2012-09-19, 22:41
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dadogg
Hur fan kan du ha så låga testonivåer asså O.o de är ju ett under, har du dopat dig när du var yngre eller hur gick det till?

Vadå asså Låga nivåer kan bero på flera orsaker och kan även drabba ett debilt helvete som du. Läs på innan du uttalar dig så negativt, killen behöver hjälp knappast ditt hånfulla ifrågasättande.

Avskum!
Citera
2012-09-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dadogg
Hur fan kan du ha så låga testonivåer asså O.o de är ju ett under, har du dopat dig när du var yngre eller hur gick det till?

Nej ja har inte dopat mig på något sätt.. De kan utvecklas med tiden
Citera
2012-09-24, 20:34
Medlem
Hej har lite frågor angående testosteronbrist, såhär ligger det till.
Jag har flera av symptomen- nedstämdhet, lätt irriterad, dålig libido/sexlust känns som att det gradvis förvärrats senare tiden men trots det har jag relativt bra resultat träningsmässigt.
Har en halvgenomförd kur på OT/proviron i bagaget för 3 år sedan, men kände ingen skillnad i nedstängdhet mot innan.

Kan jag ha dåliga värden ändå?
Vart kan jag göra ett test?
Citera
2012-09-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SSPDW
Hej har lite frågor angående testosteronbrist, såhär ligger det till.
Jag har flera av symptomen- nedstämdhet, lätt irriterad, dålig libido/sexlust känns som att det gradvis förvärrats senare tiden men trots det har jag relativt bra resultat träningsmässigt.
Har en halvgenomförd kur på OT/proviron i bagaget för 3 år sedan, men kände ingen skillnad i nedstängdhet mot innan.

Kan jag ha dåliga värden ändå?
Vart kan jag göra ett test?

Vårdcentralen.
Citera
2012-10-03, 11:56
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ok, låter hoppfullt. Vill ha lite mer fakta innan jag kontaktar läkaren igen...

Har försökt kolla upp vad som är normala värden på FSH, LH (referensvärden saknas i resultaten jag fick). Jag hittar olika uppgifter när jag söker. Jag verkar dock ligga lågt på båda. Vilka värden är normala resp. för låga??

En annan sak jag inte blir klar över.. Hur skiljer sig P-Testosteron från S-Testosteron? Är det P=plasma och S=serum eller soluble? Är P-Testosteron tillförlitligt? Borde jag även testa S-Testosteron och/eller SHBG (annat)?

Är tacksam för all hjälp.

Mina värden igen:
P-TSH: 4.3 (Ref 0.40-3.7 mIE/L)
S-Testosteron: Ej testat (Ref 10-30 nmol/L)
P-FSH: 3.1 (Ref ej angiven)
P-LH: 2.1 (Ref ej angiven)

P-Prolaktin: 201 (Ref 65-400 mIE/L)
P-Testosteron: 10.6 (Ref 8.0-30)

Citat:
Vet inte. En av de saker jag frågade mig själv när jag gick igenom provsvaren.

Tycker dessutom att det är märkligt att läkaren direkt avfärdade provsvaren som normala. Provsvaren skickades inte med i brevet från läkaren som jag fick efter mitt besök, utan dem fick jag själv begära ut i efterhand. Har skrivit till läkaren angående mina funderingar men ännu inte fått något svar...

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Du får gå vidare. Uppenbart att den läkaren inte tänker hjälpa dig.
Sök något privat alternativ, landstinget suger.

Krävde att få ta nya tester. Gjorde själv en massa efterforskningar omkring hypogonadism och elaterade tillstånd, och skickade en lista på de tester jag önskade till min läkare. När jag tydligt påvisade att det är klinisk praxis att gå vidare och utreda denna typ av resultat, så gav läkaren med sig. Det är lite lustigt att jag får göra allt jobbet, och dessutom betala läkarens lön med mina skattepengar, men det är en annan diskussion...

Dessutom så fick jag hålla på och debattera en massa på VC, för att få ut mina provsvar. De ville först inte lämna ut dem.

Jag fick dem till slut, och här är mina senaste värden:
P-TSH 4.7 (Ref 0.40-3.7)
P-FT4 20 (Ref 12-22)
S-Testosteron 8.0 (Ref 8.0-30)
P-FSH 2.9 (Ref saknas) << Vad är referens här?
P-LH 2.0 (Ref saknas) << Vad är referens här?
P-Prolaktin 251 Ref 65-400)
P-ACTH 9.3 (1.5-14)
S-GH <0.05 (Ref saknas) << Vad är referens här?
Övrigt prov 205 (Ref 109-284) <<<< Vad kan detta vara??
P-FT3 5.2 (Ref 3.6-6.3)
P-Kortisol 483 (Ref saknas) << Vad är referens här?
P-PSA, total 0.59 (Ref <2.00)

Jag vill gärna förbereda mig innan mitt nästa besök hos läkaren. Någon som kan hjälpa mig med fetmarkerade frågor ovan? Andra synpunkter/kommentarer?

Jag noterade även att referensvärden för S-Testosteron har ändrats mellan första och andra provtagningen. Vid den första provtagningen så mättes inte S-Testosteron (av någon anledning) men det stod ändå med i provsvaren, fast utan något värde. Den gången så var referens angiven till 10,0-35,0. Vid den andra provtagningen så mättes S-Testosteron men nu var referensvärdet 8,0-30,0.

Det hela verkar mycket skumt i mina ögon. Har man precis ändrat referensvärden inom vården, så att mina preovtillfällen hamnat på var sin sida om ändirngen?? Verkar långsökt. Och referensvärden är ju inlagda i databas så att de kommer upp automatiskt när de klickar i respektive prover i datorn, så det rör sig ju knappas om skrivfel. Någon som vet vad det kan röra sig om...?

Om jag skall vara lite paranoid, så kan man nästan börja spekulera i om VC försöker mörka resultaten, för att undvika dyra behandlingsprogram etc.
Senast redigerad av vasadueller 2012-10-03 kl. 12:04.
Citera
2012-10-03, 12:02
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Krävde att få ta nya tester. Gjorde själv en massa efterforskningar omkring hypogonadism och elaterade tillstånd, och skickade en lista på de tester jag önskade till min läkare. När jag tydligt påvisade att det är klinisk praxis att gå vidare och utreda denna typ av resultat, så gav läkaren med sig. Det är lite lustigt att jag får göra allt jobbet, och dessutom betala läkarens lön med mina skattepengar, men det är en annan diskussion...

Här är mina senaste värden:
P-TSH 4.7 (Ref 0.40-3.7)
P-FT4 20 (Ref 12-22)
P-FSH 2.9 (Ref saknas) << Vad är referens här?
P-LH 2.0 (Ref saknas) << Vad är referens här?
P-ACTH 9.3 (1.5-14)
S-GH <0.05 (Ref saknas) << Vad är referens här?
Övrigt prov 205 (Ref 109-284) <<<< Vad kan detta vara??
P-FT3 5.2 (Ref 3.6-6.3)
P-Kortisol 483 (Ref saknas) << Vad är referens här?

Jag vill gärna förbereda mig innan mitt nästa besök hos läkaren. Någon som kan hjälpa mig med fetmarkerade frågor ovan? Andra synpunkter/kommentarer?

Men för helvete reagerar inte den odugliga läkaren på ditt låga testosteronvärde? Ditt TSH är väldigt högt, skall helst ligga runt 2.0 som. Ditt PSA är jättefint = prostataprov så där föreligger inget hinder för att sätta dig på TRT. Seriöst så borde du ringa fanskapet och skrika att du kvalificerar dig för testosteronbehandling. Jag ska titta närmare på dina prover när jag kommer hem.

Är dessa prover gjorda på VC?
Citera
2012-10-03, 12:03
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Jag kan kolla refs om någon timma, googla så länge.
Citera
2012-10-03, 12:11
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Men för helvete reagerar inte den odugliga läkaren på ditt låga testosteronvärde? Ditt TSH är väldigt högt, skall helst ligga runt 2.0 som. Ditt PSA är jättefint = prostataprov så där föreligger inget hinder för att sätta dig på TRT. Seriöst så borde du ringa fanskapet och skrika att du kvalificerar dig för testosteronbehandling. Jag ska titta närmare på dina prover när jag kommer hem.

Är dessa prover gjorda på VC?

Tack. Skönt att någon bryr sig i alla fall, när min doktor verkar oberörd.

Proverna togs på VC.

Har blivit flyttad till en ny läkare nu (vet inte varför) och fått en ny tid för att prata om resultaten. Min läkare nämnde endast TSH när vi pratade, men efter att jag pressat på ang. testosteronnivån så sa vederbörande att det eventuellt vore värt att titta på, efter de senaste proverna. Min tid är om ca en vecka. Jag vill som sagt gärna förbereda mig så mycket som möjligt, i händelse av att den nya läkaren försöker köra över mig och neka vidare utredning.

Schysst av dig om du vill hjälpa till med referensvärden. Jag får upp olika svar när jag söker, och blir inte klar över vad som faktiskt gäler inom den svenska vården. Tack på förhand
Citera
2012-10-03, 12:34
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Tittar på detta och du har svar ikväll.
Citera
2012-10-03, 19:43
Medlem
Citat:

Dessutom så fick jag hålla på och debattera en massa på VC, för att få ut mina provsvar. De ville först inte lämna ut dem.

Jag fick dem till slut, och här är mina senaste värden:
P-TSH 4.7 (Ref 0.40-3.7)
P-FT4 20 (Ref 12-22)
P-FSH 2.9 (1,0-12,5)
P-LH 2.0 (1,2-9,6)
P-ACTH 9.3 (1.5-14)
S-GH <0.05 Referensen brukar vara 0.0 men man går ej vidare om inte nedanstående prov (IGF-1) är för lågt
Övrigt prov 205 (Ref 109-284) Tror detta är IGF-1
P-FT3 5.2 (Ref 3.6-6.3)
P-Kortisol 483 (200-800)

Det kan skilja mellan olika lab och landsting angående referensvärdena men det landsting (Sthlm) jag tillhör är det 10-30 och har inte ändrats.
Däremot så brukar andrologerna köra efter en praxis att har man mellan 8-12 nmol/L så ligger man i gråzonen och en behandling kan komma i fråga.

Ditt höga TSH kan ha att göra med (det jag läst på am. brädor) gissa vad? Jo, ditt låga testosteron.
Tycker det är märkligt att dem inte har kollat SHBG?!? Är detta värde högt har du inte så mycket fritt testo i kroppen utan uppbundet. Utan nytta så att säga.
Tycker det ska kollas nästa gång samt S-Testo bioaktivt.
Citera
2012-10-03, 19:53
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo.Havoc
Det kan skilja mellan olika lab och landsting angående referensvärdena men det landsting (Sthlm) jag tillhör är det 10-30 och har inte ändrats.
Däremot så brukar andrologerna köra efter en praxis att har man mellan 8-12 nmol/L så ligger man i gråzonen och en behandling kan komma i fråga.

Ditt höga TSH kan ha att göra med (det jag läst på am. brädor) gissa vad? Jo, ditt låga testosteron.
Tycker det är märkligt att dem inte har kollat SHBG?!? Är detta värde högt har du inte så mycket fritt testo i kroppen utan uppbundet. Utan nytta så att säga.

Tack!

Det verkar alltså som om GH/IGF-1 är ok då. Skönt.

Nagående referensvärden så bor jag i Skåne, och jag känner inte till att det skulle skett någon ändring nyligen. Kan vara fallet, men det verkar lite långsökt. Skall fråga läkaren vid mitt nästa besök.

Läkaren reagerade som sagt på TSH, men inte på testosteronet. Det gjordes heller ingen koppling mellan TSH och testosteron. Jag fick tjata mig till ett nytt testosteronprov, efter att det första hamnat inom referens (10.6 Ref 10-35). Jag bad om att få testa SHBG och S-Testosteron bioaktivt vid det andra provtillfället, men läkaren valde tydligen att inte lägga till dessa i listan som skickade till provtagningen. Kanske för att spara pengar, vad vet jag.

Skönt att det finns folk på fb som har kunskap och vilja att hjälpa, nu när detta saknas onom vården
Citera
2012-10-03, 20:16
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo.Havoc

Neo har rätt i att refs-värden kan skilja sig från landsting/klinik, men det skiljer sig inte alls mycket.
I Göteborgs landsting är det 8-30 nmol/l.

Du skriver något som är väldigt intressant, att det höga TSH-värdet kan relateras till det låga testosteronvärdet. Har du möjligtvis någon källa på detta, eller är detta spekulationer? Erkända studier skulle uppskattas. Jag är mycket nyfiken på detta.

Rätt fascinerande hur stor påverkan sköldkörteln har på våra kroppar, denna lilla fjärilsliknande sak:
http://www.google.com/imgres?q=sköldkörtel&hl=sv&client=safari&sa=X&rls= en&biw=1627&bih=873&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=d5rO OzMYtBk_oM:&imgrefurl=http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Struma/&docid=2gEVd82YZFJnvM&imgurl=http://www.vardguiden.se/images/_big/struma.gif&w=420&h=350&ei=wX1sUNuCNcmk4gTCt4DADQ&z oom=1&iact=rc&dur=563&sig=118079638585566225422&pa ge=1&tbnh=154&tbnw=185&start=0&ndsp=31&ved=1t:429, r:2,s:0,i:91&tx=99&ty=28

Du skriver många intressanta saker emellanåt Neo, jag uppskattar din närvaro.

Citat:
Tack!

Det verkar alltså som om GH/IGF-1 är ok då. Skönt.

Nagående referensvärden så bor jag i Skåne, och jag känner inte till att det skulle skett någon ändring nyligen. Kan vara fallet, men det verkar lite långsökt. Skall fråga läkaren vid mitt nästa besök.

Läkaren reagerade som sagt på TSH, men inte på testosteronet. Det gjordes heller ingen koppling mellan TSH och testosteron. Jag fick tjata mig till ett nytt testosteronprov, efter att det första hamnat inom referens (10.6 Ref 10-35). Jag bad om att få testa SHBG och S-Testosteron bioaktivt vid det andra provtillfället, men läkaren valde tydligen att inte lägga till dessa i listan som skickade till provtagningen. Kanske för att spara pengar, vad vet jag.

Skönt att det finns folk på fb som har kunskap och vilja att hjälpa, nu när detta saknas onom vården

Ska jag vara ärlig så är det första gången idag som jag hör att en koppling kan finnas mellan TSH och testosteron. Jag har inte hört någon om detta innan, därför vill jag läsa på mer då kopplingen är intressant, om det nu skulle vara så att det finns en verklig koppling.

Vad beträffar SHBG så bör det vara standard när man kollar S-testosteron, att läkaren valt att inte ta med det, eller helt enkelt valt att ignorera din begäran visar på stor okunskap och inte minst ett oprofessionellt beteende.

Jag förstår ditt läge, du känner att du är i beroendeställning då dessa avgör om du får lämna prover eller inte, men du ska inte tänka så. Nu får du det förklarat av oss hur saker och ting ligger till så våga ryta till vid nästa träff om du möter på samma beteende. Läkaren betalar knappast för provtagningen ur egen ficka varvid han bör omgående sluta bete sig på ett sådant sätt.

Se även till att få en kopia på alla dina provtagningar. För dessa kommer du att behöva ta med dig ifall du väljer att anlita en läkare som bedriver praktik i egen regi.

Håll oss uppdaterade och fråga på så fort du undrar något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in