåliga samvetet man försöker sig på. Men samtidigt är det en del av en stormaktspolitik vars dimensioner enkelt skulle kunna förvandlas till sidodiskussioner med stolta övertoner som exempelvis reformeringen (nej, revolutioneringen) av krigskonsten. Det är således politik att inte lyfta upp stormaktspolitiken.
Angående utställningen. Som berörts ovan var det delvis för överlevnadens skull man målade de tavlor som utställningen ställer ut. Det är väldigt enkelt att sätta på marxistiska offer-koftor i efterhand och dikta upp sin blåprint för hur man borde levt och tänkt, när helt andra ideal och en helt annan nödvändighet var tvungen att vidtas.
Jag har dock svårt att bestämma mig för vad den riktade kritiken bottnar i: ATT man inte levde som marxisterna ville från 1500 och framåt eller att MAN BORDE (från museets sida) förvrängt verkligheten så till den grad att det skulle ges en marxistisk prägel.