• 1
  • 2
2011-03-31, 19:59
Medlem
ThaDauns avatar
hej min macbook har fått det stora problemet att bli jätte varm och fläktarna snurrar mer än någonsin
detta hände efter att jag laddade ner parallels desktop. när jag stänger av programmet så slutar fläktarna snurra och datorn blir kall igen.
den stora frågan är: Hur får jag den kall när programmet är på? snälla hjälp
Citera
2011-03-31, 20:01
Medlem
tzjs avatar
Installera SMC Fancontrol så kan du manuellt styra fläkthastigheten.
Citera
2011-03-31, 20:05
Bannlyst
min pc ligger på 78 grader konstant den blir lite varm ibland men funkar fint
Citera
2011-03-31, 20:08
Medlem
Nu tycker ju jag inte att 71° C är så väldans varmt (snarare som normalt?) om datorn får jobba lite, vilket den får göra med Parallels, för jag antar att du med Parallels startar Windows samtidigt i ett fönster som du kör OS X i ett annat?

Vet inte vilken dator du har heller, men jag har en mid 2009 MBP 15" som ligger på 40-45° när jag bara surfar och smådonar, men som kan ligga på 85-105° när jag gör tunga saker med datorn. Det tål den i timmavis utan problem.

Dr Tinnitus
Citera
2011-03-31, 20:26
Medlem
Snöjs avatar
Det är väl ganska normalt att datorn blir varmare när den får arbeta med något tungt . Och att fläktarna drar igång är väl bara bra, då blir den inte för varm.
Citera
2011-03-31, 20:55
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Öppna upp datorn och ta bort allt jävla damm så ska du se att den blir svalare och kanske lite tystare.
Min laptop var uppe i 75°C så jag öppnade den och gjorde rent fläktarna och rengjorde rent kylflensen vid utblåset så var det klart.

Ligger nu aldrig över 50°C
Citera
2011-03-31, 21:02
Medlem
lololFilips avatar
Fläktarna fungerar inte som de ska om du använder Windows på Mac. Jag har spelat spel genom Boot Camp på min iMac, och då blir den för jävla varm, och fläktarna vägrade ens starta.

Jag har som sagt en iMac, men som jag har förstått så ska alla Mac-datorer stängas av automatiskt om de blir för varma, även om du använder Windows.
Citera
2011-04-01, 09:04
Medlem
71 grader och fläktar på max är normalt vid tung belastning, möjligen kan du manuellt sänka fläktarna till 5000 rpm och få den lite tystare men räkna då med 90 grader varm dator.
Citera
2011-04-01, 10:40
Medlem
Streptokockers avatar
Dom flesta hårdvarutillverkarna brukar säga att mellan 90 grader eller mer (beroende på vem) är i farozonen för enskilda komponenter. Behöver inte betyda att datorn kommer dö men att komponenterna kan ta skada av värmen, helst under lång tid.

Själv tycker jag inte 71 grader är en optimal temperatur men inte farligt, det kommer dock förkorta livslängden om du inte få bukt på det.
Citera
2011-04-06, 13:52
Medlem
ThaDauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Installera SMC Fancontrol så kan du manuellt styra fläkthastigheten.

jo jag har försökt med det programmet men det funkar inte. min dator brukar ligga på typ 2000 rpm 3 minuter efter jag startar windows går den upp till över 6000 rpm. och den låter som ett jävla odjur. hoppas du fattar hur jag menar xD
Citera
2011-04-06, 13:54
Medlem
ThaDauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
71 grader och fläktar på max är normalt vid tung belastning, möjligen kan du manuellt sänka fläktarna till 5000 rpm och få den lite tystare men räkna då med 90 grader varm dator.

det vill inte funka. har försökt stänga av dom med hjälp av smc fan control men dom snurrar ändå 6200 rpm och datorn har aldrig varit på under 71°C
Citera
2011-04-06, 14:13
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaDaun
det vill inte funka. har försökt stänga av dom med hjälp av smc fan control men dom snurrar ändå 6200 rpm och datorn har aldrig varit på under 71°C

Så vad har du för dator? Och hur mycket ram har du i den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in