2020-12-06, 00:18
Medlem
Jag vet en del som har utskrivet och den stora anledningen är deras aas användande. Så dom har generellt rätt låga värden. Inga unga killar. Det anses av vården som ett gott skäl att sätta in nebido för att hjälpa individen att undvika "missbruket" denne dragit på sig.

Sen vet jag "vanligt" folk som har varit gränsfall för att få utskrivet och som dödat det lilla sista med testo. Nu är det inte jätte svårt att få trt via rewell etc och visst proverna måste vara låga men resten av symptomen måste ju stämma med. Men att "fuska" sig till trt när man har bra värden via vården är enbart dumt. Vill man kura är den lilla skillnaden inte nått att hänga i julgranen. Visst du kan köra testo u injektionerna sällan och dryga ut det med snabb testo mellan intervallerna. Men jävligt mycket strul för att få ha testo i kroppen
Citera
2020-12-08, 16:09
Medlem
Har nu äntligen lyckats få kontakt med min läkare.
Då min dos halverades till 2ml/12v intervall på grund av för högt hb-värde (över 170).
Under denna period mådde jag inte bra, den goda effekten varade bara ett par veckor...sedan var jag låg resten vilket var ett hel***. När jag inte fick tag i läkaren bestämde jag mig för att köra en fuling o tog 3ml injektionen därpå vilket har fungerat utmärkt med enbart dipp på slutet som e standard.

Fick ta prover en vecka sedan. Hade samtal med läkaren idag och visade sig att mitt testosteronvärde var för lågt (trots att jag körde 3ml). Problemet har innan varit blodvärdet så jag blev paff när jag insåg att inga tester på hb var tagna.. så nu kom vi överens om att vi ska ta tester på allting relevant efter och före injektion (vilket borde gjorts mkt tidigare). Sedan skrivs ut gel för att boosta mig på slutet av perioden och åter på 3ml dos.

Är ett pyssel med att få in rätt dos/intervall för att hålla alla värden inom referens. På nåt vis känns det som att läkaren inte riktigt har koll på läget..varit flera gånger viktiga prover glömts bort vid provtagning osv..
Citera
2020-12-08, 20:45
Medlem
Prover via primärvård gav T på 6 nmol och SHGB på 16 nmol. Min läkare förvånades mest över mitt låga SHGB värde och menade att det skulle vara högre. Är det inte lägre SHGB som ger större frisättning av T, d.v.s något positivt?
Citera
2020-12-08, 21:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamasd
Prover via primärvård gav T på 6 nmol och SHGB på 16 nmol. Min läkare förvånades mest över mitt låga SHGB värde och menade att det skulle vara högre. Är det inte lägre SHGB som ger större frisättning av T, d.v.s något positivt?
Lågt shbg är ett dubbeleggat svärd, har du möjligen hypotyreos? det kan leda till lägre shbg, mitt shbg 3-dubblades när jag fick ordentlig behandling.
Citera
2020-12-08, 21:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitoc11
Har nu äntligen lyckats få kontakt med min läkare.
Då min dos halverades till 2ml/12v intervall på grund av för högt hb-värde (över 170).
Under denna period mådde jag inte bra, den goda effekten varade bara ett par veckor...sedan var jag låg resten vilket var ett hel***. När jag inte fick tag i läkaren bestämde jag mig för att köra en fuling o tog 3ml injektionen därpå vilket har fungerat utmärkt med enbart dipp på slutet som e standard.

Fick ta prover en vecka sedan. Hade samtal med läkaren idag och visade sig att mitt testosteronvärde var för lågt (trots att jag körde 3ml). Problemet har innan varit blodvärdet så jag blev paff när jag insåg att inga tester på hb var tagna.. så nu kom vi överens om att vi ska ta tester på allting relevant efter och före injektion (vilket borde gjorts mkt tidigare). Sedan skrivs ut gel för att boosta mig på slutet av perioden och åter på 3ml dos.

Är ett pyssel med att få in rätt dos/intervall för att hålla alla värden inom referens. På nåt vis känns det som att läkaren inte riktigt har koll på läget..varit flera gånger viktiga prover glömts bort vid provtagning osv..
Eller så skiter du i läkaren o skaffar insulinsprutor och tar det själv, det är inte mängden som är problemet, det är stor injektion med långt intervall som är problemet.

Delar man upp en stor injektion på flera mindre så kan bieffekterna minska, bla kan östradiol och hb triggas i mindre omfattning.
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-12-08 kl. 21:04.
Citera
2020-12-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lågt shbg är ett dubbeleggat svärd, har du möjligen hypotyreos? det kan leda till lägre shbg, mitt shbg 3-dubblades när jag fick ordentlig behandling.

Nej, jag har normalt TSH iaf. Vad menar du med att SHGB är ett dubbeleggat svärd?
Citera
2020-12-09, 20:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Nej, jag har normalt TSH iaf. Vad menar du med att SHGB är ett dubbeleggat svärd?
Det finns både fördelar och nackdelar med ett lågt shbg, män med lågt shbg är lite överrepresenterade i gruppen som har problem med att få behandlingen att fungera.

Har personlig erfarenhet av behandling med shbg i botten av referens och shbg i toppen av referens, min erfarenhet är att behandlingen är mer kaotisk när shbg är lågt och jämnare och mer stabil när shbg är högt i referens.
Finns ett litet dock i detta, högt shbg har jag bara när jag tar torkad sköldkörtel för hypotyreos så finns ett par X-faktorer som gör det lite svårtolkat.

Ps, normalt tsh utesluter inte hypotyreos speciellt inte om tsh är högt i referens.
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-12-09 kl. 20:45.
Citera
2020-12-10, 08:54
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det finns både fördelar och nackdelar med ett lågt shbg, män med lågt shbg är lite överrepresenterade i gruppen som har problem med att få behandlingen att fungera.

Har personlig erfarenhet av behandling med shbg i botten av referens och shbg i toppen av referens, min erfarenhet är att behandlingen är mer kaotisk när shbg är lågt och jämnare och mer stabil när shbg är högt i referens.
Finns ett litet dock i detta, högt shbg har jag bara när jag tar torkad sköldkörtel för hypotyreos så finns ett par X-faktorer som gör det lite svårtolkat.

Ps, normalt tsh utesluter inte hypotyreos speciellt inte om tsh är högt i referens.

SHBG avgör hur mycket av det totala testosteronet som blir till fritt testosteron. Har du alldeles för höga SHBG nivåer så kommer det sluka alldeles för mycket av testosteronet och inte kunna omvandla det till fritt. Alltså kan du ha skyhöga totala världen men icke-existerande fritt ifall SHBG’t är i skyarna och då spelar det ingen roll.

Har du alldeles för låga SHBG värden så finns det ingen distributionskontroll över hormonerna och det fria har inget det kan fästa sig till. Här blir problemet tvärtom - du kan ha skyhögt fritt testosteron men det flyter bara runt i systemet och har ingen tillgänglighet att fästa sig någonvart. Kontraproduktivt.

Som med allt annat vill du inte ha för mycket eller för lite.
Senast redigerad av Tacticalchaos 2020-12-10 kl. 09:23.
Citera
2020-12-10, 16:05
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
SHBG avgör hur mycket av det totala testosteronet som blir till fritt testosteron. Har du alldeles för höga SHBG nivåer så kommer det sluka alldeles för mycket av testosteronet och inte kunna omvandla det till fritt. Alltså kan du ha skyhöga totala världen men icke-existerande fritt ifall SHBG’t är i skyarna och då spelar det ingen roll.

Har du alldeles för låga SHBG värden så finns det ingen distributionskontroll över hormonerna och det fria har inget det kan fästa sig till. Här blir problemet tvärtom - du kan ha skyhögt fritt testosteron men det flyter bara runt i systemet och har ingen tillgänglighet att fästa sig någonvart. Kontraproduktivt.

Som med allt annat vill du inte ha för mycket eller för lite.
Källa ? Androgena receptorer etc? Bara flyter omkring i systemet? fritt gör ju verkan på celler till skillnad från bundet
Citera
2020-12-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Källa ? Androgena receptorer etc? Bara flyter omkring i systemet? fritt gör ju verkan på celler till skillnad från bundet

Precis. Fritt gör verkan på celler och fäster sig på receptorer för muskeltillväxt m.m.

Är SHBG’t för lågt så kan inte det fria testosteronet distribueras till exempelvis muskelfästen. Finns självklart fler områden.

Hur allting transporteras och konverteras avgörs av SHBG’t.

Beskrev ”flyter omkring i systemet” på ett enklare sätt - självklart är det mer komplext än så.
Citera
2020-12-10, 18:21
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Precis. Fritt gör verkan på celler och fäster sig på receptorer för muskeltillväxt m.m.

Är SHBG’t för lågt så kan inte det fria testosteronet distribueras till exempelvis muskelfästen. Finns självklart fler områden.

Hur allting transporteras och konverteras avgörs av SHBG’t.

Beskrev ”flyter omkring i systemet” på ett enklare sätt - självklart är det mer komplext än så.
Menar du att testo transporteras av SHBG till muskelcellen? Är det bundet till just SHBG kan hormonet inte göra verkan, ju? Ingen kritik men gärna källor om du har? Eller menar du att det kan vara bundet, för att sedan bli "obundet" när det är vid muskelceller?

Jag är nyfiken för jag har alla gånger jag testat haft mellan 11-21 i SHBG, det har varit lågt för just AAS sänker SHBG, jag har alltid trott att det var en bra grej... jag ska göra lite research
Citera
2020-12-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Menar du att testo transporteras av SHBG till muskelcellen? Är det bundet till just SHBG kan hormonet inte göra verkan, ju? Ingen kritik men gärna källor om du har? Eller menar du att det kan vara bundet, för att sedan bli "obundet" när det är vid muskelceller?

Jag är nyfiken för jag har alla gånger jag testat haft mellan 11-21 i SHBG, det har varit lågt för just AAS sänker SHBG, jag har alltid trott att det var en bra grej... jag ska göra lite research

Förstår att du är nyfiken det är mycket intressant och väldigt komplext. Jag trodde precis som du att SHBG skall vara icke-existerande för att mer av det totala testosteronet skall bli bundet till fritt. Det stämmer till fullo om SHBG är för högt, då blir testosteronet bundet till fritt i mycket mindre skala. Men om SHBG’t är icke-existerande så kan det inte binda det fria till fästen osv.

Här har du källa: https://youtu.be/Aoft44xf6Og.

Antar att du sett hans kanal om du också sysslar med AAS, om inte så rekommenderar jag stark.

Precis som med allt annat vill du ha rätt ratio. Du vet hur östrogen funkar i kontext till muskeltillväxt. Det är essentiellt och du behöver det, kraschat E2 hindrar allt - men du vill inte ha för mycket då biverkningar som högt blodtryck, dålig libido, sämre välbefinnande kommer osv.

Men just SHBG är oerhört intressant då det styr mer eller mindre allting.

Angående att AAS sänker SHBG’t så stämmer det till viss del, DHT derivat som Proviron osv gör det som du kanske använt. Även detta kan du manipulera och exkludera med tätare injektionsfrekvens som videon visar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in