Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-31, 17:52
  #1
Medlem
pewpewyous avatar
Hej
Jag har länge velat haft Ubuntu på min dator då jag känner att jag vill köra på det och lära mig lite om hur man fixar om och håller på i själva operativsystemet, jag är nybörjare på det här så alla vet.
I alla fall, utan guide, utan hjälp så brände jag ISO filen som jag laddat ner när jag haft Windows 7 på datorn till en cd skiva och ifrån den bootade jag datorn och påbörjade installationen, när jag sedan kom till partioneringsavdelningen så blev jag helt lost.

Vad jag vill göra är alltså att ta bort allting från mina hårddiskar, ha kvar en partition där jag har sparat bilder och bara ha Ubuntu på datorn.

När jag nu hade gjort partioneringen (vilket jag inte riktigt förstod så mycket om med alla /bin / root etc) så trodde jag att allt var bra och körde vidare installationen.
Efter allt var klart tänkte jag: Nice, nu har jag Ubuntu, nu är det bara att köra på så ska mina bilder ligga där jag vill att dom ska och allt annat ska vara borta.

Nej, så var inte riktigt fallet. Vad som hände var att när jag startade datorn kom Windows upp och jag förstod inte varför " ska inte det här OS vara borta? :S " tyckte jag. Jag startade i alla fall om datorn igen och gick in på bootmeny och valde att starta från en annan hårddisk ( vet inte riktigt vad jag gjorde) och nu kom jag till något där jag fick välja om jag vill boota datorn med Ubuntu ELLER Windows. Så jag körde Ubuntu och när jag kom in så tittade jag runt lite och sedan såg jag att jag hade en hårddisk som jag inte använde mig av (antagligen den med Windows på). Den gick alltså inte att formatera nu via Ubuntu för det står någonting om "its already mounted blablabla".

Så, hur ska jag göra för att få bort Windows 7 och hur ska jag kunna formatera hårddisken via Ubuntu?


Ja, jag har googlat men har inte hittat några vettiga sökresultat

Jag är ledsen om jag har formaterat mig lite dåligt men hoppas på hjälp... Snabbt
Citera