Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Hej, skulle vilja göra någonting med mitt nuvarande sparkonto på ca 50.000:-. Jag är helt ny vad det gäller aktier och värdepapper, men vill absolut inte förlora pengar, så jag antar att det är fonder jag skall satsa på.
Har Handelsbanken om det nu spelar någon roll.
vilken tramstråd - ett påstående som är helt felaktigt och svar från folk som har precis lika lite koll...
Jag vet inte om du skojar eller om du verkligen har så dålig koll men det är verkligen inte så att man inte kan gå minus om man köper fonder. Fonder består av olika blandningar av aktier och/eller obligationer. Om du har en fond som är inriktad mot ex asien så äger den fonden aktier ett antal olika asiatiska aktiebolag. Går dessa bolag dåligt och aktiekursen går ner så sjunker även värdet på fonden.
Citat:
Ursprungligen postat av mupphuvud
Avanza Zero. Avgiftsfri fond som följer index på Stockolmsbörsen. Tråkig men säker, du följer börs i upp och nergång men tack vare inflationen kommer du gå upp mer än ner.
Massa fel. Det enda som stämmer är att Avanza Zero följer Stockholmsbörsens index men det finns ingen garanti för att det går upp den närmaste tiden.
Inflationen är ett mått på hur mycket du får för dina pengar. Om det är inflation betyder det att priserna går upp, dvs du får mindre för dina pengar än innan.
Om din fond är oförändrad efter 1 år men inflationen är 5% så har du förlorat pengar (relativt sett).
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Aktiefionder, vi ligger i uppförsbacken nu och kommer säkerligen se en 2-3 år lång uppgång innan avmattning kommer.
det här är ju mer en förhoppning så om det kommer att bli så eller inte kan jag inte svara på men Singlestar kan inte med 100-säkerhet säga att det blir så...