Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 14:54
  #4381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Kan informera herrarna att man INTE får ge blod under pågående behandling med Nebido, Testoviron osv. Detta stod klart och tydligt på en lapp damen visade mig.

Anledningen var att blodgivaren(alltså du) riskerar att ha ett förhöjt b-Hb-värde och därmed ökad risk för blodpropp. Jag fattade det som själva blodgivningen kunde trigga detta.

Väldigt besviken just nu.

Snacka om efterblivet blodgivning sänker ditt HB värde och minskar därmed risken för att du ska få problem.
Citera
2017-07-19, 13:16
  #4382
Medlem
Hej, det rullar på med Nebidobehandlingen och livskvaliteten är på topp. Bara nån släng depression här o där som en bieffekt av dalarna men det kan jag ta. Hade ett snack med min läkare angående att jag ska flytta utomlands inom kort och jag skulle då behöva ta ut ett visst antal doser för att klara mig under der perioden jag blir borta. Tidigare har jag fått tillstånd att göra så, men nu var de inte eniga om hur saker och ting sköts - de sa att man endast får ut en i taget enligt schemat och för att få ytterligare ska man ta kontakt med läkare i landet som kontaktar min läkare i Sverige för att få möjlighet att via Sverige skriva ut nebido till mig ...låter väldigt bökigt då andra länder kan vara rätt byråkratiskt jobbiga att ha o göra med. Skulle dock höra från chefen nästa vecka

Har ni kunnat ta ut flera doser nebido på samma uttag?
Citera
2017-07-19, 13:29
  #4383
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Har ni kunnat ta ut flera doser nebido på samma uttag?
Svar ja, även använt olika recept samtidigt så det går, hänger på läkaren.
Citera
2017-07-20, 06:56
  #4384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Svar ja, även använt olika recept samtidigt så det går, hänger på läkaren.

Jag antog det. Denna läkare kändes lite dåligt påläst överlag, skulle iaf kontakta sin chef i veckan. Hoppas man slipper en massa onödigt strul..
Citera
2017-07-20, 12:24
  #4385
Medlem
Läkaren skriver väl ut så att ett uttag ska räcka i 3 månader oavsett medicin. Jag har 4v intervall och får 3 st per uttag och 5 uttag så det ska räcka mellan årskontrollerna. Om läkaren skriver ut (som i mitt fall) 5 separata recept med 3 Nebido på varje så kan man ta ut rubbet på en gång. Frågan är om läkaren gör det bara och om hen får göra så.
__________________
Senast redigerad av MrMessenger 2017-07-20 kl. 12:50.
Citera
2017-07-24, 14:58
  #4386
Medlem
Veeoons avatar
Uppdatering. Läkaren på VC förstod mina bekymmer och skrev en remiss till urologen. Så helt avfärdad blev jag inte iaf. Får se vad urologen säger om några veckor, han var på semester.
Citera
2017-07-25, 11:08
  #4387
Medlem
Det löste sig bra! Fick ta ut tillräckligt så det räcker för ett år framåt. Mycket skönt!
Citera
2017-07-29, 11:00
  #4388
Medlem
Stor-Franks avatar
Varit utan aas 1år. Är 35 år och ligger nu på 14 nmol. Testade mig för ett halv år sen och låg på 14 då med, ingen förbättring alls alltså.

Enligt sjukvården är det helt normalt. Är det för högt för att få trt även hos privata aktörer?

Allt funkar iof som det ska, håller mig hyffsat stark och så men verkar svårt att hålla en bra form. Min egenprod lär ju inte öka något mer(?)
Är det bara o vänta till nivåerna sjunker ytterligare? Jag vill inte börja självmedecinera.
Mvh
Citera
2017-07-29, 11:59
  #4389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Varit utan aas 1år. Är 35 år och ligger nu på 14 nmol. Testade mig för ett halv år sen och låg på 14 då med, ingen förbättring alls alltså.

Vad hade du innan aas?
Citera
2017-07-29, 21:02
  #4390
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Varit utan aas 1år. Är 35 år och ligger nu på 14 nmol. Testade mig för ett halv år sen och låg på 14 då med, ingen förbättring alls alltså.

Enligt sjukvården är det helt normalt. Är det för högt för att få trt även hos privata aktörer?

Allt funkar iof som det ska, håller mig hyffsat stark och så men verkar svårt att hålla en bra form. Min egenprod lär ju inte öka något mer(?)
Är det bara o vänta till nivåerna sjunker ytterligare? Jag vill inte börja självmedecinera.
Mvh

Generellt sett är 14 nmol för högt. Det magiska intervallet är mellan 8-12. Sen tittar de, läkarna, på fler värden också och en del lyssnar även till din beskrivning av symptom. Men hittar du en frikostig läkare som lyssnar på dig så kan det kanske bli ett recept. Men frågan är hur mycket ett recept som får dig att landa på omkring 20 nmol kommer att hjälpa din form (om det nu bara är det som är problemet).
Citera
2017-07-30, 11:56
  #4391
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Vad hade du innan aas?
Vet inte.
Citera
2017-07-30, 12:02
  #4392
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Generellt sett är 14 nmol för högt. Det magiska intervallet är mellan 8-12. Sen tittar de, läkarna, på fler värden också och en del lyssnar även till din beskrivning av symptom. Men hittar du en frikostig läkare som lyssnar på dig så kan det kanske bli ett recept. Men frågan är hur mycket ett recept som får dig att landa på omkring 20 nmol kommer att hjälpa din form (om det nu bara är det som är problemet).
Nä det är sant 14 eller 20 är väl kanske hugget som stucket...
Trist att det ligger lågt men ändå för högt för medecinering. Känns som att det bara blir att gå o vänta tills det sjunker ytterligare lite.
Får la vänta några månader o kolla igen. Skulle ju vilja att det kommer igång lite mer men är skeptiskt till det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback