Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-31, 17:52
  #1
Medlem
pewpewyous avatar
Hej
Jag har länge velat haft Ubuntu på min dator då jag känner att jag vill köra på det och lära mig lite om hur man fixar om och håller på i själva operativsystemet, jag är nybörjare på det här så alla vet.
I alla fall, utan guide, utan hjälp så brände jag ISO filen som jag laddat ner när jag haft Windows 7 på datorn till en cd skiva och ifrån den bootade jag datorn och påbörjade installationen, när jag sedan kom till partioneringsavdelningen så blev jag helt lost.

Vad jag vill göra är alltså att ta bort allting från mina hårddiskar, ha kvar en partition där jag har sparat bilder och bara ha Ubuntu på datorn.

När jag nu hade gjort partioneringen (vilket jag inte riktigt förstod så mycket om med alla /bin / root etc) så trodde jag att allt var bra och körde vidare installationen.
Efter allt var klart tänkte jag: Nice, nu har jag Ubuntu, nu är det bara att köra på så ska mina bilder ligga där jag vill att dom ska och allt annat ska vara borta.

Nej, så var inte riktigt fallet. Vad som hände var att när jag startade datorn kom Windows upp och jag förstod inte varför " ska inte det här OS vara borta? :S " tyckte jag. Jag startade i alla fall om datorn igen och gick in på bootmeny och valde att starta från en annan hårddisk ( vet inte riktigt vad jag gjorde) och nu kom jag till något där jag fick välja om jag vill boota datorn med Ubuntu ELLER Windows. Så jag körde Ubuntu och när jag kom in så tittade jag runt lite och sedan såg jag att jag hade en hårddisk som jag inte använde mig av (antagligen den med Windows på). Den gick alltså inte att formatera nu via Ubuntu för det står någonting om "its already mounted blablabla".

Så, hur ska jag göra för att få bort Windows 7 och hur ska jag kunna formatera hårddisken via Ubuntu?


Ja, jag har googlat men har inte hittat några vettiga sökresultat

Jag är ledsen om jag har formaterat mig lite dåligt men hoppas på hjälp... Snabbt
Citera
2011-03-31, 18:02
  #2
Medlem
Hur många fysiska hårddiskar har du i datorn?
Citera
2011-03-31, 18:12
  #3
Medlem
pewpewyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b3ngt
Hur många fysiska hårddiskar har du i datorn?
2 stycken, ena är sata och andra är ide(tror jag) om det nu skulle spela någon roll.
Citera
2011-03-31, 18:18
  #4
Medlem
Hur ser den nuvarande partitioneringen ut på hårddiskarna? I Ubuntu kan du se detta med Gparted.
Citera
2011-03-31, 18:27
  #5
Medlem
pewpewyous avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av b3ngt
Hur ser den nuvarande partitioneringen ut på hårddiskarna? I Ubuntu kan du se detta med Gparted.
det verkar inte finnas något program som heter Gparded, jag har laddat ner Ubuntu på svenska också.. Om någon nisse nu har satt och översatt detta program
Har dock något uppe som heter diskverktyg men vet inte riktigt vad jag ska kika efter
En sak till också som kanske kan hjälpa är att när jag öppnar en hårddisk i ubuntu så hamnar den på skrivbordet och för att sedan ta bort den från skrivbordet måste jag unmounta den
__________________
Senast redigerad av pewpewyou 2011-03-31 kl. 18:40. Anledning: hej
Citera
2011-03-31, 19:59
  #6
Medlem
Kan du öppna "terminal" eller vad det heter på svenska och skriva "fdisk -l", lägg sedan upp outputen på http://pastebin.com/ och länka här.
Citera
2011-04-02, 13:21
  #7
Medlem
pewpewyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b3ngt
Kan du öppna "terminal" eller vad det heter på svenska och skriva "fdisk -l", lägg sedan upp outputen på http://pastebin.com/ och länka här.
Vet ej om jag gjort helt rätt nu men här är vad jag fick fram när jag skrev sudo fdisk -l : http://pastebin.com/Vx5DP4YB
Citera
2011-04-02, 21:58
  #8
Medlem
Perfekt, nu fick vi lite kött på benen!
Din 160gb hdd innehåller ditt Ubuntu, ser bra ut.

Din 250gb hdd har 2 partitioner, en av dem antar jag är den med dina bilder/det du vill spara.
Du bör själv veta om partition 1 eller 2 innehåller det du vill spara, det kan inte jag se.

Väl inne i Ubuntu, öppna terminalen igen. Skriv in "sudo umount /dev/sda2" och "sudo umount /dev/sda3".

Om inte Gparted finns förinstallerat i Ubuntu så installera det via Synaptic pakethanterare.

Öppna Gparted och öppe i högra hörnet ser du en drop-down lista, välj din 250gb hdd där.
Klicka på korrekt partition som Windows ligger på och välj "ta bort partition"(eller liknande).
Sen bör det finnas en "Apply" knapp någonstans, klicka på den för att genomföra partitioneringen.

Nu bör Windows vara borta och din partition med sparade saker vara kvar.

Tips:
1.Föreslår att du gör en backup av alla dina bilder/det du vill spara innan du testar på det här, ifall du gör något fel.
2.Läs gärna någon av de miljoner guiderna som finns på nätet nästa gång du grejar med något du inte är säker på, bränna en ISO tuta och köra och hoppas på det bästa är ingen rekommendation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback