2011-03-31, 14:03
Medlem
Varje gång jag sitter vid en datorn på skolan upplever jag jämt att allting tar en jävla tid både i datorn och på internet(30mbit/s enligt speedtest) och det kontiga är ju att datorerna borde inte vara så sega för systemet ser ut så här:

CPU: x86 Family 15 Model 2 Stepping 9 GenuineIntel ~2394MHz (2,3GHz)
RAM: 512MB
Datormodell: OptiPlex GX270
Hårddisk: 40GB (skit)

Det finns också ett WAN nätverk (tror att det heter så) som är kopplat till datorerna på alla kommunala skolor i hela komunen.

La märke till att om man loggar in först och sedan drar ur nätverkskabeln så går datorn mycket bättre. Tror att segheten har med WAN nätverket men är inte säker.

Vad kan detta bero på?
PS: Det kan ju vara kul att veta så man kan tipsa skolan om det går att göra något åt.
Citera
2011-03-31, 14:13
Medlem
Du snackar om en dator som är uppkopplad mot en domän, det är ju inte riktigt en hemmadator. Vissa saker som du gör ska gå via en server först bland annat för att logga, filtrera trafik osv...

Och som alla vet så är LDAP servrar rätt så långsamma för jag antar att loggningsfunktionen/filtreringsfunktionen är knuten till LDAP(directory tjänsten) för att kolla rättigheter knyta logg mot rätt person osv...

Och beroende på hur nätverket är uppbyggt så kan detta även bidra till ökad responstid.
Senast redigerad av zondar 2011-03-31 kl. 14:16.
Citera
2011-03-31, 14:54
Medlem
Skolan har ju 24mbit/s och det har en kompis tillmig också och att pinga till google.se:
Kompisens dator: 35ms
Skoldator: 84ms

Så det är en viss skillnad

Tack för svaret!!!

Förästen kan du förklara vad LDAP är för nått?
Senast redigerad av tottedaman 2011-03-31 kl. 14:54. Anledning: Skrev fel
Citera
2011-03-31, 14:57
Medlem
Lunaticxs avatar
Den verkar ha väldigt mycket minne =)
Sen är det väl massa program som körs i bakgrunden och som bidrar till att det går så långsamt.
Citera
2011-03-31, 15:20
Medlem
roleones avatar
Googla Active Directory så får du ett litet humm om vad skolan mest troligt pysslar med.

Sen tror jag, precis som jag tolkar att tidigare skribent var inne på, att ram-minnet är i tunnaste laget för att uppleva någon hastighetssensation. Hur som helst så tycker jag du ska kontakta skolans IT-support istället för att be om hjälp här då varken du eller vi har tillgång till adminservern och därför inte kan göra ett skit åt saken ändå. Det här verkar ju dock inte ha med skolans eventuella seghet i klienterna att göra utan snarare vara ett fall av hög latency på nätverket. Det kan bero på många faktorer. Gå till exempel in i kommandotolken, skriv ipconfig och kolla vad det står som Standard Gateway. Prova därefter att pinga den och se om du får bättre latency då. Om så är fallet så är det här ett typiskt exempel på crappy komunala nätverk och ingenting som går att lösa genom någon som helst konfiguration av datorn.
Citera
2011-03-31, 15:30
Medlem
Al Swearengens avatar
Hehe Dell optiplex är ju segare än en råtta i en mjukost... Vi har ett par optiplex burkar på jobbet med windows XP i och de är ju så hemskt trevliga att arbeta i. Visst, surfa går väl okej, men när man ska dra runt filer i Microsoft publisher så går det seeeeegt. Spara filer ska vi inte ens tala om. Det är ju inte konstigt att vår IT-avdelning inte kan fixa nya burkar hela tiden, det är ju en rätt så stor kostnad för kommunen där jag jobbar. Man får väl le och vara glad och leva med helvetet antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in