• 1
  • 2
2011-03-31, 18:29
Medlem
Cheezuss avatar
Jag fick ett mail från Ratsit med fråga om jag ville kolla alla grannars senaste 3 års inkomster.

Klickade på en länk i mailet... Blam, "Tack för beställning ā 145 kr!"

Vafan, jag har inte beställt något. Brukar man inte få klicka på en köp nu, är du säker, välj betalningsmetod osv.

Känns som spamskimming lång väg.
Citera
2011-03-31, 18:31
Medlem
skrudiss avatar
Så sjukt illa. Jag har åtminstone förut ansett Ratsit vara ett relativt seriöst företag, som ett komplement till Eniro och Hitta.
Citera
2011-03-31, 18:32
Medlem
Stolarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheezus
Jag fick ett mail från Ratsit med fråga om jag ville kolla alla grannars senaste 3 års inkomster.

Vafan, jag har inte beställt något. Brukar man inte få klicka på en köp nu, är du säker, välj betalningsmetod osv.

Det var som satan, har de dragit pengar från dig eller så?
Citera
2011-03-31, 18:33
Bannlyst
Är det verkligen säkert att du får betala? Så att det inte är något scamskit, likasom dom där "du har vunnit 2131231232131232 miljoner, klicka här för att lösa in din vinst"..
Tur att du sa något,ska aldrig mer använda mig av dom igen.
Citera
2011-03-31, 18:42
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Så sjukt illa. Jag har åtminstone förut ansett Ratsit vara ett relativt seriöst företag, som ett komplement till Eniro och Hitta.

Det är det säkert också. Jag hade tagit varningen med en nypa salt och tagit reda på mer först. Det är inte helt ovanligt att sånt här handlar om icke läskunniga missnöjda kunder..
Citera
2011-03-31, 18:45
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TMM
Det är det säkert också. Jag hade tagit varningen med en nypa salt och tagit reda på mer först. Det är inte helt ovanligt att sånt här handlar om icke läskunniga missnöjda kunder..

Kanske, men att göra en beställning på direktreklam (som detta verkar vara) ska väl ändå vara ett ganska aktivt val, som att knappa in kortnummer, adress och dylikt. Men du har rätt, TS kanske undanhöll något moment i beställningen.
Citera
2011-03-31, 18:48
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Kanske, men att göra en beställning på direktreklam (som detta verkar vara) ska väl ändå vara ett ganska aktivt val, som att knappa in kortnummer, adress och dylikt. Men du har rätt, TS kanske undanhöll något moment i beställningen.

Precis, jag får också utskick av Ratsit ibland, men det har aldrig förekommit något i den stil som beskrivs i den här tråden.
Citera
2011-03-31, 18:53
Medlem
Löjligt - Vad drog dom Ts pengar ifrån undrar jag ? Tog datorns kamera en bild på dennes kreditkort som låg bredvid datorn eller ?
Antagligen ytterligare en av dessa ej läskunniga människor.
Citera
2011-03-31, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheezus

Är du dum i huvudet, eller?
Klart du inte har betalt nåt för att du klickat på en länk.
Citera
2011-03-31, 19:57
Medlem
Audacias avatar
Som andra skrivit så krävs det någon form av input för att ange ett betalningssätt!
Kreditkortsnummer exempelvis eller att man själv skickar ett sms med en kod man fått till ett specifikt nummer, så dras avgiften på ens mobilräkning.
Du kan aldrig bli betalningsskyldig bara genom att ha angett en mail adress alternativt klickat på en länk! Hur ska de dra pengarna liksom?
Citera
2011-03-31, 20:12
Medlem
copy pastat direkt från mailet:

Citat:
Leveranstiden är ca 2-5 arbetsdagar. Vill du ändra leveransadress eller beställa en annan katalog med 50% rabatt så skickar du ett email till sales@ratsit.se

Priset du betalar är angivet efter rabatt och inkluderar även moms och frakt. Betalningen dras från saldot på ditt befintliga Ratsitkonto. Saknas täckning för betalningen så erhåller du en faktura från Ratsit på beloppet ovan med 30 dagars betalningstid. Ingen fakturaavgift tillkommer. Erbjudandet gäller till den 3 april (nu på söndag) och omfattas även av Ratlibris AB kundvillkor.

Många har pengar på sina Ratsitkonton utan att de känner till det, kanske är du en av dem.

Hälsningar Anders Johansson, VD, Ratsit AB

varning indeed
Citera
2011-04-01, 09:58
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Just_Ice
copy pastat direkt från mailet:

varning indeed

Jag tror ändå inte på det till fullo. Jag skulle gärna vilja se hur stegen före själva beställningen ser ut. Jag är nästan helt övertygad om att användaren själv får bekräfta sin beställning minst en gång även efter själva mailet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in