Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Från att hävda att prostitution är en högriskverksamhet och att vi inte ser till pojkar lika mycket som flickor - och att två år senare säga att sexköpslagen präglas av "könsmaktsordningen" och att pojkar därför inte ses som offer - till att avsluta med att pojkar prostituerar sig "för att köpa finare kläder".
Så är detta slutsatsen? Att det är mer synd om kvinnor för att de säljer sig till heterosexuella män? Är det mer naturligt och mindre kränkande för en man att sälja sin kropp? Kan någon vara snäll att förklara, för jag hajar inte.
Jag tror bland annat att det handlar om att män som säljer sex rent generellt inte är i samma fysiska underläge som kvinnor i samma situation. Hycklande men så är det. Kvinnor som säljer sex ses automatiskt som offer medan män som gör det väljer att sälja sex av andra skäl. Kvinnor som prostituerar sig anses väl inte ha samma chanser till ett nytt respektabelt liv. Det är ologiskt men jag tror faktiskt att folk i allmänhet och våra lagstiftare tänker just så.
Enligt olika undersökningar som presenterats i ämnet är det tydligt inte ovanligt att unga invandrarkillar som suktar efter dyra märkeskläder, droger och olika sorters lyxvaror säljer sex. Varför tar media så sällan upp det?
För några dagar sen var det en prostituerad kille som blev intervjuad i någon av blaskorna. Han berättade att polisen överhuvudtaget inte bryr sig om att män säljer sex eller köper sex av andra män. Så länge uppgörelserna sker mellan män tycks inte rättsväsendet bry sig. Det är ju skrämmande. Lagen ska väl gälla för alla, kvinnor som män?