• 1
  • 2
2004-09-18, 23:10
Bannlyst
Tjena!

Här i staden jag bor har vi kanske Sveriges hemskaste dricksvatten. Det är taget från en sumpig tjärn med riklig vattenväxtlighet och säkerligen lerbotten hela vägen. Vattnet smakar (särskilt nu på hösten) dy och slam uppblandat med en pikant klorsmak. Det går inte att dricka, knappt än brygga kaffe på. Lösningen blir att jag köper förhållandevis dyra vattenflaskor av olika fabrikat istället. Ska det behöva vara så? Borde inte kommunen, eller vilka det nu är som har ansvaret för dricksvattnet, antingen åtgärda problemet eller subventionera våra vattenflasksinköp i såna fall?
Är lite sur nu när jag skriver detta eftersom jag försöker dricka mitt kvällste som smakar typ bottenlevande vitfisk +o(
Citera
2004-09-18, 23:28
Medlem
Tråkigt att du har det så, själv har jag förmånen att dricka bland det renaste vattnet från sjön racken utanför arvika =) Bor några kilometer därifrån, vattenskyddat område

Gå till kommunen och skrik att du vill ha dricksvatten som inte liknar något som runnit ur tjernobyl! +o(
Citera
2004-09-18, 23:35
Medlem
pentrys avatar
Låter inte kul och vilken stad månne det vara? Har aldrig upplevt riktigt vidrigt kranvatten inom sveriges gränser. Dock på flera ställen utanför rikets....
Citera
2004-09-19, 11:48
Medlem
von Schmerzs avatar
Skillnaden mellan olika kommuner kan vara enorm. I min gamla hemort hade vi ett av Sveriges bästa vatten, som snart kommer att klassas som naturligt källvatten. Här i den något större staden där jag bor nu är vattnet knappt drickbart, antagligen på grund av hög kalkhalt.
Citera
2004-09-19, 11:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stargazer
Tjena!

Här i staden jag bor har vi kanske Sveriges hemskaste dricksvatten. Det är taget från en sumpig tjärn med riklig vattenväxtlighet och säkerligen lerbotten hela vägen. Vattnet smakar (särskilt nu på hösten) dy och slam uppblandat med en pikant klorsmak. Det går inte att dricka, knappt än brygga kaffe på. Lösningen blir att jag köper förhållandevis dyra vattenflaskor av olika fabrikat istället. Ska det behöva vara så? Borde inte kommunen, eller vilka det nu är som har ansvaret för dricksvattnet, antingen åtgärda problemet eller subventionera våra vattenflasksinköp i såna fall?
Är lite sur nu när jag skriver detta eftersom jag försöker dricka mitt kvällste som smakar typ bottenlevande vitfisk +o(

Bor du möjligen på Teleborg i Växjö?
Stadsdelen där det regelbundet körs ut bilar med dricksvatten, precis som i vilket torkadrabbat U-land som helst.

Från den tiden jag bodde där har jag tagit med mig vanan att ALDRIG dricka kranvatten. Köper mitt vatten på flaska. Dyrt, onödigt men jag kan icke förmå mig att dricka vattnet som kommer ur kommunala ledningar. Lukten av härsken fisk kommer att för alltid förfölja mig.
Citera
2004-09-19, 12:55
Medlem
icys avatar
Konstigt att det är så dåligt vatten i en stad, hade varit mer förståligt om det varit någon liten håla. Har varit med om att det varit dåligt vatten på landet i Sverige, men att det inte finns bra vatten i en stad är ju lite skandal. Men Sverige börjar väl så sakta bli ett U-land. Men vattnet är väl inte brunt än i alla fall, man skall vara glad åt det lilla! Vet inte om sådant finns i Sverige i någon större utsträckning, men finns det inte rent vatten i någon underjordisk källa man kan hämta. Om du känner någon polare som har rent vatten i närheten, så kan du ju införskaffa riktigt störa dunkar, och ta vatten från polaren, och kanske ge han en liten slant.
Citera
2004-09-19, 19:25
Medlem
Uppsalavatten är heller inte att leka med, men när jag läste ditt inlägg smakade det hastigt och lustigt mycket godare...
Citera
2004-09-19, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Bor du möjligen på Teleborg i Växjö?
Stadsdelen där det regelbundet körs ut bilar med dricksvatten, precis som i vilket torkadrabbat U-land som helst.
Nej jag bor i Härnösand som ligger i Ångermanland, västernorrland. Men även här är det vanligt att folk dricker vatten på flaska istället för ur kranen, för det smakar så vidrigt +o(
Citat:
Från den tiden jag bodde där har jag tagit med mig vanan att ALDRIG dricka kranvatten. Köper mitt vatten på flaska. Dyrt, onödigt men jag kan icke förmå mig att dricka vattnet som kommer ur kommunala ledningar. Lukten av härsken fisk kommer att för alltid förfölja mig.
Det har väl jag så smått börjat göra också.. men det är klart... är man törstig och inte har nåt flaskvatten kanske man inte knallar ner till butiken för att köpa alla gånger. Smaken av härsken fisk och klor har etsat sig fast i mina smaklökar dessvärre
Citera
2004-09-19, 21:52
Medlem
Finns behändiga kolfilter att tjacka som man kopplar till kranen! Tar bort all dålig lukt och dålig smak! Körde med ett sådant på landet där vattnet var brunt och luktade svavel och vips - plötsligt var det Stockholmsklass på vattnet.
(Jag tycker då alltså att Stockholmsvatten smakar väldigt bra - alla gör inte det )

Det är aktivt kol i filtret och modellen jag köpte (stor som en termos) skulle man byta filter i ca 1 gång per år.
Citera
2004-09-19, 22:37
Medlem
M2ks avatar
"Varje dag levererar vi 8 000 000 liter rent och klart vatten till Härnösandsborna".

"Vid vattenverken behandlas råvattnet så att det uppfyller alla krav som ställs på ett dricksvatten".

- Kommunens vattenleverantör Härnösand Energi & Miljö, http://www.hemab.se/4.12c8fa8fb108d5f377fff574.html

'Kontakta oss':
- e-post info@hemab.se
- fax 0611- 55 75 01
- tel 0611- 55 75 00
Citera
2004-09-19, 22:41
Medlem
proktologens avatar
Jag lever deltid i Uppsala och där är vattnet verkligen anus. Min GF har köpt en tillbringare med kolfilter och nu är det i alla fall drickbart.
Citera
2004-09-22, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stargazer
Nej jag bor i Härnösand som ligger i Ångermanland, västernorrland. Men även här är det vanligt att folk dricker vatten på flaska istället för ur kranen, för det smakar så vidrigt +o(

Bor också där (här), tycker att det är en jäkla skillnad på dricksvattnet från dag till dag ibland, ena dagen är det helt okej och andra dagar vill man inte hälla det över sin värsta fiende
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in