• 1
  • 2
2011-04-03, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maaac
Om vi säger att ett företag håller på med någon form av bedrägeri och således får banken en massa klagomål från både polisen och från personer som satt in pengar på företagskontot. Kan inte banken då frysa kontot ?
Ja det kan banken. Tillika om en förundersökningsledare (åklagare) begär hos tingsrätt om att ett konto skall frysas. För mig låter det som om någon här håller på med internetbedrägerier, visavi sälja prylar som inte existerar på blocket eller liknande och dessa personer som köpt en vara som icke tillhandahållits gjort polisanmälan. Det är kört gossen, du kommer int åt fläsket så börja om på ny kula och trada som nasare gjorde förr, vid dörr o cash endast. MEN då måste du förvisso ha en vara att kränga.
Citera
2011-04-03, 11:12
Medlem
Draken22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik

Dock så undrar jag vad du menar med ett fryst konto? Detta är riktigt ovanligt, konton som blir frysta är sådana som har använts av t.ex. finansiering av terrorism, HA/Bandidos mm. för att användas i rättsliga sammanhang.

Mig veterligen är det vanligt för konkursförvaltare att frysa bankkonton. Insättningar går att göra, men inga uttag.
Citera
2011-04-03, 11:54
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken22
Mig veterligen är det vanligt för konkursförvaltare att frysa bankkonton. Insättningar går att göra, men inga uttag.

Givetvis kan dom göra det, men, rätta mig om jag har fel, men åklagare/polis kan begära att konton blir frysta av div. skäl (skulle giss apå att det rör sig om grova brott och det är en del av bevisning eller liknande..)

Sedan finns det någon typ av lista, terrorlista mm. på företag/organisationer som man ej får skänka pengar till, dessa fryses oftast rakt av på på begäran av någon nisse (åklagare etc)
Citera
2011-04-03, 12:49
Medlem
Draken22s avatar
Citat:
Sedan finns det någon typ av lista, terrorlista mm. på företag/organisationer som man ej får skänka pengar till, dessa fryses oftast rakt av på på begäran av någon nisse (åklagare etc)

Har ingen aning om detta, så kan inte uttala mig. Men det är mycket möjligt.
Citera
2011-04-03, 13:27
Medlem
storm79s avatar
Citat:

Det gör det säkert men i dessa fall tvivlar jag starkt på att i kommer ha nån på FB som klagar över det.
T.S, du har ingen RÄTTIGHET att få reda på om ett konto är spärrat eller ej om det inte tillhör dig. Att frys ett konto är inte särskilt komplicerat, har det kommit in ett par polisanmälningar om folk som blivit lurade via tradera fryses kontona jäkligt snabbt och låses sen upp på polis/åklagares begäran.
Citera
2011-04-13, 13:23
Medlem
Hehe måste bara klargöra att det inte rör sig om några bedrägerier via tradera som vissa verkar ha trott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in