Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ok, låter hoppfullt. Vill ha lite mer fakta innan jag kontaktar läkaren igen...
Har försökt kolla upp vad som är normala värden på FSH, LH (referensvärden saknas i resultaten jag fick). Jag hittar olika uppgifter när jag söker. Jag verkar dock ligga lågt på båda. Vilka värden är normala resp. för låga??
En annan sak jag inte blir klar över.. Hur skiljer sig P-Testosteron från S-Testosteron? Är det P=plasma och S=serum eller soluble? Är P-Testosteron tillförlitligt? Borde jag även testa S-Testosteron och/eller SHBG (annat)?
Är tacksam för all hjälp.
Mina värden igen:
P-TSH: 4.3 (Ref 0.40-3.7 mIE/L)
S-Testosteron: Ej testat (Ref 10-30 nmol/L)
P-FSH: 3.1 (Ref ej angiven)
P-LH: 2.1 (Ref ej angiven)
P-Prolaktin: 201 (Ref 65-400 mIE/L)
P-Testosteron: 10.6 (Ref 8.0-30)
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Vet inte. En av de saker jag frågade mig själv när jag gick igenom provsvaren.
Tycker dessutom att det är märkligt att läkaren direkt avfärdade provsvaren som normala. Provsvaren skickades inte med i brevet från läkaren som jag fick efter mitt besök, utan dem fick jag själv begära ut i efterhand. Har skrivit till läkaren angående mina funderingar men ännu inte fått något svar...
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Du får gå vidare. Uppenbart att den läkaren inte tänker hjälpa dig.
Sök något privat alternativ, landstinget suger.
Krävde att få ta nya tester. Gjorde själv en massa efterforskningar omkring hypogonadism och elaterade tillstånd, och skickade en lista på de tester jag önskade till min läkare. När jag tydligt påvisade att det är klinisk praxis att gå vidare och utreda denna typ av resultat, så gav läkaren med sig. Det är lite lustigt att jag får göra allt jobbet, och dessutom betala läkarens lön med mina skattepengar, men det är en annan diskussion...
Dessutom så fick jag hålla på och debattera en massa på VC, för att få ut mina provsvar. De ville först inte lämna ut dem.
Jag fick dem till slut, och här är mina senaste värden:
P-TSH 4.7 (Ref 0.40-3.7)
P-FT4 20 (Ref 12-22)
S-Testosteron 8.0 (Ref 8.0-30)
P-FSH 2.9 (Ref saknas)
<< Vad är referens här?
P-LH 2.0 (Ref saknas)
<< Vad är referens här?
P-Prolaktin 251 Ref 65-400)
P-ACTH 9.3 (1.5-14)
S-GH <0.05 (Ref saknas)
<< Vad är referens här?
Övrigt prov 205 (Ref 109-284)
<<<< Vad kan detta vara??
P-FT3 5.2 (Ref 3.6-6.3)
P-Kortisol 483 (Ref saknas)
<< Vad är referens här?
P-PSA, total 0.59 (Ref <2.00)
Jag vill gärna förbereda mig innan mitt nästa besök hos läkaren. Någon som kan hjälpa mig med fetmarkerade frågor ovan? Andra synpunkter/kommentarer?
Jag noterade även att referensvärden för S-Testosteron har ändrats mellan första och andra provtagningen. Vid den första provtagningen så mättes inte S-Testosteron (av någon anledning) men det stod ändå med i provsvaren, fast utan något värde. Den gången så var referens angiven till 10,0-35,0. Vid den andra provtagningen så mättes S-Testosteron men nu var referensvärdet 8,0-30,0.
Det hela verkar mycket skumt i mina ögon. Har man precis ändrat referensvärden inom vården, så att mina preovtillfällen hamnat på var sin sida om ändirngen?? Verkar långsökt. Och referensvärden är ju inlagda i databas så att de kommer upp automatiskt när de klickar i respektive prover i datorn, så det rör sig ju knappas om skrivfel. Någon som vet vad det kan röra sig om...?
Om jag skall vara lite paranoid, så kan man nästan börja spekulera i om VC försöker mörka resultaten, för att undvika dyra behandlingsprogram etc.