• 1
  • 2
2011-03-30, 15:10
Medlem
rezzs avatar
Hej, skulle vilja göra någonting med mitt nuvarande sparkonto på ca 50.000:-. Jag är helt ny vad det gäller aktier och värdepapper, men vill absolut inte förlora pengar, så jag antar att det är fonder jag skall satsa på.

Har Handelsbanken om det nu spelar någon roll.
Citera
2011-03-30, 15:27
Medlem
Avanza Zero. Avgiftsfri fond som följer index på Stockolmsbörsen. Tråkig men säker, du följer börs i upp och nergång men tack vare inflationen kommer du gå upp mer än ner.

Edit: Eller premieobligationer som Ove Sundberg om du är sjukt snål och inte vill riskera något.
Citera
2011-03-30, 15:45
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Hej, skulle vilja göra någonting med mitt nuvarande sparkonto på ca 50.000:-. Jag är helt ny vad det gäller aktier och värdepapper, men vill absolut inte förlora pengar, så jag antar att det är fonder jag skall satsa på.

Aktiefionder, vi ligger i uppförsbacken nu och kommer säkerligen se en 2-3 år lång uppgång innan avmattning kommer.
Citera
2011-03-30, 16:30
Medlem
Stromstroms avatar
Citat:

vilken tramstråd - ett påstående som är helt felaktigt och svar från folk som har precis lika lite koll...

Jag vet inte om du skojar eller om du verkligen har så dålig koll men det är verkligen inte så att man inte kan gå minus om man köper fonder. Fonder består av olika blandningar av aktier och/eller obligationer. Om du har en fond som är inriktad mot ex asien så äger den fonden aktier ett antal olika asiatiska aktiebolag. Går dessa bolag dåligt och aktiekursen går ner så sjunker även värdet på fonden.

Citat:
Ursprungligen postat av mupphuvud
Avanza Zero. Avgiftsfri fond som följer index på Stockolmsbörsen. Tråkig men säker, du följer börs i upp och nergång men tack vare inflationen kommer du gå upp mer än ner.

Massa fel. Det enda som stämmer är att Avanza Zero följer Stockholmsbörsens index men det finns ingen garanti för att det går upp den närmaste tiden.
Inflationen är ett mått på hur mycket du får för dina pengar. Om det är inflation betyder det att priserna går upp, dvs du får mindre för dina pengar än innan.

Om din fond är oförändrad efter 1 år men inflationen är 5% så har du förlorat pengar (relativt sett).

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Aktiefionder, vi ligger i uppförsbacken nu och kommer säkerligen se en 2-3 år lång uppgång innan avmattning kommer.

det här är ju mer en förhoppning så om det kommer att bli så eller inte kan jag inte svara på men Singlestar kan inte med 100-säkerhet säga att det blir så...
Citera
2011-03-30, 17:25
Medlem
theamazingraces avatar
Citat:
...men vill absolut inte förlora pengar...

För att kunna TJÄNA pengar måste du RISKERA pengar. Så enkelt är det. Om du vill öka dina pengar med noll risk är det bara sparkonton som är tillämpliga. Googla efter marknadens högsta ränta för sparande. De seriösa företagen har insättningsgaranti vilket innebär att du får pengarna från staten om banken/företaget skulle gå i konkurs.
Citera
2011-03-31, 00:01
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromstrom
det här är ju mer en förhoppning så om det kommer att bli så eller inte kan jag inte svara på men Singlestar kan inte med 100-säkerhet säga att det blir så...

Mer av att jag ser hur cyklerna går.
Citera
2011-03-31, 00:06
Medlem
gottmospahedens avatar
Citat:

Håller med föregående talare. Fonder är absolut inte säkra. Förlorade själv 300% av mitt kapital i fonder (inte speciellt mycket, som tur är) på Handelsbankens IT-fonder runt år 2000.
Citera
2011-03-31, 01:06
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

Köp för 10000 av de 5 största svenska investmentbolagen och du kommer att slå alla fonder med hästlängder, utan att ha ökat ditt risktagande.
Du bör antingen handla snabbt eller vänta till nästa större nedgång, då börsen nu börjar nå nya toppnivåer.
Välj avanza eller nordnet inte någon av storbankerna för din handel!
Citera
2011-03-31, 07:51
Medlem
Stromstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Håller med föregående talare. Fonder är absolut inte säkra. Förlorade själv 300% av mitt kapital i fonder (inte speciellt mycket, som tur är) på Handelsbankens IT-fonder runt år 2000.

Det är omöjligt att förlora mer än 100%.

Singstar: det du säger att du gör är att du ser hur cyklerna kommer att se ut. Vilket är väldigt imponerande, de flesta professionella förvaltare har svårt att veta hur framtiden kommer att se ut...
Hur cyklerna går, dvs hur de gått historiskt, det kan ju alla se.
Citera
2011-03-31, 08:35
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromstrom

Singstar: det du säger att du gör är att du ser hur cyklerna kommer att se ut. Vilket är väldigt imponerande, de flesta professionella förvaltare har svårt att veta hur framtiden kommer att se ut...
Hur cyklerna går, dvs hur de gått historiskt, det kan ju alla se.

Med tanke på att "amatörer" oftare slår "professionella" förvaltare i placeringar så är min tilltro till professionella därefter. Som Alan Greenspan sa, "lagren är tömda, pengarna strömmar till folk och folk vill konsumera, vart är fabrikernas produktion?"
Citera
2011-03-31, 11:37
Medlem
Stromstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Med tanke på att "amatörer" oftare slår "professionella" förvaltare i placeringar så är min tilltro till professionella därefter...

Källa på det?
Citera
2011-03-31, 15:54
Medlem
Citat:

Belåning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in