2011-03-31, 15:11
Medlem
har på senare tiden börjat sova sämre. Jobbar som hantverkare och går upp 05.30 om dagarna och har börjar träna fotboll igen samt är tränare så har mycket fotboll om dagarna.

Till ämnet, har svårt att somna (känns som att hjärnan inte vill stänga av?), vaknar ibland på nätterna och känns som att jag sover allmänt dåligt. Försöker att gå till sängs runt 22 på kvällarna, brukar läser lite innan och har slutat sitta på internet när jag kommer hem från träning på kvällen. Dock hjälper inget, försökt att läsa på internet samt ett par meditationsövningar. Vart hos läkare men han gav bara ut ett superstarkt sömnmedel... Börjar prestera sämre på jobbet, dålig återhämtning från träningarna, hjärnan fungerar sämre och missar tid med tjejen för jag är för trött på kvällarna. Kan även säga att jag är en morgonmänniska och vaknar senast klockan 9 på dagarna om ledig, vilket ger lite sömn om jag bara ligger och vänder mig. Onanering är redan en rutin Hur trött jag än är när jag går till sängs så bara ligger jag där och känns som att jag blir piggare när jag lägger mig i sängen.
Hoppas någon kan ge ett tips, känns inte bra längre och har varit lite såhär större delen av livet.

Fråga två: Brukar kunna sova bra när jag är med tjejen men hon är lite känslig för snarkningar, kör med breathe right plåstret från apoteket (hjälper faktiskt lite grann!) men snarkar ändå lite för mycket. Hon ska testa öronproppar någon kväll men morsan(sjuksköterska) sa att man kan ta bort halsmandlarna så kan det hjälpa. De är lite svullna sen lång tid tillbaka, är detta något att rekommendera? Något annat bra tips skulle rekommenderas!
Citera
2011-03-31, 15:18
Medlem
Provat annan slags kudde? En som hjälper dig att hålla strupen helöppen?
Provat att endast andas genom näsan när du försöker somna?
Kanske ett problem med övervikt (troligen inte med tanke på va du skriver!), rökning eller alkohol?
Citera
2011-03-31, 15:21
Medlem
Sweeper80s avatar
Näsborrevidgare på Apoteket. Kvällsro, te, på ICA.
Citera
2011-03-31, 15:56
Medlem
Ingen nikotin, dricker inte, tröttnat på att festa så blir inte sena kvällar på helgerna.
Inte överviktig alls, vältränad.
Ska testa te, brukar duscha nästan varje men ska försöka stå där lite längre och bara andas ut. Kan testa te, någon som kan rekommendera något bra te för sånt. Kamomill te?
Citera
2011-03-31, 16:09
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Näsborrevidgare på Apoteket. Kvällsro, te, på ICA.

Citat:
Ursprungligen postat av groose
Ingen nikotin, dricker inte, tröttnat på att festa så blir inte sena kvällar på helgerna.
Inte överviktig alls, vältränad.
Ska testa te, brukar duscha nästan varje men ska försöka stå där lite längre och bara andas ut. Kan testa te, någon som kan rekommendera något bra te för sånt. Kamomill te?

Teet heter Kvällsro.
Citera
2011-03-31, 16:38
Medlem
Jaha! Läste fel, trodde du menade att jag skulle varva ner. Men ska kolla det där!
Citera
2011-04-01, 01:32
Medlem
Teutuls avatar
Hej!

Dina problem som du beskriver passar väldigt bra in för att du ska sätta dig i kö till en sömnregistrering.
Jag tror att du har sömnapne. Kontakta din öron/näsa/hals mottagning och prata med dem för att få hjälp.

http://www.somnapne.se/
http://www.vaasankeskussairaala.fi/W...ng%20hemma.pdf

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in