2011-03-31, 14:03
Medlem
Varje gng jag sitter vid en datorn p skolan upplever jag jmt att allting tar en jvla tid bde i datorn och p internet(30mbit/s enligt speedtest) och det kontiga r ju att datorerna borde inte vara s sega fr systemet ser ut s hr:

CPU: x86 Family 15 Model 2 Stepping 9 GenuineIntel ~2394MHz (2,3GHz)
RAM: 512MB
Datormodell: OptiPlex GX270
Hrddisk: 40GB (skit)

Det finns ocks ett WAN ntverk (tror att det heter s) som r kopplat till datorerna p alla kommunala skolor i hela komunen.

La mrke till att om man loggar in frst och sedan drar ur ntverkskabeln s gr datorn mycket bttre. Tror att segheten har med WAN ntverket men r inte sker.

Vad kan detta bero p?
PS: Det kan ju vara kul att veta s man kan tipsa skolan om det gr att gra ngot t.
Citera
2011-03-31, 14:13
Medlem
Du snackar om en dator som r uppkopplad mot en domn, det r ju inte riktigt en hemmadator. Vissa saker som du gr ska g via en server frst bland annat fr att logga, filtrera trafik osv...

Och som alla vet s r LDAP servrar rtt s lngsamma fr jag antar att loggningsfunktionen/filtreringsfunktionen r knuten till LDAP(directory tjnsten) fr att kolla rttigheter knyta logg mot rtt person osv...

Och beroende p hur ntverket r uppbyggt s kan detta ven bidra till kad responstid.
Senast redigerad av zondar 2011-03-31 kl. 14:16.
Citera
2011-03-31, 14:54
Medlem
Skolan har ju 24mbit/s och det har en kompis tillmig ocks och att pinga till google.se:
Kompisens dator: 35ms
Skoldator: 84ms

S det r en viss skillnad

Tack fr svaret!!!

Frsten kan du frklara vad LDAP r fr ntt?
Senast redigerad av tottedaman 2011-03-31 kl. 14:54. Anledning: Skrev fel
Citera
2011-03-31, 14:57
Medlem
Lunaticxs avatar
Den verkar ha vldigt mycket minne =)
Sen r det vl massa program som krs i bakgrunden och som bidrar till att det gr s lngsamt.
Citera
2011-03-31, 15:20
Medlem
roleones avatar
Googla Active Directory s fr du ett litet humm om vad skolan mest troligt pysslar med.

Sen tror jag, precis som jag tolkar att tidigare skribent var inne p, att ram-minnet r i tunnaste laget fr att uppleva ngon hastighetssensation. Hur som helst s tycker jag du ska kontakta skolans IT-support istllet fr att be om hjlp hr d varken du eller vi har tillgng till adminservern och drfr inte kan gra ett skit t saken nd. Det hr verkar ju dock inte ha med skolans eventuella seghet i klienterna att gra utan snarare vara ett fall av hg latency p ntverket. Det kan bero p mnga faktorer. G till exempel in i kommandotolken, skriv ipconfig och kolla vad det str som Standard Gateway. Prova drefter att pinga den och se om du fr bttre latency d. Om s r fallet s r det hr ett typiskt exempel p crappy komunala ntverk och ingenting som gr att lsa genom ngon som helst konfiguration av datorn.
Citera
2011-03-31, 15:30
Medlem
Al Swearengens avatar
Hehe Dell optiplex r ju segare n en rtta i en mjukost... Vi har ett par optiplex burkar p jobbet med windows XP i och de r ju s hemskt trevliga att arbeta i. Visst, surfa gr vl okej, men nr man ska dra runt filer i Microsoft publisher s gr det seeeeegt. Spara filer ska vi inte ens tala om. Det r ju inte konstigt att vr IT-avdelning inte kan fixa nya burkar hela tiden, det r ju en rtt s stor kostnad fr kommunen dr jag jobbar. Man fr vl le och vara glad och leva med helvetet antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in